بهت دنباله‌دار سینماگران

در ادامه مراسم، محسن امیر‌یوسفی، رئیس کانون کارگردانان، سخنانش را در قالب یادداشتی مطرح کرد و سپس پیام ویدئویی مسعود کیمیایی، کارگردان سینما، که نتوانست در مراسم شرکت کند، قرائت شد. در ادامه مراسم بهمن فرمان‌آرا، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «دایره مینا»، سخنرانی کرد و گفت: داریوش آدم استثنایی بود. رشته‌اش فلسفه بود. من نمی‌توانم تصور کنم این قتل به این وحشتناکی اتفاق افتاده باشد و نتوانیم درباره‌اش حرف بزنیم. داریوش مهرجویی و همسرش سلاخی شدند و از ما دعوت به سکوت می‌کنید. سیروس الوند، کارگردان سینما، نیز در این مراسم گفت: اولین نفری بودم که وقتی مهرجویی از خارج آمد، با او مصاحبه کردم. لهجه خارجی داشت اما می خواست یک فیلم ایرانی بسازد و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را به نام «گاو» ساخت. او افزود: ما به او مدیون هستیم. اساسا فیلم «گاو» توسط روحانیون غیرقابل‌نمایش تشخیص داده شد ولی موضع‌گیری امام خمینی (ره) باعث شد آن فیلم به نمایش دربیاید. پس مهرجویی و اثری که ساخت باعث شد سینمای ایران ادامه پیدا کند. گوهر خیراندیش، بازیگر فیلم «بانو»، در این مراسم گفت:‌ گویا جان انسان ارزشی ندارد. حتی جان کارگران معدن طبس هم بی‌ارزش بود.

در ادامه مراسم، سروش صحت، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، صحبت کرد و گفت: اتفاق عجیب‌وغریبی که در فیلم‌های ایشان می‌افتد، این است که زندگی در آنها در جریان است که داخل وجودمان می‌رود.

محمد‌مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه هنرمندان و رئیس هیات‌مدیره خانه سینما، در این برنامه گفت: همچنان این قتل مبهم است و زوایای پنهانی دارد. سعی کردند ما را روشن کنند اما روشن نشدیم. او تصریح کرد: برخی افراد هستند که در دوره قبل از خود هم تاثیر داشتند و نقش کلیدی تاریخی دارند. این نقش کلیدی تاریخی در اختیار معدود افراد است که در مورد آقای مهرجویی هم صدق می‌کند.

پرویز شهبازی، کارگردان، نیز در این مراسم گفت: سینمای آقای مهرجویی انسان‌مدار بود و دغدغه انسان مدرن را داشت. ایشان دغدغه انسان معاصر را داشت و برای آزادی انسان فیلم ساخت.

در ادامه مراسم، یادداشت‌های فریدون جیرانی و کیانوش عیاری، قرائت شد و سپس محمد‌علی سجادی کارگردان گفت: من در تمام این مدت به دختر آقای مهرجویی فکر می‌کنم که تصویر تلخ کشته شدن پدر و مادرش جلوی چشمان اوست و باید این تصویر را با خود حمل کند.

علیرضا داودنژاد، کارگردان، هم یک پیام ویدئویی به مراسم فرستاد که در آن گفت: روایت قتل برای من مبهم است، اما یک موضوع را مطمئن هستم، اینکه او گنجی برای سینمای ایران به ارث گذاشت و با هر فیلمش سطح همه رشته‌های هنری را ارتقا داد.

مجید برزگر، کارگردان، در سخنانی گفت : ۲۲ مهر عزای ملی سینمای ایران است و نباید دادخواهی این پرونده قتل را فراموش کنیم .در عین حال همچنان حال زندگی موجود در فیلم‌های مهرجویی را فراموش نمی‌کنیم و سرزندگی، راه و مسیر ایشان را ادامه می‌دهیم.

ابوالحسن داودی، کارگردان، با ابراز خرسندی از حضور نسل‌های مختلف سینماگران در این برنامه، با اشاره به شعار وفاق ملی که این روزها مطرح می‌شود، گفت: ما یک جامعه سینمایی داشتیم که چهار دهه پر‌افتخار را برای خود ایران طی کرده و در این چهار دهه بیشترین اعتبار را در سطح جهان برای کشور داشته است. نکته من این است که روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی و مرگ پوراحمد در این مقطع حساس سیاسی‌اجتماعی برای خود مسوولان هم باید مهم باشد تا شکاف بین هنرمندان و مسوولان بیشتر نشود.