منابع آگاه سیاسی از دیدار محرمانه «علی محسن الاحمر» با شماری از رهبران گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» در ریاض خبر دادند.

به نوشته پایگاه خبری یمن «YPA» (وکاله الصحافه الیمنی)،  یک منبع آگاه اعلام کرد که رژیم سعودی مقدمات را برای انجام این دیدار محرمانه میان علی محسن الاحمر از فرماندهان نظامی حزب (اخوانی) الاصلاح و «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب یمن فراهم کرده است و از آنها خواسته تا برای مرحله پس از «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، همسو فعالیت کنند.

این دیدار محرمانه همزمان با دیدارهای رهبران برجسته حزب الاصلاح از جمله «عبدالوهاب الانسی» با مقامات اماراتی در ابوظبی از جمله «محمد بن زائد» ولی‌عهد صورت می‌گیرد.

ناظران سیاسی تاکید دارند که این دیدارها در چارچوب مبادله و تقسیم نقش‌ها از سوی عربستان و امارات برای طرف‌های سیاسی و دست‌نشانده‌های خود در یمن صورت می‌گیرد وصحت خبر مرگ رئیس‌جمهور مستعفی یمن را تقویت می‌کند زیرا این دیدار میان طرف‌های فعال در جنگ یمن به طور محرمانه در جریان است. 

این در حالی است که طی چند روز اخیر، رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری آمریکایی نیز به شدت در حال مانور بر روی مرحله پس از هادی و جانشینی او هستند. آمریکا و امارات نمی‌خواهند که علی محسن الاحمر، معاون هادی، در راس قدرت در استانهای جنوبی و بازیگری در روند مذاکرات موسوم به صلح یمن، قرار گیرد. 

اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک (WINEP-Washington Institute for Near East Policy) می‌نویسد، علی محسن الاحمر که از سوی عربستان در فوریه ۲۰۱۶، به عنوان معاون هادی انتخاب شد، مسئول اول در اداره امور سیاسی و نظامی به شمار می‌رود. وی برای ایفای نقش در این پست، با فشارهای سیاسی بزرگی از سوی امارات و آمریکا مواجه خواهد شد زیرا آنها مخالف جانشینی او هستند. تصمیم‌گیرندگان سیاسی در آمریکا پیش از آنکه چنین اتفاقی بیفتد، در حال حل و فصل آن از طریق شرکای اماراتی و سعودی خود هستند.

این در حالی است که هادی، برای درمان عربستان را به مقصد آمریکا ترک کرده و اکتبر گذشته به بیمارستانی در شهر «کلیولند» آمریکا منتقل شده است. وی چند هفته پیش از این سفر نیز به یکی دیگر از بیمارستانهای آمریکایی مراجعه کرده بود و تحت درمان قرار گرفته بود که ظاهرا بی‌فایده بود.

با توجه به این تحرکات حزب الاصلاح و شورای انتقالی جنوب و ترافیک بالای دیدارهای متبادل میان نیروهای وابسته به ریاض و ابوظبی، دیگر جایی برای شک و تردید وجود ندارد که این دیدارها برای انتخاب جانشین هادی صورت می‌گیرد زیرا به دور از حضور شخص او و حتی «معین عبدالملک» نخست‌وزیر او صورت می‌گیرد.

انتظار می‌رود که طی روزهای آتی، رهبران حزب الاصلاح با رهبران شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت اماراتند، دیدارهای جدیدی انجام دهند.

از سوی دیگر، چهارشنبه (دیروز)، «عبدالملک العجری» عضو ارشد جنبش انصارالله طی پستی در توئیتر نوشت که اطلاعات ضد و نقیضی درباره وضعیت جسمانی عبدربه منصور هادی وجود دارد و وی با توجه به وخامت شرایط جسمانی‌اش نمی‌تواند هیچ نقشی در مدیریت مرحله انتقالی جدید که نیازمند یک رهبری سازنده و فعال است، داشته باشد.

وی افزود: همچنان روایت‌های مختلفی درباره شرایط جسمانی منصور هادی وجود دارد، اما او مطمئنا به مرگ بالینی دچار شده است. پرونده عبد ربه منصور هادی بسته شده است و مساله ادامه حضورش در قدرت یمن امکانپذیر نیست.

 شبکه تلویزیونی المیادین نیز چندی پیش به نقل از منابع سیاسی یمن گزارش داده بود که رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به علت وخامت اوضاع جسمانی نتوانست در ریاض با مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن دیدار کند.