با گرم‌شدن کره‌زمین  برخی گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گیاهی و جانوری ناپدید می‌شوند، زمین حاصلخیز تبدیل به کویر می‌شود و پلاستیک در اقیانوس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، خشکی و هوایی که تنفس می‌کنیم، وجود دارد. این چالش‌های زیست‌محیطی فوری در چند ماه آینده در کانون توجه قرار خواهند گرفت، زیرا سازمان‌ملل میزبان چهار جلسه بزرگ برای رسیدگی به تهدیدات کلیدی کره‌زمین است.

تنوع‌زیستی

در ابتدا جلسات کاپ۱۶ اختصاص داده‌شده به تنوع‌زیستی است که در کالی کلمبیا، از ۲۱ اکتبر تا اول نوامبر برگزار می‌شود. این جلسات هر دو سال ‌یک‌بار برای بحث در مورد چگونگی همکاری جهان برای حفاظت بهتر از تنوع غنی حیات گیاهی و جانوری در جهان برگزار می‌شود. انتظار نمی‌رود که کاپ۱۶ زمینه جدیدی را ایجاد کند، در حقیقت بیشتر یک ارزیابی از پیشرفت است از زمانی‌که آخرین اجلاس تضمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاریخی برای تنوع‌زیستی را تصویب کرد.

در سال‌۲۰۲۲ در مونترال، کشورها در یک پیمان مهم با هدف جلوگیری از از دست‌دادن تنوع‌زیستی و بازگرداندن اکوسیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سلامت، توافق کردند تا ۳۰‌درصد از کره‌زمین را تا سال‌۲۰۳۰ تحت‌حفاظت محیط‌زیست قرار دهند. در کالی، کشورها راهبردهای ملی را برای دستیابی به این هدف جهانی ارائه خواهند کرد و ناظران امیدوارند که کلمبیا به‌عنوان میزبان، الگویی برای سایرین ارائه دهد تا از آن پیروی کنند.

WWF از مدیریت کلمبیا که میزبان نزدیک به ۱۰‌درصد از تنوع‌زیستی زمین‌ از جمله گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بی‌شماری از پرندگان، پروانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ارکیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است، تمجید کرده‌است.

آب و هوا

مهم‌ترین کنفرانس جهان در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی امسال به میزبانی جمهوری‌آذربایجان که به‌شدت به صادرات نفت و گاز وابسته است، از ۱۱ تا ۲۲ نوامبر برگزار می‌شود. درحالی‌که آخرین اجلاس در دبی در سال‌۲۰۲۳ تعهدی تاریخی برای انتقال جهان از سوخت‌های فسیلی ارائه کرد، حمایت از کشورهای فقیرتر با تغییرات آب‌و‌هوایی در راس دستور کار امسال خواهد بود.

انتظار می‌رود این اجلاس در جمهوری آذربایجان  که به‌عنوان کاپ۲۹ شناخته می‌شود، یک توافق‌نامه جدید در زمینه تامین مالی آب و هوا به‌دست آورد؛ هزینه‌ای که از کشورهای ثروتمند که بیشترین مسوولیت گرمایش جهانی را دارند به کشورهای درحال‌توسعه آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر در‌برابر تغییرات آب‌و‌هوایی پرداخت‌شود. هنوز رقم توافق شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای وجود ندارد، یا حتی توافقی در مورد اینکه این پول از کجا باید تامین شود، چه‌کسی باید آن را دریافت کند و به چه شکلی می‌تواند باشد نیز وجود ندارد، اما کشورهای درحال‌توسعه به بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار تعهد شده در سال‌۲۰۰۹ اصرار دارند که تنها برای اولین‌بار به‌طور کامل در سال‌۲۰۲۲ محقق شد.

موسسه منابع جهانی، یک اندیشکده آمریکایی، گفت: « کاپ۲۹ فرصتی برای باز‌کردن سرمایه‌گذاری‌های آب‌و‌هوایی بیشتر از طیف وسیع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری از منابع عمومی و خصوصی و بهبود کیفیت این منابع مالی ارائه می‌دهد.» نتیجه انتخابات ایالات‌متحده، تنها ۶ روز قبل از آغاز کاپ۲۹، می‌تواند در آخرین لحظه در نتایج مذاکرات نهایی که تا به حال تفرقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیز بوده‌است، تغییراتی ایجاد کند. به‌علاوه باید دید چه تعداد از رهبران جهان به باکو سفر می‌کنند و انتظار می‌رود که برخی از آنها انرژی خود را بر روی کاپ۳۰ در سال‌آینده در برزیل متمرکز کنند.

بیابان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی

بر‌‌گزاری جلسات پیرامون کاپ۱۶ در عربستان‌سعودی که با از دست‌دادن زمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حاصلخیز به بیابان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی می‌پردازد، بسیار مهم است. تغییرات آب‌و‌هوایی مانند خشکسالی و فعالیت‌های انسانی مانند چرای بیش از حد می‌تواند منجر به بیابان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی شود، فرآیندی که عمدتا در مناطق خشک که زمین تخریب و غیرمولد می‌شود، روی می‌دهد.  کارشناسان امیدوارند جلسات پیرامونی کاپ۱۶ که قرار است از ۲ تا ۱۳ دسامبر در ریاض برگزار شود، بتواند به‌عنوان نقطه‌عطفی در رسیدگی به این مشکل عمل کند.  آرونا دیدیو از موسسه تحقیقات ملی فرانسه برای توسعه پایدار گفت: «مذاکرات روی راه‌هایی برای احیای ۱.۵‌میلیارد هکتار زمین تا سال‌۲۰۳۰ و همچنین ایجاد توافق‌هایی برای مدیریت خشکسالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در حال‌حاضر بسیاری از مناطق جهان را تحت‌تاثیر قرارداده‌است، متمرکز خواهد شد.»

پلاستیک

در سال‌۲۰۲۲، حدود ۱۷۵ کشور توافق کردند که مذاکرات سریع را برای اولین معاهده جهانی در مورد آلودگی پلاستیکی انجام دهند و جلسه نهایی در ۲۵نوامبر در بوسان کره‌جنوبی برگزار می‌شود. هدف این معاهده ارائه یک واکنش بین‌المللی به زباله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی است که محیط‌زیست را خفه می‌کند، از اقیانوس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گرفته تا کوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و یخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دریا. برخی کشورها می‌خواهند این معاهده میزان تولید پلاستیک را محدود کند، درحالی‌که برخی دیگر- به‌ویژه کشورهای تولیدکننده نفت و گاز که مواد خام برای ساخت پلاستیک را فراهم می‌کنند- می‌خواهند روی بازیافت تمرکز شود. هلن کاهاسودنا، رئیس پروژه پلاستیک پان آفریقایی صلح سبز، امیدوار است که کشورها «در مورد معاهده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که کاهش تولید پلاستیک را در اولویت قرار می‌دهد» به توافق برسند. این فعال گفت: «هیچ زمانی برای تلف‌کردن با رویکردهایی وجود ندارد که مشکل را حل نمی‌کنند.»