انتقاد نزدیکان نتانیاهو از بن گویر/باری بر دوش کابینه است

در پی فراخوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای برپایی مراسم «دعای اعتراضی» امروز چهارشنبه در میدان دیزنگوف واقع در مرکز تل‌آویو در پی اعتراض ساکنان این شهر و تلاش آنها برای ممانعت از برگزاری دعا با تفکیک جنسیتی در «یوم کیپور»، نزدیکان نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کردند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، یکی از رهبران حزب لیکود و از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره این فراخوان ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت، این رفتار کودکانه از سوی وزیر ارشدی است که مشغول انجام اقدامات تحریک آمیز است. بن گویر باری بر دوش کابینه است که هرگز در مقابل او نمی‌ایستد. هیچ کابینه‌ای نمی‌تواند با شخص تحریک کننده‌ای مانند او برای مدت طولانی دوام بیاورد.

تحریم روسیه علیه انگلیس

مقامات کابینه رژیم صهیونیستی مخصوصا نتانیاهو از فعالان معترض به اقامه دعا با تفکیک جنسیتی و نیز از بن گویر انتقاد کرده و از او خواستند از این فراخوان خود صرف نظر کند.

یدیعوت آحارونوت نوشت، پس از اینکه شهرداری از پلیس رژیم صهیونیستی خواست از تفکیک جنسیتی در برگزاری مراسم دعای اعتراضی که بن گویر فراخوان داده، ممانعت کند، از بروز اتفاقات خشونت آمیز میان حامیان بن گویر و معترضان مخالف طرفداران او نگران است.

همزمان جنبش‌های اعتراضی علیه طرح تغییرات قضایی «دعا برای دموکراسی» را در میدان دیزنگوف برگزار می‌کنند.

فرماندهی پلیس رژیم صهیونیستی امروز به ریاست کوبی شبتای، بازرس کل پلیس این رژیم و فرمانده انتظامی تل‌آویو تشکیل جلسه دادند. یدیعوت به نقل از مسؤولان در اداره پلیس گفت، پلیس در صورت تفکیک جنسیتی در اقامه دعا مداخله نخواهد کرد و در این رابطه شهرداری مسؤول است؛ اما پلیس برای تحولاتی که رخ خواهد داد و ممانعت از بروز درگیری میان طرفداران بن گویر و معترضان آماده می‌شود.

مقامات شهرداری تل‌آویو از درگیری بین بن گویر که مسؤول پلیس است و ماموران شهرداری ابراز نگرانی کردند. ران هولدای شهردار تل‌آویو در نامه‌ای به فرمانده انتطامی تل‌آویو نوشت: «از پلیس منطقه تل‌آویو انتظار دارم با کمک ماموران شهرداری قانون را اجرا کند و اجازه تحقیر دادگاه را ندهد.»

دادگاه مرکزی تل‌آویو قبلا درخواست جنبش راست تندرو «روش یهودی» (سر یهودی) را درباره برگزاری مراسم دعا با تفکیک جنسیتی در میدان دیزنگوف را رد کرده بود. دیوان عالی هم تجدیدنظر درباره این حکم دادگاه مرکزی را رد کرد؛ اما حامیان این جنبش این حکم را قبول نمی‌کنند.

مسؤولان شهرداری تل‌آویو هشدار دادند که شهرداری اختیار استفاده از ماموران خود را دارد؛ اما اگر بن گویر به پلیس دستور دهد که در مقابل این ماموران بایستند، اتفاق دیگری رخ خواهد داد.

ساکنان محله میدان دیزنگوف اعلام کردند، یک پایگاه اعتراضی تشکیل داده‌اند تا امروز اعتراضات علیه بن گویر را رهبری کنند. آنها گفتند: خط قرمز می‌کشیم و به نژاد پرستان تذکر می‌دهیم که آنها مهمانان مورد استقبال ما نیستند.