گرسنگی؛ نتیجه تغییرات اقلیمی

 پروفسور الیزابت رابینسون؛ مدیر موسسه تحقیقاتی گرانتهام در زمینه تغییرات آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا و محیط‌زیست، در اوایل سال‌جاری به کربن‌‌‌‌بریف گفت: «این نوسان قیمت احتمالا یکی از ویژگی‌های رایج سیستم‌های غذایی بسیار یکپارچه جهانی ما خواهد بود.» تورم مواد غذایی حتی در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده نیز به چشم می‌خورد، با پیشنهاد کامالا هریس، نامزد دموکرات، ممنوعیت افزایش قیمت مواد غذایی توسط شرکت‌ها مطرح شد.

مطالعه انجام شده کربن‌‌‌‌بریف نشان می‌دهد که چگونه تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند بر تولید و قیمت مواد غذایی تاثیر بگذارد.

۱. اروپا

 گرمای شدید موجب افزایش تورم مواد غذایی می‌شود

گرمای شدید می‌تواند بر قیمت مواد غذایی در سراسر جهان تاثیر بگذارد. یک مطالعه در سال‌۲۰۲۴ نشان‌داد که دمای بالا به‌طور مداوم تورم مواد غذایی را در کشورهای با درآمد بالا و پایین افزایش می‌دهد. محققان با ترکیب داده‌های اقلیمی با بیش از ۲۷‌هزار مشاهده ماهانه از شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده برای مواد غذایی مصرف‌‌‌‌شده در خانه و رستوران‌‌‌‌ها در ۱۲۱ کشور، تاثیر دما را بر تورم بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ اندازه‌‌‌‌گیری کردند. آنها دریافتند که دمای بالاتر در ماه‌های گرم‌‌‌‌تر باعث بیشترین افزایش تورم مواد غذایی شده‌است. کارشناسان می‌گویند: «این به‌معنای افزایش کوتاه‌مدت تورم در دوره‌‌‌‌های فوق‌‌‌‌العاده‌گرم است، از جمله تابستان شدید ۲۰۲۲.»

به گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا، کشورهای سراسر اروپا در ماه‌های تابستان سال‌۲۰۲۲ با موج گرمای «غیرمعمولی شدید و گسترده» مواجه شدند. گرما رکوردهای بسیاری را شکست، به آتش‌سوزی‌‌‌‌های جنگلی کمک کرد، بیش از ۶۰‌هزار نفر را کشت و صدها‌میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرارداد.

این مطالعه نشان‌داد که گرما بر هزینه مواد غذایی تاثیر گذاشته و تورم مواد غذایی بین ۰.۴۳ تا ۰.۹۳‌درصد افزایش یافته‌است. تورم مواد غذایی اروپا هر سال‌متفاوت است و به‌طور کلی زیر ۵‌درصد باقی‌می‌ماند، اما می‌تواند بسیار بالاتر باشد. نرخ‌ها در بخش‌هایی از سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تا ۱۹‌درصد افزایش یافت. تورم غذا و انرژی در سال‌۲۰۲۲ به‌شدت افزایش یافت، به‌ویژه به دلایلی همچون جنگ روسیه  و اوکراین و افزایش تقاضا در پی همه‌‌‌‌گیری کووید-۱۹. این مطالعه همچنین هشدار داد که سطوح افزایش گرمایش پیش‌بینی‌شده در اروپا تا سال‌۲۰۳۵، تورم مواد غذایی را ۳۰ تا ۵۰‌درصد افزایش می‌دهد.

دکتر ماکسیمیلیان کوتز، نویسنده اصلی این مطالعه و پژوهشگر فوق دکترا در موسسه تحقیقات تاثیرات آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای پوتسدام، از «میزان افزایش این تاثیرات در ۲۰ سال‌آینده توسط تغییرات آب‌وهوایی بیشتر» شگفت‌‌‌‌زده شد. او به کربن‌‌‌‌بریف گفت؛ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای و سازگاری با بهره‌‌‌‌وری کشاورزی از جمله اقدامات مورد‌نیاز برای کاهش خطرات است.

۲. انگلستان

 بارندگی شدید خاک را خیس و کاشت محصول را به تاخیر می‌‌‌‌اندازد

 بر اساس گزارش اداره هواشناسی، در سال‌۲۰۲۳، انگلستان دومین سال گرم‌ترین و هفتمین سال‌مرطوب خود را از زمان شروع رکوردها در سال‌۱۸۳۶ تجربه کرد. به‌علاوه انگلیس مرطوب‌‌‌‌ترین ۱۸ ماه خود را از سپتامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۴ داشته‌است.

مجموع بارندگی ماهانه در این دوره بیشتر از حد متوسط و به سطوح بالاتر از حد متوسط رسیده‌است. در ژوئیه ۲۰۲۳، مجموع بارش بیش از ۱۷۰درصد بیشتر از سطح متوسط در سراسر انگلستان از سال‌

 ۲۰۲۰-۱۹۹۱بود. همه اینها تاثیر عمده‌ای بر کشاورزی داشت، به‌طوری که میزان بارندگی زیاد خاک‌‌‌‌ها را غرقاب کرد و بر زمان کاشت محصول تاثیر گذاشت. بر اساس آمار وزارت محیط‌زیست، غذا و امور روستایی انگلستان، تولید سبزی‌ها در سال‌۲۰۲۳ نسبت به سال‌قبل ۴.۹‌درصد کاهش‌یافته‌است. این ارقام نشان می‌دهد که در سال‌۲۰۲۳، عملکرد گل‌کلم کمی بیش از ۹‌درصد کاهش‌یافته و کمترین میزان پیاز در

«چند دهه» کاشته شد. تام برادشاو، رئیس اتحادیه ملی کشاورزان‌ در بیانیه‌‌‌‌ای در مارس ۲۰۲۴ گفت؛ مزارع انگلستان از پایان سال‌گذشته با آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای مرطوب مداوم مواجه شده‌اند. برادشاو ادعا کرد؛ بسیاری از مزارع از اکتبر گذشته، زمانی‌که باران شدید و توفان انگلستان را درنوردید، «هنوز زیر آب بودند.» بر اساس تجزیه‌‌‌‌و‌‌‌‌تحلیل واحد اطلاعات انرژی و اقلیم، تولید کلی گندم زمستانه، جو زمستانه، جو بهاره، جو و کلزا در سال‌جاری نسبت به سال‌۲۰۲۳ به میزان  ۱۷.۵‌درصد کاهش می‌‌‌‌یابد.

1 copy

3. ایالات‌متحده آمریکا

تولید پرتقال به دلیل بیماری و آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای شدید کاهش‌یافت‌

 ان‌‌‌‌بی‌‌‌‌سی نیوز گزارش داد؛ قیمت آب پرتقال در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته در ایالات‌متحده افزایش یافته‌ که دلیل آن کاهش تولید در فلوریدا و «شرایط ناشی از آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا» در برزیل است.

 آسوشیتدپرس گفت که بیماری‌ها و آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای شدید در سال‌های اخیر «نارنجستان‌‌‌‌های پرتقال را در برخی از کشورهای تولیدکننده بزرگ» ویران کرده‌ و پیش‌بینی می‌شود که برداشت امسال در برزیل به دلیل سیل و خشکسالی «بدترین» در ۳۶ سال‌اخیر باشد. برزیل بزرگ‌ترین تولید‌‌‌‌کننده پرتقال در جهان است. در ایالات‌متحده، سومین تولیدکننده بزرگ، تولید پرتقال بین سال‌های 2024 تا 2020 بیش از 40‌درصد کاهش‌یافت. تولید فلوریدا بین برداشت 2022-2021 و 2023-2022 بیش از نصف شد. این تا حدودی به دلیل توفان ایان بود که در سپتامبر 2022 محصول پرتقال در فلوریدا را ویران کرد.

 بلومبرگ در آن زمان گفت که حدود 90‌درصد از «کمربند مرکبات» ایالت در مسیر توفان قرار داشت. بر اساس تجزیه‌‌‌‌و‌‌‌‌تحلیل اسناد منتشرشده بلافاصله پس از توفان که توسط آسوشیتدپرس پوشش داده شد، توفان به دلیل تغییرات آب‌وهوایی حداقل 10‌درصد باران بیشتری داشته‌است. گاردین می‌گوید؛ علاوه‌بر توفان‌‌‌‌ها، پرتقال‌‌‌‌ها در سرتاسر جهان در چند دهه‌گذشته تحت‌تاثیر یک بیماری «سبز‌شدن مرکبات» غیرقابل‌درمان قرارگرفته‌‌‌‌اند که توسط یک حشره مهاجم منتشر می‌شود و میوه‌‌‌‌ها را غیرقابل‌استفاده می‌کند.‌ پرتقال‌‌‌‌های فلوریدا به‌شدت تحت‌تاثیر این بیماری بوده‌اند.

 بر اساس گزارش Chemical & Engineering News، برخی از مشاغل آن را به شیوع سرخک تشبیه می‌کنند. وزارت کشاورزی ایالات‌متحده (USDA) گفت این بیماری «جدی‌‌‌‌ترین تهدید برای صنعت مرکبات ایالات‌متحده در تاریخ» است و هر ساله‌میلیون‌ها دلار برای کشاورزان هزینه دارد. سبز‌شدن مرکبات توسط یک حشره کوچک پخش می‌شود. یک مطالعه در سال‌2024 نشان‌داد که بارندگی و دما ارتباط قوی با گسترش این حشره یا سبز‌‌‌‌شدن مرکبات ندارند، اما تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تغییرات آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا می‌تواند طیف پاتوژن‌‌‌‌های گیاهی را گسترش دهد. همه اینها به افزایش قیمت‌ها منجر شده‌است.  در ژوئن 2024، آب پرتقال به ازای هر 16 اونس مایع 4.26 دلار (3.30 پوند در هر 473 میلی‌‌‌‌لیتر) قیمت داشت که طبق گزارش USDA، دو‌برابر قیمت آن در چهار سال‌قبل به 2.36 دلار (1.83 پوند) بود.

4. مدیترانه

تولید روغن زیتون به دلیل گرمای بالا کاهش‌یافت

همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، تولید جهانی زیتون از سال‌2021 به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته‌است. تولید بین سال‌های 2021 تا 2024 تقریبا یک‌سوم کاهش‌یافته در نتیجه قیمت روغن زیتون در نقاط مختلف جهان افزایش یافته‌است.

طبق گزارش یورواستات، در ژانویه 2024، هزینه در پرتغال در مقایسه با ژانویه 2023 تقریبا 70‌درصد افزایش‌یافته بود. قیمت‌ها در این دوره زمانی به‌طور متوسط 50‌درصد در اتحادیه اروپا افزایش یافت. گاردین در ماه مارس گزارش داد؛ روغن زیتون در حال‌حاضر به دلیل قیمت بالای آن، «بیشترین محصول دزدیده‌شده در سوپرمارکت‌‌‌‌های سراسر اسپانیا» است. فایننشال‌تایمز در اوایل سال‌جاری نوشت: فروش در بخش‌هایی از دریای مدیترانه به دلیل «افزایش شدید قیمت‌ها» کاهش‌یافت.

این خروجی خاطرنشان کرد: «خشکسالی و موج گرما که با تغییرات آب‌وهوایی تشدید شده‌است، باعث کاهش تولید روغن زیتون در اسپانیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان و همچنین سایر کشورهای تولیدکننده عمده مانند ایتالیا و یونان شده و کمبودی جهانی ایجاد‌کرده‌است.» درختان زیتون در کشورهای مدیترانه‌‌‌‌ای بخش بزرگی از روغن زیتون جهان را پرورش می‌دهند و اسپانیا به تنهایی بیش از 40‌درصد را تولید می‌کند.

ناسا گفت: تصاویر ماهواره‌‌‌‌ای از رصدخانه زمین ناسا نشان می‌دهد که اسپانیا بین ماه‌های مه 2022 و 2023 به دلیل خشکسالی قهوه‌‌‌‌ای شده‌است.

بر اساس یک مطالعه در سال‌2023، تقریبا نیمی از کشور اسپانیا در سال‌2022، شاهد رکوردشکنی دما بود. محققان خاطرنشان کردن؛ «به‌رغم شرایط نرمال بارندگی، دمای بسیار بالا منجر به شرایط خشکسالی شدید در بیشتر مناطق شد.» محصول زیتون در اسپانیا از سال‌2022 اثراتی از بهبود را نشان‌داده‌است.

مقامات گفتند که تولید در سال‌2024-2023 به بیش از 850‌هزار‌تن رسیده‌است. زیتون اویل‌تایمز گزارش داد؛ این هنوز «به‌طور قابل‌توجهی کمتر از میانگین پنج‌ساله» است، اما 28‌درصد بیشتر از «برداشت تاریخی ضعیف» 2023-2022 است.

2 copy

5. چین

 تغییرات آب‌وهوایی باعث کاهش عملکرد برنج می‌شود

چین یکی از تولیدکنندگان عمده غلات است و بیش از هر کشور دیگری در جهان برنج و گندم تولید می‌کند.

براساس یافته‌‌‌‌های یک مطالعه در سال‌2023، مشخص شد بارندگی شدید باعث کاهش عملکرد برنج در چین از سال‌1999 تا 2012 حدود 8‌درصد شده است. محققان مشاهدات ملی بلندمدت و شبیه‌‌‌‌سازی‌‌‌‌های مدل را تجزیه‌‌‌‌و‌‌‌‌تحلیل کردند که هر دو نتایج مشابهی را در مورد تاثیر بارندگی شدید بر عملکرد برنج نشان‌دادند.

نمودار نشان می‌دهد که گرما، خشکسالی، سرما و سایر اشکال آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای شدید نیز تاثیر منفی بر عملکرد برنج در این مدت داشته‌است. داده‌های جداگانه دولتی نشان می‌دهد که تولید برنج بین سال‌های 2018 و 2023، 3‌درصد کاهش‌یافته اما گندم در این مدت تقریبا 4‌درصد و ذرت تقریبا 12‌درصد افزایش داشته‌است.

 گزارش سال‌2018 از وزارت محیط‌زیست چین نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی «به‌طور قابل‌توجهی بر سیستم‌های کشت تاثیر گذاشته‌است.» این گزارش می‌افزاید؛ تغییرات آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوایی، باران‌‌‌‌های قابل‌‌‌‌اعتماد کمتری را به‌همراه خواهدداشت، گسترش آفات خطرناک را افزایش می‌دهد و منجر به فصل‌‌‌‌های رشد کوتاه‌تر برای بسیاری از محصولات در چین می‌شود. چین در چند سال‌گذشته تحت‌تاثیر دمای بالا، سیل، خشکسالی و سایر اشکال آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای شدید قرار گرفته‌است.

به گزارش رویترز، ژوئیه 2024گرم‌ترین ماه چین از زمان شروع ثبت رکوردهای جامع در سال‌1961 بود. گلوبال تایمز حامی دولت گفت؛  این کشور در سال‌جاری تاکنون با 25 سیل در مقیاس بزرگ روبه‌رو بوده‌ که بالاترین میزان از زمان شروع ثبت در سال‌1998 است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، امسال، کشاورزان استان هنان-«قلب کشاورزی» شرقی چین، با «محصولات خشک‌شده» و پس از آن تنها یک ماه بعد بارندگی شدید سر‌‌‌‌و‌‌‌‌کار داشتند. بخش‌هایی از شهر نانیانگ که به‌شدت آسیب‌دیده است، شاهد بیش از 600 میلی‌‌‌‌متر (حدود 24 اینچ) باران در 24 ساعت بود که سه‌‌‌‌چهارم آن چیزی است که معمولا در یک سال‌انتظار می‌رفت. خاک‌‌‌‌های خشک‌‌‌‌تر قادر به جذب آب به‌سرعت خاک‌‌‌‌های مرطوب نیستند، بنابراین بارندگی شدید پس از یک دوره خشکسالی می‌تواند منجر به خروج آب از سطح خاک و ایجاد سیل شود. رویترز اخیرا گزارش داد؛ پس از سیل و گرما که‌میلیون‌ها هکتار از زمین‌‌‌‌های کشاورزی را ویران کرد و اکنون به جیب مصرف‌کنندگان ضربه زده است، قیمت برخی از میوه‌‌‌‌ها و سبزی‌ها مانند کلم، اسفناج و گلابی از ژوئن در چین به‌شدت افزایش یافته‌است.

سال گذشته، کربن‌‌‌‌بریف در مورد تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر زمین‌‌‌‌های زراعی چین گزارش داد. خشکسالی شدید به‌دنبال باران‌‌‌‌های شدید و سیل در تابستان گذشته باعث ازبین‌رفتن محصولات ذرت، برنج و گندم در سراسر کشور شد.