بهترین کتاب‌های داستانی 2023

«بیوگرافی ایکس» نوشته کاترین لیسی

رمان جدید کاترین لیسی درباره «ایکس» نویسنده و هنرمند آثار تخیلی است که به عنوان یکی از مشهورترین استعدادهای قرن بیستم معرفی می‌شود. او گرچه او بسیار محبوب است، اما بیشتر گذشته او ناشناخته است. حتی همسر او هم نام واقعی شوهرش را نمی‌داند. با مرگ ایکس همسرش تصمیم می‌گیرد خودش بفهمد.

رمز و راز هویت ایکس فقط آغاز این داستان جسورانه است که داستان و غیرداستان را در هم می‌آمیزد تا به طرح سوال درباره اینکه خود هنر چیست بپردازد.پیش از این از لیسی رمان‌های «پاسخ‌ها» و «هیچ‌کسی هرگز گم نمی‌شود» به قلم ملیحه بهارلو به فارسی ترجمه شده‌اند.

«بقالی بهشت و زمین» نوشته جیمز مک‌براید

علاقه‌مندان به ادبیات در ایران با جیمز مک‌براید با آثاری چون «کینگ کنگ خادم کلیسا» با ترجمه نغمه رحمانی و همچنین «آواز ناتمام» و «رگ آب» با برگردان شهلا عزیز آشنایند. داستان رمان جدید او به سال ۱۹۷۲ برمی‌گردد. در «بقالی بهشت و زمین» اسکلتی در ته چاهی در شهر پیدا شده و این سوال که بقایای چه کسی می‌تواند باشد ذهن مردم را مشغول کرده است. روایت جیمز مک‌براید ما را به دهه‌ها پیش می‌برد، به زمانی که سیاه‌پوستان و ساکنان یهودی محله گرد هم آمدند تا از یک پسر محافظت کنند و به این ترتیب داستانی گیرا درباره تعصب، خانواده و ایمان روایت می‌شود.

«سهم ما از شب» نوشته ماریانا انریکز

ماریانا انریکز یکی از برجسته‌ترین نویسندگان گوتیک و ترسناک امروزی است. اثر جدید این نویسنده آرژانتینی که با ترجمه از زبان اسپانیایی به بازار آمده، داستان پسری جوان و پدرش در یک سفر جاده‌ای وحشتناک را توصیف می‌کند. مادر پسر به‌تازگی به شکل مرموزی مرده و این دو در حال سفر به سراسر آرژانتین هستند تا با اعضای فرقه‌ای که او در آن متولد شده بود، مقابله کنند.

«نیش زنبور» نوشته پل موری

پل موری امسال با «نیش زنبور» از کاندیداهای جایزه بوکر بود. در درام جدید پل موری می‌خوانیم که چهار عضو خانواده بارنز پس از رکود اقتصادی با ورشکستگی تجارت خودروی پدرسالار خانواده روبه‌رو هستند. همه‌چیز در حال فروپاشی است. مادر خانواده وسواس زیادی برای فروش وسایلش در «ای‌بی» پیدا کرده و دختر نوجوان به جای مطالعه برای امتحانات نهایی لاابالی شده است و پسر خانواده با غریبه‌ای که آنلاین با او آشنا شده صحبت می‌کند. موری به دنبال معنای عشق ورزیدن و دوست داشته شدن در دنیایی است که به طور فزاینده‌ای احساس می‌کند که وقتش به سر آمده است.

«وحشی عظیم» نوشته لورن گراف

لورن گراف نیز از جمله نویسندگانی است که علاقه‌مندان به ادبیات به‌ویژه خوانندگان داستان کوتاه با آثار او آشنایند. از جمله کتاب‌های ترجمه‌شده او به فارسی می‌توان به «در گوشه‌های موهومی زمین و یک داستان دیگر» اشاره کرد که با ترجمه آرش هوشنگی‌فر منتشر شده است.  رمان جدید لورن گراف با دختری جوان و بی‌نام در قرن هفدهم شروع می‌شود که به‌تازگی از محل سکونت استعماری خود فرار کرده است. گرسنه و سرمازده، در آستانه سقوط است، اما هر بار اراده‌ای برای ادامه راه پیدا می‌کند. او مصممانه باور دارد زندگی‌ای هست که ارزش این همه تلاش را داشته باشد.

از دیگر آثاری که در فهرست برترین‌های سال تایم آمده، می‌توان به «مردم معبد» نوشته عالیه بلال، «تام لیک» اثر آن پچت، «کندو و عسل» نوشته پل یون، «وای/ان» نوشته ایستر یی و «لرزش» نوشته تجو کول اشاره کرد.