مترجم: مریم رضایی

منبع: World Economic Forum

اصطلاح «ابررشد» Hypergrowthبا اینکه به تازگی اختراع شده، اما به یمن موفقیت‌ شرکت‌های مطرحی مثل Buzzfeed، غول رسانه‌های اینترنتی و اپلیکیشن تسهیل تاکسیرانی مثل Uber، استفاده از آن متداول شده است. هر دو این کسب‌وکارها تنها در مدت چند سال، در صنایعی که در آن فعالیت می‌کنند اختلال ایجاد کرده و آن را متحول کرده‌اند. شرکت Uber در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و تنها سه سال طول کشید تا به ارزش ۲/ ۱۸ میلیارد دلار برسد، درحالی‌که Buzzfeed در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و در حال حاضر ۲۰۰ میلیون کاربر ماهانه و ۶میلیارد بازدید از محتوا دارد. اینها دو نمونه ویژه از شرکت‌های دارای ابررشد هستند؛ شرکت‌هایی که سریع‌تر از همتایان خود مسیر رشد را پیموده‌اند. اما این شرکت‌ها فقط محدود به چند شرکت معروف نمی‌شوند. در سراسر دنیا شرکت‌های فراوانی وجود دارند که در دامنه گسترده‌ای از بخش‌ها فعالیت می‌کنند.

 

ابررشد یعنی داشتن نرخ رشد سالانه مرکب ۴۰ درصد یا بیشتر؛ بنابراین شرکت‌هایی که این سطح از رشد را دارند، در مدت کمتر از دو سال درآمدهای خود را دو برابر می‌کنند. توسعه سریع آنها اغلب با پیشرفت‌های سریع ممکن می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد امکانات جدید ایجاد کنند و در مقیاسی جهانی به رقابت بپردازند. آشی شرایبر، از معاونان شرکت EY می‌گوید: «تکنولوژی دیجیتال به کسب‌وکارها در هر منطقه‌ای مجوز می‌دهد که مخل باشند، نوآوری و ریسک کنند و به شیوه‌ای که هرگز در گذشته مقدور نبوده، وارد بازارهای جدید شوند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که فرصت‌ها در آن هم بدون مرز هستند و هم بیکران. ابررشد برای شرکت‌هایی که آماده هدایت موج اختلال هستند و سخت کار می‌کنند که از این فرصت‌ها بهره ببرند، می‌تواند یک دستاورد باشد.» بسیاری افراد ابررشد را مختص شرکت‌های جوان و ریسک‌کننده‌ای می‌دانند که شکاف بازار سرمایه‌گذاری یا پتانسیل موجود برای یک مدل کسب‌وکار جدید را کشف می‌کنند. با این حال، شواهد نشان می‌دهد همه شرکت‌هایی که ابررشد دارند، جوان یا مخل نیستند. ابررشد می‌تواند در نتیجه سرمایه‌گذاری مشترک بین کسب‌وکارهای بزرگ و استارت‌آپ‌های کوچک، مشارکت‌های شرکتی و نسل‌های جدید مالکان کسب‌وکارهای خانوادگی که استراتژی‌های نوآورانه را دنبال می‌کنند، اتفاق بیفتد.

مجمع جهانی اقتصاد به اهمیت ابررشد هم در روش انجام کسب‌وکار امروز و هم نحوه کسب‌وکار در آینده پی برده است. بنابراین تلاش کرده است بداند شرکت‌هایی که ابررشد دارند، در شیوه مدیریت خود چه تفاوتی با شرکت‌های دیگر دارند و چه درس‌هایی می‌توان از موفقیت‌های آنها گرفت. شاید مهم‌ترین کشفی که صورت گرفته این باشد که ابررشد یک تصادف خوشحال‌کننده نیست؛ یعنی نمی‌توان آن را دستاورد افرادی با ایده‌های روشن و نیروهای مثبت بازار دانست که «صرفا اتفاق می‌افتند» تا در یک نقطه و یک زمان به هم برسند. در حقیقت، ابررشد کاملا آگاهانه است و نتیجه فعالیت‌های شرکت‌هایی است که بر اولویت‌های توسعه سریع متمرکز می‌شوند. به عبارت دیگر، ابررشد می‌تواند رواج داده شود. شرکت‌ها چگونه می‌توانند ابررشد را رواج دهند؟ مجمع جهانی اقتصاد در طول تحقیق خود از برخی ویژگی‌های مهم پرده‌برداری کرد که می‌تواند شرکت‌ها را در مسیر ابررشد قرار دهد. به‌عنوان مثال، ما دریافتیم چابکی نهادینه‌شده در فرهنگ سازمان یک ویژگی حیاتی محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که ابررشد دارند، می‌دانند چه زمانی باید به تحولات بازار واکنش نشان دهند و برای غلبه بر چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. این اقدامات ممکن است تغییر ساختار کسب‌وکار، تصریح و روشن‌سازی هدف آن و تحول فرهنگی را دربربگیرد. ممکن است نیاز باشد از پیشرفت‌های جدید در حوزه‌هایی مانند تولید افزوده (یا همان پرینت سه‌بعدی)، هوش مصنوعی و اتوماسیون یا نوآوری‌های صورت گرفته در علوم طبیعی و زیستی، بهره‌برداری‌هایی صورت گیرد. مدل کسب‌وکار مناسب یک نیاز کلیدی برای رشد سریع است. شرکت‌های دارای ابررشد طرفدار مدل‌های کسب‌وکار ساده هستند، چون می‌دانند که داشتن نظارت، فعالیت و زنجیره عرضه پیچیده، توانایی‌ آنها را برای اقدامات و در نتیجه رشد سریع تضعیف می‌کند. بنابراین، چه چیزی یک مدل کسب‌وکار ساده را می‌سازد؟ یک نمونه رایج و فراگیر سازگار کردن بازارها با یک پایگاه اینترنتی است که امکان رویارویی مستقیم خریداران و فروشندگان را فراهم می‌کند.

شرکت‌های دارای ابررشد می‌دانند که افراد، مهم‌ترین محرک‌های موفقیت سازمانی هستند. اما این شرکت‌ها به جای اینکه مثل شرکت‌های معمولی دیگر متقاضیانی را جذب کنند که مجموعه مهارت‌هایی برای پر کردن یک پست خالی تعریف‌شده دارند، به دنبال افرادی می‌گردند که بیشترین تناسب فرهنگی را با ارزش‌ها و هدف‌های آنها داشته باشند. همچنین به جای اینکه رویکردی قابلیت‌محور برای استخدام داشته باشند، افرادی را جست‌وجو می‌کنند که مهارت‌های حل مشکل و میان‌فرهنگی داشته باشند؛ افرادی که اعتماد به نفس فعالیت در محیطی جهانی که دائما در حال تغییر است را داشته باشند. برای بیش از یک‌سوم (۷/ ۳۶ درصد) شرکت‌هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، مقررات یک چالش محسوب می‌شود. این موضوع برای شرکت‌های دارای ابررشد نیز چالش است. با این حال، آنچه این شرکت‌ها را از دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند، این است که آنها اجازه نمی‌دهند مقررات آنها را محدود کند؛ در عوض آنها با قانون‌گذاران تعامل می‌کنند تا در شکل‌دهی قوانین نقش داشته باشند. با اینکه ابررشد با تکنولوژی همراه است، اما همه شرکت‌های دارای ابررشد استارت‌آپ‌های تکنولوژی نیستند. آنچه شرکت‌های دارای ابررشد را از کسب‌وکارهایی با رشد کندتر متمایز می‌کند، روش استفاده آنها از تکنولوژی است. آنها تکنولوژی را منبع مهم داده می‌دانند و بنابراین پس از جمع‌آوری داده از آن برای رشد دادن کسب‌وکار خود با سرعتی بالا استفاده می‌کنند. تحقیق مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید شرکت‌هایی که ابررشد دارند، اغلب در بازاری فعالیت می‌کنند که در فرآیند ایجاد شدن یا تحول قرار دارند. این شرکت‌ها با شناخت سلیقه مصرف‌کننده به‌طور متناوب بازار خودشان را ایجاد کرده‌اند. به هر حال، باید به یاد داشته باشیم تعاریفی که از صنایع و بازارها وجود دارد، زمانی تغییر می‌کند. همچنین قابلیت‌های ساختاری که امکان دسترسی سریع به بازارهای جهانی را فراهم می‌کند، ممکن است به این معنا باشد که ابررشد به تجربه استانداردی برای شرکت‌های نوآور تبدیل می‌شود. بنابراین ابررشد به جای اینکه یک ویژگی موقتی باشد، می‌تواند به عنوان شاخص اهمیت کلی یک شرکت باقی بماند.