میازاکی بازنشسته نمی‌شود

عدم حضور میازاکی در مراسم سال ۲۰۰۳ اعتراضی به جنگ تحت رهبری ایالات متحده در عراق بود، اما غیبت اخیر او در اسکار ۲۰۲۴ به دلیل بی‌میلی به سفر، احتمالا به دلیل سن بالای او، ‌گزارش شده است. میازاکی تا به امروز حداقل سه بار بازنشستگی خود را اعلام کرده و زمانی که از خستگی ذهنی و فیزیکی ناشی از تلاش‌های مفهوم‌سازی و طراحی دستی بیشتر فریم‌های یک فیلم بلند رهایی یافته، بار دیگر پا به میدان گذاشته است. او در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم «شاهزاده مونونوکه» که در آن دوره از موفق‌ترین انیمیشن‌ها بود، عقب‌نشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد؛ تا جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند. اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت و فیلم «شهر اشباح» را ساخت که رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

او که پیش از این دوباره اعلام بازنشستگی کرده بود پس از موفقیت آخرین اثرش دوباره به کار بازگشت. میازاکی در سال ۲۰۱۳ با انیمیشن جنجالی «باد می‌وزد» به سینماها بازگشت که این فیلم اعتراضات زیادی را برای او به دنبال داشت، تا جایی که به او اتهام حمایت از سازنده‌ هواپیماهای جنگی که باعث جنگ‌افروزی می‌شوند وارد کردند، اما در نهایت این فیلم موفق شد به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یابد و در جوایز گلدن‌گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال شد. هایائو این بار هم اعلام بازنشستگی کرد اما چهار سال بعد، استودیوی جیبلی اعلام کرد میازاکی از دوران بازنشستگی خارج می‌شود تا آخرین فیلمش را بسازد. نتیجه این کار، انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» و یادآور نقش میازاکی به عنوان سفیر قدرت نرم ژاپن بود. گرچه «پسر و مرغ ماهیخوار» می‌تواند خداحافظی شکوهمندی برای میازاکی رقم بزند اما ظاهرا پیرمرد ۸۳ساله ژاپنی فعلا قصد دل کندن از استودیوی جیبلی در حومه توکیو را ندارد و گویا قرار است او دست‌کم یک انیمیشن کوتاه دیگر بسازد.