شبکه خبری آسیا آبزرور روز سه شنبه گزارش کرد: مساله تعرفه ها باعث شده است تا دو اقتصاد بزرگ جهان در عرصه های اقتصادی و تجاری و حتی سیاسی با یکدیگر سرشاخ شوند.

در همین حال گزارش حاکی است که بازرگانان آمریکایی بشدت نگران هستند تا پیشنهادها برای تعرفه های جدید، چالش هایی برای آنها ایجاد کند شماری از این بازرگانان گفته اند اگر این تعرفه ها به این شکل ادامه یابد، اوضاع کاری آنها به هم می ریزد.

به گفته تجار آمریکایی، تعرفه های فزاینده واشنگتن علیه چین برای مشتریان آمریکایی و صنایع این کشور خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت.

پیشتر، رسانه های چینی از جمله تلویزیون این کشور هشدار داده بودند که کشاورزان آمریکایی در حال از دست دادن بازار چین هستند.

آمریکا نظرخواهی در خصوص تعرفه بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را شروع کرده است که حدود یک هفته به طول می انجامد و احتمالا تا چند روز دیگر این کشور برنامه اعمال تعرفه ها را اجرایی می کند.

هیاتی از چین در حال رایزنی با آمریکا است اما ناظران بر این باورند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و تیم وی خواستار ادامه و افزایش تعرفه ها هستند و بعید است طرفین به مصالحه برسند.

دولت آمریکا پیشتر بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای چین تعرفه ۲۵ درصدی بسته است و از روز پنجشنبه نیز بر ۱۶ میلیارد دلار کالای دیگر نیز تعرفه اعمال خواهند کرد.

دیوید ماتیسون بازرگان آمریکایی در چین می گوید که کارگران چینی صاحب مهارت هستند و مزایای زیادی برای کار در بازار چین برای آمریکایی ها وجود دارد و با افزایش تعرفه ها خطر از دست دادن این شرایط وجود دارد و در صورتی که دیگر نمی تواند جایی مانند چین برای تجارت پیدا کرد.

این احتمال می رود که در دهه اول ماه سپتامبر امسال، دولت آمریکا تصمیمش را درباره تعرفه بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعلام کند.