حراج اثر ایرانی ایتالیایی‌ها در فرانسه

قیمت نقاشی صادق تبریزی ۱۵۰۰تا ۲۵۰۰ یورو برآورد شده بود. تابلوی تبریزی در این مزایده یک اثر بدون عنوان در ابعاد ۴۴.۸ در ۳۵سانتی‌متر مربوط به دهه هفتاد میلادی است که با تکنیک آکریلیک روی بوم اجرا شده است. در این حراجی همچنین آثاری از رُی لیختنشتاین، رابرت ایندیانا، والریو آدامی، هامادا تایسوکه، پیتر لوبلو، جو پومودورو، لوئیجی برنرو، ادوآردو جیلی و... در این حراجی آنلاین به فروش رفت.

مهرداد فلاح، نقاش و نماینده هنری خانواده تبریزی، درباره ارائه اثر این هنرمند در این دوره از حراج کریستیز گفت: «در پی آخرین حضور آثار زنده‌یاد تبریزی در حراج تهران و فروش سه اثر از ایشان در آن رویداد، حراج کریستیز پاریس اقدام به برپایی مزایده‌ای با محوریت برخی مجموعه‌های شاخص خود کرد که از آن جمله اثری از صادق تبریزی در این حراج ارائه شد. نکته جالب این بود که ایشان تنها هنرمند ایرانی حاضر در این حراج بود که اثرش عرضه شد و به فروش رسید. این اثر متعلق به مجموعه ویکتور امانوئل، شاهزاده ناپل و پسر آخرین پادشاه ایتالیا، بود که اوایل فوریه در ژنو (سوئیس) درگذشت.»

 نماینده هنری خانواده تبریزی درباره عرضه آثار این هنرمند در حراج‌ها افزود: «این یکصد و سومین حضور بین‌المللی زنده‌یاد تبریزی در حراج‌ها بود. شش سال از درگذشت ایشان می‌گذرد و این هنرمند در حراج‌های داخلی و بین‌المللی به جایگاه قابل قبولی دست یافته و آثار ایشان در حراج‌های کریستیز، ساتبیز، بونامز، حراج تهران و سایر حراج‌های ایرانی و بین‌المللی با استقبال و علاقه خریداران روبه‌رو شده است.»

فلاح با اشاره به اهمیت حراج‌های آنلاین بیان کرد: «حراج‌های آنلاین اگر‌چه یادگار دوران شیوع کرونا هستند و توانستند در پاندمی کرونا بازار هنر را سر پا نگه دارند، با‌این‌حال یک شیوه مناسب برای داد‌و‌ستد آثار هنری به شمار می‌روند؛ چرا‌که در این شیوه خریداران فرصت و مجال بیشتری برای تامل و انتخاب آثار دارند.»

او همچنین با اشاره به روند صدور گواهی اصالت اثر برای آثار تبریزی افزود: «گواهی‌های اصالت اثر (سرتیفیکیت‌ها)ی خانواده تبریزی با مشخصات جدید چاپ شده و دارای ثبت اختیارات این خانواده است.» پیش از این نیز در خانه هنرمندان ایران در حراجی با عنوان «گلباران هنر» آثاری از استاد صادق تبریزی برای فروش ارائه شده بود. صادق تبریزی، پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان، سال ۹۶ در ۷۸سالگی در لندن درگذشت.