صندوق‌های ملی: صندوق‌هایی که مستقیما توسط دولت کنترل می‌شوند که این رتبه‌بندی فقط شامل صندوق‌های ملی است که توسط مقامات ملی ایجاد شده است.

صندوق‌های بخش دولتی: صندوق‌هایی که کارکنان بخش دولتی مانند کارکنان دولتی و معلمان را در طرح‌های حمایتی دولتی و استانی تحت پوشش قرار می‌دهند و این نوع از صندوق‌ها در میان بزرگ‌ترین صندوق‌های بازنشستگی از رایج‌ترین صندوق‌ها به شمار می‌روند.

صندوق‌های مستقل خصوصی: صندوق‌هایی که توسط سازمان‌های بخش خصوصی نظارت می‌شوند و مدیریت طرح‌های بازنشستگی کارفرمایان مختلف را برعهده دارند.

صندوق‌های شرکتی: صندوق‌هایی که کارگران شرکت‌ها را در طرح‌های حمایتی بازنشستگی شرکت‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد.

رتبه‌بندی بزرگ‌ترین صندوق‌های بازنشستگی در جهان

براساس گزارش منتشرشده توسط موسسه Thinking Ahead، رتبه‌بندی بزرگ‌ترین صندوق‌های بازنشستگی جهان در انتهای سال۲۰۲۱ میلادی صورت گرفته که براساس این رتبه‌بندی، از میان ۱۰۰صندوق بازنشستگی بزرگ در سراسر جهان، صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری دولتی ژاپن با میزان ارزش دارایی ۷/ ۱تریلیون دلار در صدر جدول قرار گرفته است. پس از صندوق دولتی ژاپن، صندوق بازنشستگی دولتی نروژ با ارزش دارایی ۴/ ۱تریلیون دلار، صندوق بازنشستگی ملی کره جنوبی با ارزش دارایی ۷۹۸میلیارد دلار، صندوق صرفه‌جویی بازنشستگی فدرال ایالت متحده آمریکا با ارزش دارایی ۲/ ۷۷۴میلیارد دلار، صندوق بازنشستگی هلند با ارزش دارایی ۴/ ۶۳۰میلیارد دلار و صندوق بازنشستگی کارکنان دولتی کالیفرنیا با ارزش دارایی ۸/ ۴۹۶میلیارد دلار پنج صندوق بازنشستگی با بیشترین ارزش دارایی قرار دارند.

صندوق بازنشستگی کانادا با ارزش دارایی ۷/ ۴۲۶میلیارد دلار، صندوق تامین اجتماعی ملی چین با ارزش دارایی ۸/ ۴۰۶میلیارد دلار، صندوق احتیاط مرکزی سنگاپور با ارزش دارایی ۳۷۵میلیارد دلار و صندوق بازنشستگی هلند با ارزش دارایی ۵/ ۳۱۵میلیارد دلار در ردیف‌های بعدی بیشترین ارزش دارایی هستند. این صندوق‌ها، رتبه‌های یک تا ۱۰ صندوق‌های بازنشستگی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری دولتی ژاپن برای بیست‌ویکمین سال متوالی از نظر ارزش دارایی در رتبه‌بندی صندوق‌ها، بزرگ‌ترین و برترین صندوق بازنشستگی در سراسر جهان اعلام شده است. این صندوق برای مدتی نیز بزرگ‌ترین دارنده سهام‌های داخلی در ژاپن بوده که پس از آن، بانک ژاپن، این عنوان را به خود اختصاص داده است. باتوجه به میزان زیاد سرمایه صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری ‌دولتی ژاپن، سرمایه‌گذاران، بادقت، اقدامات این صندوق را دنبال می‌کنند. برای مثال، تصمیم این صندوق برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها بسیار خبرساز شد؛ چراکه این اقدام می‌تواند سایر بازنشستگان را برای سرمایه‌گذاری مشابه در این صندوق ترغیب کند. ایالت متحده آمریکا در این فهرست دارای ۴۷صندوق است که ازجمله بزرگ‌ترین صندوق‌های بخش دولتی به‌شمار می‌رود.