رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این جلسه با تسلیت به مناسبت شهادت شهید‌جمهور، حضرت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه، اظهار کرد: حضرت آیت‌الله رئیسی بزرگوار روحیاتی داشتند که شما خط‌مشی این روحیات را هم در درون و هم در برون کشور می‌‌‌‌‌‌توانید ببینید و دولت ایشان دولت صادق‌الوعده بود. وی افزود: دکتر امیر عبداللهیان نماد ادب و ولایت‌‌‌‌‌‌پذیری دولت بود، شاخصه‌‌‌‌‌‌های بسیار ارزشمندی در این مرد وجود داشت که به‌عنوان وزیر امورخارجه محورمقاومت نامگذاری شد. سلاجقه با اشاره به‌عملکرد صندوق در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: اساسنامه صندوق باید با کمک کارشناسان و استفاده از ظرفیت‌های بخش حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست اصلاح و بازنگری شود. صندوق باید در بخش‌های آموزش و فرهنگ‌سازی نیز بیش از گذشته ورود کرده و کمک کند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صندوق باید در حوزه سرمایه‌گذاری واردشده و شرکت‌ها و هلدینگ‌های محیط‌زیستی زیرمجموعه صندوق ملی محیط‌زیست راه‌اندازی شود. وی با اشاره به فعالیت‌های صندوق بر اساس اساسنامه تدوین شده، افزود: راه‌اندازی طرح پرداخت بیمه حیات‌‌‌‌‌‌وحش یکی از طرح‌های خوبی بود که در صندوق آغاز شده و گام‌های خوبی در این دو سال‌برداشته شده‌است. سلاجقه اظهار کرد: صندوق ملی محیط‌زیست باید به‌دنبال ظرفیت‌‌‌‌‌‌سازی و ایجاد منابع بوده و ضمن اصلاح فرآیندها به‌دنبال اعتمادسازی و شفافیت در اجرای فعالیت‌ها باشد. سلامت، صداقت، شفافیت در فعالیت‌ها و ارتباط با همه بخش‌های سازمان و استان‌ها باید سرلوحه فعالیت‌های صندوق باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با اشاره به اهمیت عملیاتی‌شدن تجارت کربن در کشور، اظهار کرد: امیدواریم با حضور آقای عبدی‌‌‌‌‌‌زاده با یک اندیشه جوان و سوابق خوبی که در حوزه اقتصادی دارند، شاهد ارتقا و رشد جایگاه صندوق در ادامه باشم. سلاجقه گفت: در بحث پرداخت تسهیلات نیز باید عدالت مناسبی در کشور شکل گیرد و صندوق ملی محیط‌زیست باید در موضوع خیرین محیط‌زیست نیز ورود کند. علی عبدی‌‌‌‌‌‌زاده، مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست نیز در این جلسه پیشنهاد اصلاحیه اساسنامه و گزارش تاسیس شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ذیل صندوق را خدمت آقای دکتر سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کرد.

وی افزود: هدف از تاسیس این شرکت، مشارکت با بخش‌خصوصی و دولتی است و همچنین با این کار امکان ورود صندوق به سرمایه‌گذاری‌ها فراهم خواهد شد. مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست همچنین در ادامه گزارشی از بر‌‌گزاری نشست‌های تخصصی با اتاق بازرگانی ایران و نهادهای مالی و بانک‌ها درباره استفاده از ظرفیت‌های بازار سهام و اوراق‌بهادار که برای نخستین‌بار در کشور اجرایی خواهد شد،  ارائه کرد و افزود: تاسیس صندوق سبز با مشارکت شرکت‌های بزرگ و انتشار اوراق سبز با مشارکت یکی از نهادهای مالی جهت تامین مالی در مقیاس‌‌‌‌‌‌های بزرگتر اجرایی خواهد شد. این ظرفیت در راستای تعمیق بازار سهام و مشارکت این بازار در حوزه محیط‌زیست نقطه‌عطفی خواهد بود. وی افزود: تامین مالی با استفاده از ظرفیت‌های بانکی با سیاست‌های اهرمی با استفاده از جریان نقدی موجود برای تامین مالی طرح‌های مقیاس‌کوچک و متوسط نیز در حال انجام است که در ادامه رشد و توسعه خواهد یافت.

عبدی‌‌‌‌‌‌زاده گفت: تا پایان سال‌جاری صندوق هدف‌گذاری حداقل دو برابری نسبت به‌عملکرد سال‌گذشته را در دستور کار قرارداده که پیش‌بینی می‌شود با استفاده از ظرفیت‌های بازار پول و سرمایه امکان تامین مالی با نسبت بیشتری نیز در دسترس خواهدبود.