زنان فیلم‌ساز مشغول کارند

استقبال از «قلب یخی»‌ موج سریال‌سازی و انتشار دی‌وی‌دی را به راه انداخت تا اینکه با گسترش دسترسی عمومی به اینترنت، شبکه‌های مجازی عرضه‌کننده آثار تصویری پا گرفتند و شبکه نمایش خانگی به یک نهاد مستقل رسانه‌ای تبدیل شد. حالا شبکه نمایش خانگی یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین پلتفرم‌های فضای مجازی  ایران است و در چند سال اخیر توانسته در جذب مخاطبان حتی صداوسیما را به چالش بکشد. اما نکته جالب این است که این شبکه رسانه‌ای جدید، در ۱۰ سال نخست عمر خود، کاملا در انحصار کارگردانان مرد سینمای ایران بود. نخستین زنی که یک مجموعه را در این شبکه کارگردانی کرد،‌ تینا پاکروان بود که در سال ۱۴۰۰ سریال «خاتون» را منتشر کرد. هم‌زمان با انتشار این سریال که البته با استقبال هم روبه‌رو شد، تمایل زنان فیلم‌ساز به ساخت آثاری برای شبکه نمایش خانگی افزایش یافت. تهمینه میلانی تلاش کرد مجوز «راه میانبر» را بگیرد و‌ مرضیه برومند «شهرک کلیله و دمنه» را کلید زد. کار به جایی رسید که حتی پوران درخشنده که چند سال پیش‌تر، شبکه نمایش خانگی را بلای جان فیلم‌سازان سینما خوانده بود، از قصدش برای ساخت سریالی به نام «مادرم ایران» در همین شبکه نمایش خانگی خبر داد. اگرچه اقدام به ساخت سریال یا حتی فیلم در شبکه نمایش خانگی توسط زنان فیلم‌ساز در حال افزایش است، اما واقعیت این است که همچنان حضور فیلم‌سازان زن در این شبکه اندک و ناچیز است. در هفته‌های اخیر، استقبال گسترده از سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده، جای خالی زنان در شبکه نمایش خانگی را بیش از پیش نمایان کرده است. برخی کارشناسان معتقدند که پرداختن به موضوعات زنان و دختران ایرانی در سینما تنها با حضور یک فیلم‌ساز زن ممکن است.  شاهد مثال این کارشناسان آثاری است که زنان فیلم‌ساز سینمای ایران همچون پوران درخشنده، رخشان بنی‌اعتماد، مرضیه برومند، تهمینه میلانی، نرگس آبیار و ... ساخته و اکران کرده‎‌اند. این در حالی است که همین فیلم‌سازان تا کنون حضور پررنگی در شبکه نمایش خانگی نداشته‌اند. اما گویا با استقبال عمومی از آثار شبکه نمایش خانگی و محبوبیت بالای سریالی چون «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده، برخی دیگر از کارگردانان زن نیز در حال تدارک مقدمات ساخت سریال در سال جاری یا سال آینده هستند و برخی دیگر آثار خود را در فرایند پخش قرار داده‌اند.

«سووشون» نرگس آبیار

«سووشون» یک مجموعه نمایش خانگی به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است که فیلم‌نامه آن براساس رمان «سووشون» اثر سیمین دانشور نوشته شده است. «سووشون» داستان نقش مردم شیراز را در مقابله با استعمار روایت می‌کند و بهنوش طباطبایی و میلاد کی‌مرام ایفای نقش‌های اصلی آن را به عهده دارند. این مجموعه نمایش خانگی با سرمایه‌گذاری نماوا تولید شده و از پلتفرم شیدا پخش خواهد شد. ابتدا قرار بود این سریال در اسفندماه سال گذشته منتشر شود، اما گویا برنامه‌ریزان این سریال از انتشار آن در زمان یادشده خودداری کردند. برخی شنیده‌ها حاکی است که این سریال، پاییز امسال در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین خبرها حاکی است که این سریال هم‌زمان با ایران در چند کشور همسایه با فرهنگ مشابه نیز منتشر خواهد شد.

«مادرم ایران» پوران درخشنده

اردیبهشت‌ماه امسال بود که پوران درخشنده، کارگردان شناخته‌شده ایرانی، اعلام کرد مشغول نوشتن رمانی براساس زندگی مادرش است و قصد دارد همین رمان را به صورت سریال به شبکه خانگی بیاورد. این فیلم‌ساز گفت: رمان «مادرم ایران» احتمالا تا ماه آینده تمام می‌شود و پس از پایان کار برای انتشار آن اقدام می‌کنم. قصد دارم در آینده هم یک سریال براساس همین رمان برای شبکه نمایش خانگی بسازم. البته در حال حاضر یک فیلم‌نامه دیگر هم دارم که آن را در آمریکا نوشتم و پروانه ساختش را هم گرفته‌ام. این فیلم‌نامه با نام «عشق» درباره مهاجرت است که فعلا اولویت اصلی‌ام ساخت همین فیلم است.

همچنین برخی شنیده‌ها حاکی است که نیکی کریمی، منیر قیدی،‌ تهمینه میلانی و مونا زندی در حال انجام مقدمات اولیه برای ساخت آثاری در شبکه نمایش خانگی هستند. البته این شنیده‌ها تاکنون از سوی این چهره‌ها تایید یا تکذیب نشده است. به هر روی به نظر می‌رسد شبکه نمایش خانگی با استقبال گسترده طیف بزرگی از مخاطبان، از چهره کاملا مردانه خود فاصله گرفته و احتمالا در یکی دو سال آینده شاهد آثار بیشتری از فیلم‌سازان زن خواهیم بود.