چیزی معنادار به فلسطینی‌ها ارائه دهید

از این داستان، یک عبارت پرکاربرد عربی رایج شد به نام «وفادارتر از ساموئل» که هنوز هم استفاده می‌شود و فرد وفادار و قابل اعتماد را توصیف می‌کند. درست مانند داستان ساموئل، اعراب و اسرائیل باید به دنبال ایجاد اعتماد و احترام متقابل باشند و روح باستانی همکاری را در همه زمینه‌‌‌ها از جمله علم، ادبیات، نجوم و همه جنبه‌‌‌های دوران طلایی عرب روشن کنند.

در طول تاریخ، همکاری مسالمت‌آمیز ثمرات فراوانی به همراه داشته است. اکنون، چشم‌انداز مشترک برای آینده به کشورها اجازه می‌دهد تا به شکوفایی خود ادامه دهند. قدرت اسرائیل در طیف وسیعی از صنایع، مرا وادار کرده است که در این باور ثابت قدم بمانم که این رژیم می‌تواند و باید به یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد محمد بن‌سلمان تبدیل شود. جای تعجب نیست که براساس رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها، اسرائیل سومین، چهارمین و پنجمین دانشگاه‌های برتر از نظر نوآوری را دارد. عربستان‌سعودی در صدر فهرست قرار گرفت و در رتبه‌های اول و دوم قرار دارد.

رسانه‌‌‌ها گزارش داده‌‌‌اند که سعودی‌‌‌ها سه‌خواسته از آمریکا می‌‌‌خواهند که اولی توافق در مورد همکاری صلح‌‌‌آمیز هسته‌‌‌ای است. از آنجا که عربستان‌سعودی بزرگ‌ترین کشور بدون رودخانه در جهان است، علاقه زیادی به استفاده از انرژی هسته‌ای برای شیرین‌سازی آب دارد. چند وقت پیش، کتاب جذابی به نام «بگذار آب باشد» توسط نویسنده آن ام.سیگل به من هدیه داده شد. او در کتاب خود به داستان موفقیت چشمگیر اسرائیل در حوزه فناوری آب پرداخته است. از پتانسیل همکاری شگفت‌زده شدم و معتقدم که همکاری در فناوری آب برای عادی‌سازی روابط بین عربستان‌سعودی و اسرائیل بسیار مهم است.

علاوه بر این، سعودی‌ها مطمئنا شریکی برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای خواهند یافت. اگر این همکاری با ایالات‌متحده بود، بهتر نبود؟ ریاض به واشنگتن چشم دوخته است؛ اما چنین فرصت امیدوارکننده‌ای توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب خواهد کرد. توپ واقعا در زمین دولت ایالات‌متحده است تا تصمیم بگیرد که می‌خواهد با پادشاهی در زمینه انرژی هسته‌ای شریک شود یا خیر.

درخواست دوم، اتحاد امنیتی در دو بعد متفاوت است: اولی توافقی برای عدم‌توقف خریدهای نظامی پیشرفته و بعد دوم و مهم‌تر، داشتن چتر امنیتی مشابه چیزی است که کره‌جنوبی در دهه ۱۹۵۰ داشت. برخی استدلال کرده‌اند که اسرائیل با از دست دادن به‌اصطلاح برتری نظامی خود با چنین مساله‌ای راحت نیست. در چند دهه گذشته، اسرائیلی‌ها به دلیل فقدان روابط دوستانه و دیپلماتیک در منطقه، ایالات‌متحده را متقاعد کرده‌اند که از دادن تسلیحات پیشرفته به همسایگان این رژیم خودداری کند. تصور من همیشه این بوده است که این استدلال از نگرانی اسرائیل در مورد حفظ موقعیت برتری نظامی خود ناشی می‌شود. با این حال، اگر عادی‌سازی کامل بین عربستان‌سعودی و اسرائیل انجام شود، این استدلال دیگر پابرجا نخواهد ماند؛ مگر اینکه اسرائیل خواهان عادی‌سازی عملی به جای ظاهری باشد.

سومین درخواست سعودی‌ها این است که آمریکا چیزی معنادار به فلسطینی‌ها ارائه دهد که بتواند راه را برای راه‌حل دو کشور هموار کند. ممکن است این چالش‌‌‌برانگیزترین درخواست به نظر برسد، اما اسرائیلی‌‌‌ها باید بدانند که سعودی‌‌‌ها نمی‌‌‌توانند برادران فلسطینی خود را زیر اتوبوس بیندازند.

جهان به طور چشمگیری در حال تغییر است؛ خاورمیانه نیز تفاوتی ندارد. افراد عاقل باید تغییر را رهبری کنند. آنها باید همه ایدئولوژی‌ها را پشت سر بگذارند و سر و صدایی را که افراط‌گرایان ایجاد می‌کنند، از بین ببرند. در عین حال، آنها باید گام‌های شجاعانه‌ای بردارند که بتواند خاورمیانه و جهان را به سمت همکاری و رقابت سالم و نه توسعه و جنگ و خونریزی هدایت کند. من با مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت‌وگو کرده و از او درباره دیدگاهش در زمینه عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل پرسیدم. او معتقد است چند رویداد مهم، بیشتر از دیدن دست دادن رهبران سعودی و اسرائیل در چمن‌‌‌های کاخ‌سفید، می‌‌‌تواند برای تغییر خاورمیانه به سمت بهتر شدن در دستور کار قرار گیرد. نسل کنونی و نسل‌های بعدی سزاوار این هستند که خاورمیانه را به عنوان «اروپای جدید» ببینند، همان‌طور که ولیعهد محمد بن‌سلمان وعده داده بود. بله، بگذار آرامش برقرار شود. بله، بگذارید توافق ساموئل وجود داشته باشد.