گیشه سرد تابستانی

سینماهای ایران که در ۱۰۰ روز نخست امسال، حدود ۵۸۰میلیارد تومان فروش داشتند، یعنی میانگین فروش هفتگی‌شان به بیش از ۴۰میلیارد تومان می‌رسید،‌ با آغاز نخستین روزهای تابستان رو به رکود نسبی نهادند. گرم شدن هوا، فضای انتخاباتی، برگزاری مسابقات یورو ۲۰۲۴و همچنین آغاز ماه محرم در نیمه‌های تیرماه،‌ تابستان متفاوتی را برای سینما آغاز کرد.

از شنبه هفته جاری تا امروز فیلم‌های روی پرده با کاهش قابل‌توجه استقبال مخاطبان و سینمادوستان روبه‌رو شده‌اند. سانس‌های کمدی در اختیار فیلم‌های غیرکمدی قرار گرفته و گرمای هوا و سوگواری‌ها، تمایل به فیلم دیدن را کاهش داده است. این در حالی است که اکران فیلم‌های جدید هم نتوانسته به بازار سینما رمقی بدهد.

اکران «یادگار جنوب» و فیلم مناسبتی «شور عاشقی» هم‌زمان با ماه محرم در هفته گذشته نهایی شد و فیلم‌ها برای تماشاگران به نمایش درآمدند. «یادگار جنوب» تنها ۱.۳میلیارد تومان فروش داشته و «شور عاشقی» کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان.

علاوه بر این دو فیلم و در غیاب کمدی‌ها، «روایت ناتمام سیما»، «بی‌بدن»، «این جمعیت قابل‌کنترل»، «عطرآلود»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «آبی روشن»، «مست عشق»، «آسمان غرب»، «نیلگون»، «آپاراتچی»، «نوروز»و انیمیشن «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» نیز در حال اکران هستند.

این فیلم‌ها در کنار کمدی‌هایی که از ابتدای سال با تعداد مخاطب زیاد روی پرده بودند، فیلم‌هایی همچون «سال گربه»، «تگزاس ۳»، «خجالت نکش۲»، «تمساح خونی» و چند فیلم نوروزی دیگر همانند «پرویز خان»، در سومین هفته تیرماه فروش کلی سینما را به بیش از ۶۲۶میلیارد تومان رسانده‌اند و میزبان حدود ۱۱میلیون نفر هم بوده‌اند.

جزئیات فروش

اکران محدود کمدی‌ها در همین هفته گذشته، ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان از کل فروش این هفته را به خود اختصاص داده است. دیگر فیلم‌ها مجموعا کمتر از ۵میلیارد تومان فروش داشته‌اند. از این پنج‌میلیارد تومان بیش از سه‌میلیارد تومان ‌سهم فروش تنها دو فیلم «مست عشق» و «یادگار جنوب» است. به این اعتبار دیگر فیلم‌های غیرکمدی روی پرده با بازار کسادی روبه‌رو هستند و به نظر نمی‌رسد که بتوانند تابستان خوبی را برای سینماروها رقم بزنند.