منبع: کتاب پرفروش Little things matter

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

قسمت ششم

در قسمت‌های قبلی به جایگاه و اهمیت مدیریت بهینه زمان در مبحث خودمدیریتی پرداختیم و نکاتی را در این زمینه مطرح کردیم. در ادامه نیز خواهیم کوشید تا راه‌هایی را معرفی کنیم که افراد می‌توانند با ایجاد محدودیت‌ها و الزاماتی خاص در زمینه زمانی که برای کارهای متفرقه و ارتباطات‌شان با دیگران به وجود می‌آورند به مدیریت خودکار زمان خود شکل بهتری ببخشند و جلوی اتلاف وقت ارزشمندشان را خودشان بگیرند. این راه حل‌ها بسیار ساده و به آسانی قابل پیاده کردن هستند، به شرطی که به‌طور جدی به آنها نگاه کنید و اجرای آنها را به بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت‌های روزانه‌تان تبدیل کنید.

محدودیت‌هایی را برای تماس‌های دریافتی خود ایجاد کنید

تکنولوژی‌های جدید این امکان را به شما می‌دهد تا با تنظیمات خاص تلفن همراه یا کامپیوتر خود جلوی ورود تماس‌ها و پیام‌های ناخواسته و مزاحم را بگیرید و به این وسیله اختیار وقت و کارتان را در دست خودتان داشته باشید. در این زمینه تا حد امکان سختگیر باشید چرا که این سختگیری در نهایت به سود شما تمام خواهد شد. بیشترین سختگیری در این زمینه را نیز در مورد شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و تلگرام و توییتر صورت دهید که در سال‌های اخیر با زندگی بسیاری از ما عجین شده‌اند.

میزان مشخصی از وقت‌تان را به هر کاری اختصاص دهید

اگر شما برای دیگران مشخص کنید که صحبت کردن شان درباره یک موضوع را طی ۳۰ دقیقه انجام دهند آنها کم و بیش این زمان را رعایت خواهند کرد. حال اگر این زمان را به ۲۰ دقیقه تغییر دهید آنها نیز اهمیت بازه زمانی را مدنظر خواهند داشت. پس این شما هستید که می‌توانید با تعیین زمان معین برای کارهایتان، وقت‌تان را مدیریت کنید.

وقت ارزشمندتان را بیهوده به دیگران بذل و بخشش نکنید

هنگامی که دیگران می‌خواهند بخشی از وقت‌تان را بگیرند حتما از نیت شان آگاه شوید. همیشه به یاد داشته باشید که هستند کسانی که به خاطر خودخواهی یا بدخواهی می‌خواهند وقت شما را بگیرند. بنابراین فقط زمانی به درخواست اختصاص بخشی از وقت‌تان به دیگران پاسخ مثبت دهید که مطمئن باشید در راستای تحقق اهداف‌تان خواهد بود.

از زمان رانندگی‌تان نهایت استفاده را ببرید

شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های پخش سی دی، ام پی تری و بلوتوث نصب شده در ماشین تان، بدون هیچ خطری به فایل‌های صوتی آموزشی و برنامه‌های خود بهبودی گوش فرا دهید و در راستای بهتر کردن عملکردتان گام بردارید.

عوامل هدردهنده وقت‌تان را متوقف سازید

پس از شناسایی عوامل هدردهنده وقت‌تان نوبت به متوقف ساختن آنها و حذف آنها می‌رسد. با حذف قاطعانه آنها مقدار زیادی وقت اضافه پیدا خواهید کرد که با استفاده از آنها خواهید توانست به میزان چشمگیری بر بهره‌وری کاری‌تان بیفزایید و بدون اینکه نیازی داشته باشید دیگران در مدیریت زمان‌تان کمک کنند شما خود زمام امور ارزشمند‌ترین متاع زندگی یعنی وقت‌تان را در دست بگیرید.