اتهام تازه روسیه به انگلیس درباره اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که انگلیس با ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی یف، به دنبال نابودی کامل سرزمین اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری "تاس" سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به بیانیه روز گذشته وزارت دفاع انگلیس که ادعا کرده بود مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده بر سلامت نیروی نظامی و محیط زیست, تأثیر "کمی" دارد, گفت: هدف انگلیس به آتش کشیدن سرزمین اوکراین است. انگلیس می‌خواهد اوکراین را به چرنوبیل تبدیل کند.

۵ کشته و ۶ مجروح بر اثر تیراندازی در یک بانک در کنتاکی+فیلم

وی ادامه داد: این پیمان نظامی ناتو بود که برای اولین بار از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد. نیروهای ایتالیایی در یوگسلاوی از این مهمات استفاده کردند. ابتدا صرب‌ها ( بالکان ) و سپس ایتالیایی‌ها قربانی این مهمات بودند. تعداد زیادی از افراد به سرطان مبتلا شدند.

به گزارش ایرنا, ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از این درباره برنامه‌های انگلیس برای ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی یف هشدار داده بود که: «به نظر می‌رسد غرب واقعا تصمیم گرفت تا آخرین نفر از اوکراینی‌ها با روسیه بجنگد، نه در حرف، بلکه در عمل» .

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که بخشی از مهمات تانک‌های چلنجر ۲ که قرار است لندن به اوکراین بفرستد حاوی اورانیوم ضعیف‌شده است. به گفته معاون وزیر دفاع انگلیس، اورانیوم ضعیف‌شده می‌تواند با سهولت بیشتری به تانک‌ها و خودروهای زرهی نفوذ کند.

این درحالیست که غبار ناشی از شلیک این تسلیحات می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت انسان‌ها خصوصا بر ریه‌ها و ارگان‌های حیاتی داشته باشد. بر همین اساس رئیس جمهوری روسیه ضمن محکوم کردن طرح انگلیس هشدار داده که به اقدام تحریک‌آمیز لندن پاسخ متناسب خواهد داد.