کتاب: تجارت کردن با قلب

نوشته: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی

پرستون عزیز

سال‌های اولیه شروع کسب‌وکار من به خوبی گذشت و مشتریانم درباره تجربه کارشان با من، با اشتیاق سخن گفتند. با این حال، احساس می‌کنم اندکی شرایط عوض شده و از آن شور و اشتیاق همیشگی خبری نیست. گاهی تصور می‌کنم به مسیری می‌روم که دیگر برای مشتریانم اهمیت چندانی ندارد. آیا در حال از دست دادن بازی هستم؟

دوست عزیز،

در کار هم باید مانند زندگی، همواره خلاقیت خود را پرورش دهیم تا قدرتمند باقی بمانیم. در این صورت، کسب‌وکار ما هم زنده و در حال رشد خواهد بود. در غیر این صورت، خلاقیت را کنار گذاشته و مشاهده می‌کنیم که کارمان در حال زوال و مرگ است. گاهی به قدری به ایده‌ها و الگوهای قدیمی خود وابسته می‌شویم که قدرت حرکت را از ما می‌گیرد. چه از نظر مالی و چه از نظر روانی، انسان احساس امنیت بیشتری دارد که به کارهایی ادامه دهد که همواره انجام داده است. اما ما قدم بر کره خاکی گذاشته‌ایم تا خلاق باشیم. مانند کارآفرینان خلاق، باید بیاموزیم که گذشته را فراموش کنیم و فضایی برای شعله‌های جدید خلاقیت فراهم کنیم. تنها در این صورت است که شرایط رشد و بالیدن خود را فراهم کرده‌ایم.


نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید زمان نیاز به تغییرات و تحولات اساسی را متوجه شوید. شما باید کاری نو انجام دهید، اگر:

• پولی به دست نمی‌آورید. اگر طرح یا خدمتی که در گذشته ارائه می‌دادید و برای شما درآمدزا بود، اکنون منفعتی برای شما به همراه ندارد، زمان آن است که آن را تغییر داده یا فراموشش کنید.

• رقبا از کارهای شما تقلید می‌کنند. به یاد داشته باشید که تقلید، صادقانه‌ترین شکل تعریف و تمجید است. تقلید شدن از کارهای شما نشان می‌دهد که رهبر بازار هستید و باید به رهبری خود ادامه دهید. به کمتر از آن قانع نشوید. ایده‌ای جدید مطرح کنید تا به دیگران الهام داده و ارزش طراحی‌ها و خدمات خود را بالا ببرید.

• مشتریان بارها و بارها تقاضای یک طراحی یا خدمت مشابه می‌کنند. برخی از کسب‌وکارهای خدماتی مانند طراحی مجالس باید پویایی خود را حفظ کنند. حتی اگر شما یک طراحی خارق‌العاده دارید که مشتریانتان عاشق آن هستند، پس از 3 بار استفاده از آن، زمان عوض کردنش فرا می‌رسد. در این صورت، شما خودتان را درگیر و علاقه‌مند به کارتان نگه خواهید داشت و مشتریانتان از نمونه‌های جدید کارتان حتی بیش از پیش استقبال خواهند کرد.

• خسته و بی‌انگیزه شده‌اید. این نشانه را بیش از هر چیز دیگری جدی بگیرید. اگر از آنچه انجام می‌دهید، دلزده شده‌اید، خودتان را از لذت کار کردن و خلاقیت محروم می‌کنید؛ مواردی که باید بنیان کار شما بر آنها نهاده شده باشد و دلیل ایجاد کسب‌و کارتان باشد. خطر کنید و ببینید آیا می‌توانید آن شور و شعف را به‌کار خود برگردانید؟

وقتی که زمان از نو شدن و ایجاد تحول فرا رسید، لازم نیست همه چیز را از صفر شروع کنید. ما همیشه دوست داریم حضور خود را در بازار نشان دهیم ولی باید راه‌های جدید و متفاوتی برای ابراز آن بیابیم. همیشه طراحان مد را به‌عنوان کسانی به شمار آورده‌ام که می‌دانند چگونه شعله خلاقیت را در روح خود روشن نگه دارند. آنها همواره مجبور هستند مجموعه‌ای کاملا متفاوت از لباس‌ها را طراحی کنند و این تغییر بین 2 تا 4 بار در سال اتفاق می‌افتد. آنها خلاقیت و انرژی خود را با پیروی از قانون «خلاقیت تمام وقت» حفظ می‌کنند. اما نکته‌ای که در کار آنها خود را به خوبی نشان می‌دهد، این است که بهترین آنها، کارها و ساخته‌های خود را همواره تازه و متنوع نگه می‌دارند اما ارتباط آن با نمادهای کارشان از دست نمی‌رود و همچنان «نشان تجاری» و برند خود را حفظ می‌کنند. شما هم مانند یک طراح مد، روح خلاقیت را در درون خود حفظ کنید و همواره ایده‌های جدیدی به بازار ارائه کنید. اگر خلاقیت را به عنوان یک عادت و وظیفه خود درآورید، از ایده‌ها و طرح‌های جدیدی که به ذهنتان می‌رسد، متعجب خواهید شد. در زیر، مواردی را فهرست کرده‌ام که به من کمک می‌کنند تا خلاقیت خود را زنده نگه داشته و ایده‌های جدیدی به بازار ارائه کنم.

• خلاقیت خود را تغذیه کنید. من دوست دارم خلاقیت خود را با جمع‌آوری تصاویر مختلف و چسباندن آنها روی یک تخته سیاه تغذیه کنم. اما شما می‌توانید از راه‌های دیگری مانند تهیه یک آلبوم عکس هم استفاده کنید. جمع‌آوری عکس‌های مختلف، مرتب کردن آنها و به نمایش کشیدنشان همواره باعث برانگیختن من و به ذهن رسیدن ایده‌های مختلفی است که می‌توانم از آنها در کار خود استفاده کنم. اگر تصاویر برای شما کارگر نیست، به تجربیات دیگری فکر کنید که می‌توانند خلاقیت را در وجودتان به جریان بیندازد. یکی از راه‌های قدرتمند دیگر برای تغذیه خلاقیت، خواندن است. من همیشه از این ابزار استفاده می‌کنم تا از مشکلات دنیای روزانه گریخته و به دنیای فانتزی و زیبای نویسنده کتاب پناه ببرم.

• هر مولفه را دوباره بسازید. حربه دیگری که برای متنوع‌سازی کارهایم استفاده می‌کنم، تلاش برای تغییر مولفه‌های مختلف کارهایم است. به‌عنوان مثال به این می‌اندیشم که چگونه می‌توانم هر کدام از مولفه‌های طراحی مجالس و مراسم خود را (مانند رومیزی، گلدان‌ها یا شمع‌ها) به صورت دیگری طراحی کنم. چگونه می‌توانم تفاوت را به چیدمان آنها اضافه کنم؟

• با هر مشتری مانند یک کاغذ سفید برخورد کنید. به یاد بیاورید که هر سفارش کاری، فرصتی است تا کاری جدید و خاص برای مشتریان خود انجام دهید. گاهی از کارهای قبلی خود استفاده نکنید و همه چیز را از نو بنویسید تا بر خلاقیت شما اضافه شود.

• گاهی همه چیز را مدتی رها کنید. مواردی در زندگی‌ام اتفاق افتاده که هیچ‌کدام از حربه‌های بالا کارساز نشده است. شاید ذهن من به همه چیز عادت کرده بوده است. در چنین زمان‌هایی، همه چیز را کنار می‌گذارم. با دوستانم می‌نشینم، تفریح می‌کنم، به باشگاه می‌روم یا یک فیلم می‌بینم. در این شرایط، ذهن آزاد می‌شود و با مسائل جدیدتری مواجه می‌شود تا خلاقیتش بروز کند.

nikoueimahdi@gmail.com