کلمه "تعرفه" این روزها با بازار خودرو آمریکا گره خورده، و ظاهرا نتیجه‌ای جز به هم خوردن تعادل خیلی از وزنه‌های صنعت ندارد.

به گزارش "بلومبرگ"، در میانه این آشوب تعرفه‌‌ای و تهدیدهای ترامپی، تویوتا نیز بازار بزرگ آمریکا را تهدید کرده که در صورت افزایش تعرفه واردات برخی از مدل‌های خود به این کشور را متوقف خواهد کرد.

تویوتا، ترامپ و بازار آمریکا

جبم لنتز مدیر عامل تویوتا در گروه آمریکای شمالی در این خصوص گفت:  تویوتا با داشتن 11 کارخانه بزرگ و اصلی در آمریکا، هنوز هم مدل‌های وارداتی زیادی را به این کشور وارد می‌کند و  در سال گذشته بیش از 2.7 میلیون خودروی تویوتا در بازار آمریکا وارداتی بوده‌اند.

مقامات تویوتا اعلام کرده‌اند: در صورت افزایش تعرفه‌ها تا 25 درصد، روند فعالیت‌های این خودروسازی تغییر خواهد کرد و در کنار توقف واردات، قیمت محصولات ژاپنی نیز متفاوت خواهد شد و افزایش می‌یابد.

تویوتا، ترامپ و بازار آمریکا

روند افزایش قیمت می‌تواند در اولین گام به ضرر مشتریان تمام شود، چرا که آنها مجبور به پرداخت هزینه بیشتر با انتخاب‌های محدودتر هستند.

تویوتا در حال تکمیل یازدهمین کارخانه بزرگ خود در آمریکاست و تاکنون 90 درصد تویوتا کمری‌های سال گذشته را در ایالت کنتاکی ساخته است. آماری که بیش از 387 هزار دستگاه می‌رسد. اما محبوب‌های تویوتا در دومین بازار خودروی جهان از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. وطن اصلی شاسی‌های راو4 چین و کانادا است و 95 درصد از RX های لکسوس به عنوان دست لوکس‌ساز تویوتا از کانادا وارد خاک آمریکا می‌شوند.

تویوتا، ترامپ و بازار آمریکا

اگر قرار باشد تویوتا در واردات خودروهای شاسی‌بلند به آمریکا سرسختی نشان دهد، احتمال افزایش تولید این کارخانه در کشور آمریکا وجود دارد و افزایش قیمت محصولات نیز گزینه بعدی این خودروسازی به شمار خواهد آمد.