عواقب وحشتناک ابتلای ترامپ به کرونا از نظر پزشکان
به گزارش روسیا الیوم، متخصصان داروهایی که در درمان«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند بر این باورند که این داروها بر روان رئیس جمهور آمریکا تأثیر می گذارد و به شکل قابل ملاحظه ای خطر اتخاذ تصمیم نامناسب در زمینه استفاده از سلاح هسته ای توسط وی را افزایش می دهد.

روزنامه نیویورک تایمز دیدگاه های شماری از متخصصان را در این زمینه منتشر کرد که به این نکته اشاره کردند که تمایل ترامپ به رفتارها و سخنان غیرمنتظره بعد از ابتلایش به کرونا به شدت افزایش یافته است.

«بریان گاریبالدی» سخنگوی رئیس تیم پزشکی ترامپ گفت که رئیس جمهور علاوه بر مصرف داروی ضد ویروس«رمدسیویر»،«دگزامتازون» را نیز مورد استفاده قرار داد که ممکن است به فرد احساس شادی و هیجان ها و جهش های ناگهانی یا حتی احساس ایمنی بدهد.

این روزنامه آمریکایی بر این باور است که نشانه های این عوارض در رئیس جمهور آمریکا در این مساله ظاهر شده است که وی به شکل پویایی از حساب شخصی خود در توئیتر استفاده کرد و دو تا سه مصاحبه در روز انجام داده است.

نیویورک تایمز نوشت که گزارش«شان کانلی» پزشک ترامپ شامل اطلاعات مفصل درباره وضعیت جسمی رئیس جمهور و همه داروهایی که به وی داده شده است، نشد.

در همین زمینه پروفسور«ویپین نارانگ»از پژوهشکده فناوری ماساچوست بر این باور است که از گذشته های بسیار دور تلاش  برای پنهانکاری و سرپوش گذاشتن بر اوضاع روسا و رهبران وجود داشته است.

این متخصص هشدار داد که داروی دگزامتازون ممکن است فرد را تبدیل به شخصی کند که به جنون عظمت یا وسوسه مبتلاست.وی تأکید کرد که هیچ کس نمی دادند چه مقدار از این دارو به ترامپ داده شده است.

«هانز کریستنسن» عضو اتحادیه دانشمندان آمریکایی و متخصص در امور هسته ای پا را فراتر گذاشت و گفت:« انگشت رئیس جمهور که دارو مصرف کرده است نباید دکمه هسته ای را لمس کند.»

در همین زمینه نمایندگان دولت فدرال آمریکا نیز فاش نکردند که اگر این سناریو رخ دهد چه تدابیری اندیشده اند.

این در حالی است که سه روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از تشکیل کمیته‌ ای فراحزبی برای معاینات پزشکی احتمالی و بررسی صلاحیت جسمی رئیس جمهور امریکا خبر داد.

«نانسی پلوسی» در کنفرانسی خبری گفت: «قانون اساسی آمریکا فرایندی را در این خصوص پیش بینی کرده است. مساله رئیس جمهوری دونالد ترامپ نیست ... او با قضاوت رای دهندگان مواجه خواهد شد.»

وی ادامه داد: رهبران آمریکا مسیر و فرایندی قوی در قانون اساسی آمریکا برای اطمینان از ثبات و تداوم حاکمیتی دولت در موارد بحرانی پیش بینی کرده اند. متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، مسیری را برای حفظ ثبات دولت - در صورت ابتلای رئیس جمهور به یک مشکل جسمانی یا روانی جدی به طوری که «قادر به اجرای وظایف و اختیارات دولتی خود» نباشد و مجبور به تنفیذ این اختیارات و وظایف شود - پیش بینی کرده است.

به ویژه بند چهارم این متمم، کنگره آمریکا را موظف کرده است تا یک نهاد مستقل برای مقابله با چنین بحرانی تشکیل بدهد.

گفتنی است این نهاد ۱۶ عضو خواهد داشت و وضعیت سلامت جسمانی دونالد ترامپ را پس از ابتلا به ویروس کرونا بررسی خواهد کرد.

وقتی پلوسی روز گذشته برای اولین بار از این تصمیم خبر داد، ترامپ در واکنش او را «دیوانه» خطاب کرد و گفت پلوسی «کسی است که باید در مورد وضعیت سلامتی ‌اش تحقق کرد.»

نانسی پلوسی بار‌ها سلامت روانی ترامپ را پس از ابتلای رئیس جمهور آمریکا به کرونا زیر سوال برده و خواستار شفافیت بیشتر در مورد سلامتی وی شده است.

متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، در سال ۱۹۶۷ میلادی و در پی ترور «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت آمریکا تصویب شد.

بر اساس این متمم، معاون رئیس جمهور و اکثریت مقامات مهم قوه مجریه آمریکا باید طبق قانون اساسی به کنگره اعلام کنند که رئیس جمهور قادر به اجرای اختیارات و انجام وظایف دفتر خود نیست. سپس، معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور موقت قدرت را در دست می‌ گیرد.

با این حال به نظر نمی ‌رسد «مایک پنس» معاون دونالد ترامپ و همچنین اکثر اعضای جمهوری‌ خواه کنگره، با این طرح دموکرات ‌ها برای کنار گذاشتن دونالد ترامپ از قدرت همراهی کنند.

این اقدام رئیس مجلس نمایندگان پس از آن انجام می ‌شود که شبهاتی در مورد سلامت ترامپ پس از ابتلا به کووید ۱۹ در شنبه گذشته و ترخیص زودهنگام او از بیمارستان مطرح شده است.

هر چند علائم بیماری ترامپ خفیف گزارش شده بود، اما برای احتیاط بیشتر به بیمارستان نظامی «والتر رید» در حومه پایتخت، که مخصوص مراقبت از روسای جمهوری است، منتقل شد.

وی پس از آن که چهار روز تحت مراقبت بود، عصر سه ‌شنبه از بیمارستان مرخص شد و به کاخ سفید بازگشت؛ موضوعی که به نگرانی ها از ابتلای دیگر کارکنان کاخ سفید نیز افزوده است.

در حالی که کاخ سفید در روزهای اخیر بارها تاکید کرده که ترامپ دیگر علائمی از بیماری ندارد، اما او هنگام مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ ای خود با فاکس نیوز به دلیل گرفتگی صدا و سرفه مجبور شد دو بار وسط سخنان خود مکث کند. ترامپ پس از آنکه دو بار سوال مجری برنامه درباره زمان آزمایش بعدی کرونا را نادیده گرفت، بالاخره گفت که باید دوباره آزمایش شود.

دونالد ترامپ اولین حضور خود در مبارزات انتخاباتی از زمان ابتلایش به بیماری کووید۱۹ را برای روز شنبه اعلام کرد. ترامپ در مصاحبه تلفنی با فاکس نیوز گفته بود اگر وقت کافی برای جمع کردن طرفدارانش داشته باشد، در این شب یک مراسم انتخاباتی برگزار می ‌کند. ایالت ‌های فلوریدا و پنسیلوانیا از مراکز اصلی تعیین تکلیف نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روز ۳ نوامبر هستند. به همین دلیل ترامپ قصد دارد پس از فلوریدا، مراسم بعدی را در پنسیلوانیا برگزار کند.

در تحولی جدید، توییتر بار دیگر یکی از توییت‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را علامت‌دار و آن ‌را مصداق انتشار اطلاعات گمراه‌کننده معرفی کرد.

 ترامپ در پست توییتری خود مدعی شده بود که دیگر نه کرونا می‌گیرد و نه کسی را به بیماری کووید۱۹ آلوده خواهد کرد. بلافاصله پس از انتشار، توییتر پست رئیس جمهوری آمریکا را نشان‌دار و در پیامی نوشت: «این توییت قوانین توییتر درباره انتقال اطلاعات گمراه‌کننده و بالقوه مضر درباره ویروس کرونا را نقض می‌کند. با این‌حال توییتر ضمن سلب مسئولیت از خود تصمیم گرفته این توییت را در دسترس نگه دارد چرا که ممکن است این اقدام به نفع منافع عمومی باشد.»

سخنگوی توییتر در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: «توییت رئیس جمهوری آمریکا حاوی اطلاعاتی با ادعاهای پزشکی و بهداشتی گمراه‌کننده است و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این موضوع را به اطلاع عموم برسانیم.»

ترامپ روز یکشنبه نیز در مصاحبه با شبکه  تلویزیونی فاکس نیوز گفت که همه آزمایش هایی که انجام داده است نشان داد که وی دیگر به کرونا مبتلا نیست و می تواند بدون آن که خطری برای مردم باشد،به گردهمایی های انتخاباتی برگردد.

وی گفت:بالاترین آزمایش ها و معیارها را پشت سر گذاشته ام...به نظر می رسد که من از ایمنی برخوردار هستم و می توانم از زیرزمین بیرون بیایم.

شنبه شب ۱۰ اکتبر همچنین پزشک کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد خطر انتقال ویروس کرونا از دونالد ترامپ به دیگران وجود ندارد. این یادداشت در حالی منتشر شد که برخی پزشکان متخصص تاکید دارند تنها ۱۰ روز پس از تشخیص اولیۀ این عفونت است که می‌توان اطمینان یافت هیچ راهی برای سرایت کرونا از فرد آلوده به دیگران وجود ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که «بر اساس استانداردهای شناخته شدۀ فعلی» از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، دیگر این خطر که دونالد ترامپ عامل انتقال ویروس کرونا باشد، وجود ندارد.

با این وجود در این یادداشت کوتاه، هیچ اشاره‌ای به این موضوع که آیا نتیجۀ آخرین تست کرونای آقای ترامپ منفی بوده یا خیر، نشده بود.

حواشی پیرامون ابتلای رئیس جمهوری آمریکا به ویروس کرونا تازه‌ترین نمونه نشان‌دار شدن توییت‌های رئیس جمهوری آمریکا از سوی توییتر است، اما این اتفاق پیشتر هم در خصوص موضوعات دیگر رخ داده بود. در آخرین نمونه چند روز پیش این شبکه اجتماعی صحت ادعای دونالد ترامپ در خصوص رای‌گیری پستی در انتخابات آمریکا را زیر سوال برده بود.

ترامپ در پست مذکور نوشته بود: «آرای برگشتی به ایالت‌ها را نمی‌توان به طور دقیق شمارش کرد. چیزهای زیادی پیشتر بسیار اشتباه پیش رفته‌اند.»

توئیتر زیر پیام ترامپ نوشته‌ای با این مضمون قرار داد: «بیاموزید که چگونه رای گیری از طریق پست امن و ایمن است».

 ترامپ که درحال آماده سازی خود برای از سر گیری مبارزات انتخاباتی و دیگر فعالیت‌هایش است، در اولین دیدار سخنرانی عمومی، پس از لحظاتی، ماسک خود را برداشت و ضمن نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی دولت خودش، اعلام کرد که دچار شدن به این بیماری، باعث شده تا او شناخت بهتری از آن پیدا کند.