نکاتی کلیدی پیرامون اعتماد به نفس

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

منبع: Ask Manager.com

بخش دوم

در بخش نخست این مطلب گفتیم که هیچ‌کس نمی‌تواند اعتماد به‌نفس داشته باشد مگر اینکه در ذهن خود این اطمینان را داشته باشد که صلاحیت انجام کاری که باید انجام دهد را دارد. به بیان دیگر، اگر می‌دانید در کاری موفق می‌شوید، پس به‌طور خودکار دارای اعتماد به‌نفس در آن زمینه هستید. علاوه‌بر این گفتیم که یکی از اصول افزایش اعتماد به‌نفس در کار و مدیریت و تبدیل شدن به یک اجراکننده قابل و توانمند، قبول مسوولیت در هر شغل ومجموعه‌ای است که یک کارمند یا مدیر در آن حضور دارد. در حقیقت، هر فردی بدون هیچ واهمه و تردیدی باید به دنبال موقعیت‌هایی برای قبول مسوولیت‌های جدید در هر زمان و مکان باشد. از سویی دیگر گفتیم که همه شما می‌توانید مهارت خود را در هر موضوعی بالا ببرید: اقتصاد، بازاریابی، پرواز، راهبری، تحلیل سهام، حفظ گزارش‌ها، سرمایه‌گذاری، خرید ماشین، گرفتن وام، بولینگ یا بیسبال. مهارت می‌تواند در آنچه می‌خوریم باشد، چگونه دویدن یا حتی بهترین راه چمن زدن. مهارت می‌تواند در مورد هر چیزی که انسان انجام می‌دهد، باشد. در ادامه به دو نکته کلیدی دیگر در ارتباط با کلید‌های افزایش اعتماد به‌نفس مدیران و کارمندان اشاره خواهد شد.

 

بالا بردن اعتماد به‌نفس از طریق تصویرسازی ذهنی مثبت

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌توانید برای بالا بردن اعتماد به‌نفس انجام دهید تمرین تصویرسازی ذهنی مثبت است چون تصویر ذهنی منفی می‌تواند به اعتماد به‌نفس شما لطمه بزند، تصویر مثبت می‌تواند به بالا بردن اعتماد به‌نفس کمک کند. تا چندی پیش من نمی‌دانستم چقدر اطلاعاتم در این‌باره کم است تا اینکه چندسال قبل در مورد دکتر «چارلز گارفیلد و اثرش در صفحاتی از مجله وال‌استریت مطلبی خواندم. مقاله دکتر گارفیلد درباره چیزی صحبت می‌کرد که آن را تمرین ذهنی نامیده بود. گارفیلد دریافت که سخنرانان موثر برای سخنرانی‌هایشان از تمرین ذهنی استفاده می‌کنند. من شروع به تمرین برخی از تکنیک‌ها کردم و آنها را به دانشجویانم یاد دادم. گارفیلد یک وزنه‌بردار مبتدی بود. او بعدها کتابی به نام اجراکنندگان در اوج (آون‌بوک ۱۹۸۶) نوشت و در آن توضیح داد چگونه دانشمندان روسی او را وادار کردند میز پرس ۳۶۵ پوندی را بلند کند. آنها او را در حالت هیپنوتیزم قرار داده و او خودش را در هنگام بلندکردن وزنه تصویرسازی کرد.

امروزه تکنیکی که اهالی شوروی سابق در مورد گارفیلد به‌کار بردند در بین روانشناسان در تمام حوزه‌ها و نه‌تنها ورزش شهرت و کاربرد دارد. این کار شدنی است چون بخشی از ذهن آنچه را به آن می‌گویید باور دارد، خواه درست باشد یا نباشد. از این‌رو، در این حالت، مدیتیشن یا خود هیپنوتیزم ذهن شما تصاویری را که می‌بینید باور می‌کند. سپس زمانی که دیگر در آن حال نیستید اغلب قادر به انجام آنچه تصویرسازی کرده‌اید، هستید. زیرا شما اعتمادبه‌نفس انجام کارهایی را دارید که قبلا تصور می‌کردید غیرممکن هستند. موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانید با تصویر ذهنی انجام دهید و این نوع تصویرسازی در مواردی تبدیل به واقعیت می‌شود. به همین دلیل هم است که پزشکان بسیاری به بیماران مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها تکنیک‌های تصویرسازی را می‌آموزند که با استفاده از آنها، بیمار در ذهنش می‌بیند سلول‌های سرطانی از بین رفته‌اند. یک بار شنیدم «نورمان وینست‌پیل»، مولف کتاب «قدرت تفکر مثبت» بیان کرد چگونه به دختری که می‌خواست یک همسر مناسب بیابد کمک کرد. او نوشته‌ای برای توصیف مرد ایده‌آلش روی تکه‌ای کاغذ داشت و رسیدن به حالت مطلوب را در زمان حال در نظر گرفت نه آینده. بعدا از او شنید، همسرش را یافته و مطمئن است آن تکنیک اثر بخش بوده است.

مطمئن عمل کنید تا به اعتماد به‌نفس برسید

مری کیاش به فروشندگانش می‌آموخت: «تقلید کنید تا وقتی که خود آن را بسازید». منظور او این بود که به‌گونه‌ای عمل کنید که انگار به چیزی رسیده‌اید و در واقع به آن خواهید رسید. اگر مطمئن عمل کنید، به اعتماد به‌نفس هم خواهید رسید.این مطلب بارها به‌وسیله افراد بسیاری تایید شده است. «والتر اندرسون» که کتاب دوره اطمینان را نوشته می‌گوید: «اگر به گونه‌ای عمل کنید که انگار اعتماد به‌نفس دارید، به‌رغم اینکه به خودتان اعتماد ندارید، اعتماد به‌نفس شما بالا خواهد رفت. اگر تصویری از آنچه می‌خواهید باشید در ذهن خود تثبیت کنید، شروع به تبدیل شدن به آن فرد خواهید کرد.» قهرمان بوکس سنگین وزن جهان محمدعلی کلی این مطلب را تایید می‌کند و می‌گوید: «برای آنکه قهرمان بزرگی شوید باید باور کنید بهترین هستید. اگر نیستید، تظاهر کنید هستید.» از شهردار «رودولف جیولیانی» پرسیده شد چگونه شهر نیویورک را پس از فاجعه ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ با آن همه خسارت و کشته راهبری کرد، پاسخ داد: «از چرچیل خواستم به من بیاموزد چگونه روح ملتی رو به مرگ را به وجد آورم. طی روزهای سخت جنگ بریتانیا، چرچیل هرگز نگفت: نمی‌دانم چه کاری انجام دهم یا «گیج شده‌ام» او با هدف بیرون می‌آمد حتی اگر لازم بود تظاهر به این کارکند.» اعتماد به‌نفس شما بالا خواهد رفت وقتی در موارد مختلف موفق شوید. پس اول کارهای ساده و کوچک‌تر را انجام دهید تمام آنچه می‌توانید را انجام دهید. سپس به کارهای دشوارتر بپردازید، آنها را ساده‌تر از حد تصورتان خواهید یافت. به‌علاوه، چهار مرحله عملیاتی وجود دارد که برای ایجاد اعتماد به‌نفس توصیه می‌شود که عبارت است از:

۱- یک اجرا کننده بی‌نظیر با جست‌وجو و داوطلب شدن برای انواع کارها شوید به‌ویژه مواردی که تا به حال انجام نداده‌اید، هرآنچه که می‌توانید انجام دهید.

۲- مهارت خود را بالا ببرید، مهارت منبع اصلی قدرت و اعتماد است.

۳- از تصویرسازی مثبت ذهنی استفاده کنید. شبیه‌سازی در ذهن تمرینی برای موفقیت است. آنها در ذهن به صورت تجارب واقعی تفسیر شده و اعتمادبه‌نفس شما را بالا می‌برند، انگار که تجربه واقعی داشته‌اید. مطمئن عمل کنید تا با اعتماد به‌نفس شوید. به‌گونه‌ای رفتار کنید که انگار از موفقیت در هر موقعیتی مطمئن هستید حتی اگر تردید دارید.