رشد اردیبهشتی اکران

هم‌اکنون فیلم‌های تمساح خونی، مست عشق، سال گربه، بی‌بدن، آسمان غرب، ایلیا جست‌و‌جوی قهرمان، آپاراتچی، نوروز، نیلگون و تاوان که از پیش روی پرده بودند، در حال اکران و فروش بلیت هستند. دخل این فیلم‌ها در هفته گذشته و قبل از حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور چندان قابل‌توجه نبود و سالن‌های سینما در مجموع میزبان ۱۹۹هزار مخاطب در ۷هزار سانس بودند و فروش ۱۳میلیارد و ۱۶۸میلیون و ۶۲۲هزار تومانی را ثبت کردند. رکورد ۱۳میلیاردی فروش در هفته گذشته معادل کمتر از ۸درصد فروش سه هفته دیگر این ماه بوده است.

رکورد اردیبهشت

فروش سینمای ایران در اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۱۸۰میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان رسید و بیش از ۳میلیون نفر در این ماه به سینما رفتند. این در حالی است که فروش فروردین‌ماه امسال بیش از ۱۴۶میلیارد و ۸۵۱میلیون تومان گزارش شده است. رشد بیش از ۲۳درصدی فروش در اردیبهشت به‌رغم تعطیلی‌های آخر ماه، امیدهای رکوردشکنی را دوباره افزایش داده است. نکته نگران‌کننده این است که در اردیبهشت‌ماه تنها چهار فیلم از مجموع ۱۲ فیلم اکران‌شده، توانسته‌اند بیش از ۱۰میلیارد تومان بفروشند و نگران‌کننده‌تر اینکه باقی فیلم‌ها به رکورد فروش ۶میلیارد تومان هم نرسیده‌اند. اکران فیلم‌های کمدی با حضور بازیگران محبوب در روزها و ماه‌های آینده، این نوید را می‌دهد که در صورت حفظ میانگین ۱۲۰میلیارد تومانی فروش فیلم‌ها در هر ماه، رکورد سالانه فروش به رقم باورنکردنی ۱۵۰۰میلیارد تومان نزدیک شود.

گزارش‌های غیررسمی حاکی است که شورای صنفی نمایش قصد دارد با مدیریت فیلم‌های متقاضی اکران، در ماه‌های پیش رو چیدمانی از فیلم‌های کمدی و غیرکمدی مطرح با حضور بازیگران محبوب را در جدول اکران قرار دهد و هر ماه دست‌کم یک کمدی بازارساز و یک فیلم غیرکمدی بازارساز روی پرده برود. اکران موفق فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی که با کنار زدن کمدی‌ها توانست صدرنشین جدول فروش شود، انگیزه اکران فیلم‌های غیرکمدی را در سینمای ایران بیشتر کرده است.

جزئیات فروش اردیبهشتی

جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳میلیارد و ۶۱میلیون تومان، پرفروش‌ترین روز و سه‌شنبه ۱۱اردیبهشت با ۲۷۹هزار و ۲۹۲نفر پرمخاطب‌ترین روز از اردیبهشت‌ماه محسوب می‌شوند. فیلم‌های سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۸۶میلیارد و ۶۶۳میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۳۶میلیارد و ۳۷۱میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۳۰میلیارد و ۷۳۱میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۱۴میلیارد و ۸۰۵میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۵میلیارد و ۶۳۵میلیون تومان، «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» با فروش بیش از ۳میلیارد و ۴۶۴میلیون تومان، «قلهک» با فروش بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۲میلیون تومان و «آپاراتچی» با فروش بیش از یک‌میلیارد و ۳۶۸میلیون تومان رتبه‌های اول تا هشتم و فروش‌های میلیاردی جدول فروش اردیبهشت ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دادند.همچنین فیلم‌های «نوروز» با فروش بیش از ۷۷۱میلیون تومان، «نیلگون» با فروش بیش از ۴۱۱میلیون تومان، «تاوان» با فروش بیش از ۱۴۹میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۱۱۸میلیون تومان، «عروسک» با فروش بیش از ۳۲میلیون تومان، «همسایه شما، زهره» با فروش بیش از ۱۶میلیون تومان و «قوی‌دل» با فروش بیش از ۱۳میلیون تومان در رتبه‌های نهم تا پانزدهم جدول فروش اردیبهشت‌ماه قرار گرفتند.

اکران جدید‌ها

این در حالی است که اکران فیلم‌های جدید که قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته روی پرده بروند، از چهارشنبه این هفته انجام خواهد شد و فیلم سینمایی «تگزاس۳» به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی سید‌مسعود اطیابی که تبلیغاتش را از دو هفته پیش آغاز کرده بود، روی پرده خواهد رفت. همچنین گفته شده فیلم‌های «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام و «خجالت نکش۲» به کارگردانی رضا مقصودی نیز از این هفته روی پرده خواهند رفت اما هنوز خبر رسمی در این باره منتشر نشده است.