به گزارش روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و دبیر ستاد ملی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیریت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقابله با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پدیده گردوغبار با اعلام این خبر افزود: به پیشنهاد جمهوری‌اسلامی ایران، تقویم جهانی، ۱۲‌ژوئیه هر سال‌را به‌عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ماسه و گردوغبار تعیین کرد و در مجمع‌عمومی سازمان ملل‌متحد تصویب شد. وی با اشاره به اینکه مبتکر شعار امسال این روز، جمهوری‌اسلامی ایران است، تاکید کرد: کمک به تاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری دربرابر گردوغبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام دانش پایه به‌عنوان شعار این روز تعیین‌شده‌است.

 طهماسبی‌بیرگانی تاکید کرد: سال‌۱۳۹۷و۱۳۹۸ ستاد ملی در گام اول نسبت به شناخت منشأ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی و خارجی گردوغبار اقدام و در گام دوم برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎های عمل داخلی و خارجی را عملیاتی کرد که تعیین خسارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گردوغبار، دستور‌العمل اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی و سایر کارهای نرم‌افزاری از جمله این اقدامات بود. او اضافه کرد: در بعد خارجی از سال‌۱۴۰۱ با دست‌پُر به رایزنی با کشورهای همسایه پرداختیم و در همین راستا در فروردین ماه به اتفاق ریاست محترم سازمان به کشورهای عراق، سوریه، قطر، امارات و کویت سفر کردیم.

دبیر ستاد ملی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سیاستگذاری و هماهنگی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیریت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقابله با‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پدیده گردوغبار اضافه کرد: این اقدامات گسترده باعث‌شد تا در تیر۱۴۰۱ کنفرانس منطقه‌ای گردوغبار با حضور ۱۱ کشور و ۶ نهاد بین‌المللی برگزار شود و در بیانیه نهایی به اشتراک‌گذاشتن برنامه‌های عملی زیر منطقه‌ای که ابتکار جمهوری‌اسلامی ایران بود، اضافه شد.

وی تاکید کرد: ایجاد یک صندوق منطقه‌ای درخصوص پدیده گردوغبار پیشنهاد شهید‌جمهور آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی بود و این پیشنهاد بعد از کنفرانس و بیانیه پایانی به سازمان‌ملل فرستاد شد. طهماسبی‌بیرگانی اضافه کرد: ما در این زمینه پیشگام بوده و پیشنهاد دادیم تا ۱۲ ژوئیه به‌عنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار تعیین شود و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت‌گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل‌متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری کرده و سرانجام در خرداد ماه ۱۴۰۲این روز تحت‌عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار به تصویب اعضای ملل‌متحد رسید.