آرژانتین؛ کشوری با سلسله مراتب رابطه‌محور

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: iod

آرژانتین با جمعیتی حدود ۴۲میلیون نفر، پس از برزیل، بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی به شمار می‌رود. آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین را دارا است. این کشور از منابع طبیعی غنی بهره‌مند است. بخش کشاورزی آن صادرات‌محور بوده و پایه صنعتی در آن متنوع است. صنایع اصلی آن کشاورزی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) و توریسم است. در سال ۲۰۰۴ گزارش داده شد که خروجی کشاورزی این کشور ۱۱درصد تولید ناخالص داخلی بوده و یک سوم کل صادرات است. سویا و روغن‌های گیاهی کالاهای اصلی صادراتی هستند که ۲۴ درصد کل صادرات آرژانتین را شامل می‌شوند.

صنایع پتروشیمی، نفت و گاز طبیعی با نسبت ۲۰ درصد کل صادرات در گروه دوم صادرات این کشور قرار می‌گیرند. این کشور پنجمین تولیدکننده انگور نیز هست. آرژانتینی‌ها به کشور و فرهنگ خود بسیار افتخار می‌کنند. آنها مردمانی تحصیلکرده هستند که تمایل دارند تا به‌عنوان مردمانی مترقی دیده شوند. در اینجا سعی داریم توصیف مناسبی از فرهنگ کسب‌وکار آرژانتین ارائه دهیم؛ توصیفی که به شما کمک خواهد کرد تا با مشتریان و همکاران آرژانتینی به‌طور موثر و کارآتری تعامل داشته باشید. اسپانیایی زبان اول آرژانتینی‌ها است؛ اما بخش بزرگی از جمعیت این کشور از ایتالیا آمده‌اند؛ بنابراین ایتالیایی زبان دوم در این کشور است. بسیاری از مدیران ارشد به زبان انگلیسی و آلمانی مسلط هستند.ظاهرا با خاتمه خوش چند دهه‌ بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی، جمعیت این کشور امیدوار به آینده اقتصادی روشن‌تری برای کشورشان است. چرا که آرژانتین پتانسیل‌ تبدیل شدن به یک الگوی موفق در میان کشورهای آمریکای جنوبی را دارد. گرچه این کشور از گذشته اقتصادی نه چندان مطلوب خود رها شده است اما به نظر می‌رسد به‌دلیل ثبت بی‌‌ثباتی در این کشور، به‌جای اینکه دیدگاه استراتژیک از کسب‌وکار ارائه دهد، یک چشم‌انداز کوتاه‌مدت را به تصویر می‌کشد. به همین دلیل و مانند اکثر اقتصادهای آمریکای جنوبی، کسب‌وکار در این کشور بر مبنای ایجاد روابط است. به این دلیل که درک شخصی و پیوندهای قوی معمولا توانایی تطبیق تغییرات در محیط کسب‌وکار و نفوذ خارجی را دارند، روابط قوی در کسب‌وکار در آرژانتین مهم و باارزش است.

روابط در آرژانتین سلسله مراتبی و بر مبنای آگاهی اجتماعی است. طبقه اجتماعی که به آن تعلق دارید، جایی که در آن زندگی می‌کنید، چگونگی لباس پوشیدن و جایی که در آن تحصیل کرده‌اید شخصیت اجتماعی شما را تعریف می‌کند و در چرخه‌های کسب‌وکار نقش مهمی دارا است. در این جامعه طبقه ‌محور همه ساختارها در فضای کسب‌وکار به سمت نظام مدیریت سلسله مراتبی سوق پیدا می‌کند. زمانی که کسب‌وکاری در آرژانتین راه می‌اندازید، پوشیدن لباس رسمی در محل کار بسیار مهم است. مدیران ارشد تنها با کسانی با احترام برخورد می‌کنند که ظاهر مرتبی داشته باشند. مانند بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، ممکن نیست ساختار رسمی مدیریت به دقت هم ساختار واقعی شرکت و هم جایی که قدرت وجود دارد را نشان دهد. به این معنی که زنجیره فرمانی در چارت سازمانی با ساختار درونی واقعی سازمان و محیط کسب‌وکار یکسان نیست.

در همه سلسله مراتب، احترام به جایگاه رئیس و مسوول هر موقعیتی مهم و ضروری است. نقش رئیس شرکت بسیار مهم است و رفتار با او نقش بسیار مهمی را داراست. اما این به آن معنی نیست که بین مدیران ارشد و کسانی که زیردست آنها هستند روابط قوی و وفاداری وجود ندارد. در بسیاری از شرکت‌ها فرد ارشد وظیفه حمایت از زیردستان را داراست. گرچه به این دلیل که انتظار می‌رود زیردستان آنچه به آنها گفته می‌شود را انجام دهند، آنها توانایی اندکی برای استفاده از ابتکار عمل خود دارند. در هر صورت در فضای کسب‌وکار آرژانتین خود را برای مواجهه با ساختارهای سلسله مراتبی آماده کنید. کسب‌وکار آرژانتین بر پایه روابط شخصی ساخته می‌شود که نیاز به ایجاد روابط چهره به چهره دارد. یک جلسه اولیه و فوری که با ایمیل‌های گاه و بیگاه صورت می‌پذیرد کافی نیست. هم قبل و هم بعد از بحث اصلی کسب‌وکار احتمالا مکالمه طولانی در مورد ورزش، زندگی شخصی و موضوعات مختلف در اخبار وجود خواهد داشت. اگر به این بحث‌ها نپیوندید به عنوان فردی ضداجتماعی تلقی خواهید شد؛ البته سعی کنید تا جایی که می‌توانید از بحث‌های سیاسی اجتناب کنید. آرژانتینی‌ها اغلب نیاز به جلسات متعدد و مذاکرات گسترده برای انجام معاملات دارند. تصمیمات در راس سازمان گرفته می‌شود؛ به همین دلیل تلاش کنید تا جلسات خود را با بالاترین افراد سازمان سازماندهی کنید.

آرژانتینی‌ها مذاکره‌کنندگانی سختگیر هستند. امتیازات به سرعت و به آسانی اعطا نخواهند شد. روابط خوب با همتایان روند مذاکرات را کوتاه خواهند کرد. تصمیم‌گیری چه در جلسات و چه در جای دیگر در بالاترین سطح شرکت گرفته می‌شود، اما وقتی یک تصمیم گرفته می‌شود ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا به مرحله عمل برسد. این امر به میزان بوروکراسی در فرآیند کسب‌وکار در آرژانتین بستگی دارد. اغلب صبر و شکیبایی زیادی مورد نیاز است. نشان دادن تعهد در جلسات بسیار مهم است و مخالفت کردن بدون توهین به طرف مقابل امری پذیرفته است. کارت‌های ویزیت در جلسات باید معاوضه شود؛ اما این فرآیند نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر چندان جدی گرفته نمی‌شود. به یاد داشته باشید که اگر یک طرف کارت به زبان اسپانیایی نوشته شده باشد، یک مزیت محسوب می‌شود. توانایی واکنش خود به خود و خلاقانه به عنوان ویژگی ارزشمند شناخته می‌شود. برخلاف بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی، صرفه‌جویی در زمان در آرژانتین مهم‌ است، اما این امر نسبی است. در قرارهای کاری وقت‌شناس باشید. اما آماده باشید که به‌خصوص زمانی که یک جلسه با یک فرد مهم دارید، حداقل ۳۰ دقیقه منتظر شریک آرژانتینی خود بمانید. انتظار نداشته باشید که جلسات دقیقا طبق برنامه زمانی و دستور جلسه پیش برود. در آرژانتین کسب‌وکار و زندگی شخصی به یکدیگر وابسته‌اند. آماده دعوت به یک وعده ناهار یا شام در رستوران یا خانه توسط طرف آرژانتینی خود باشید. همیشه یک هدیه کوچک بخرید و شما نیز طرف مقابل را به صرف ناهار یا شام دعوت کنید. ایجاد روابط بخش بزرگی از زندگی کاری است که برای اخذ فرصت‌ها و تحکیم روابط بسیار مهم و ضروری است.