فیلم روستایی بالاتر از «اوپنهایمر»

«متری شیش و نیم» نخستین نمایش جهانی خود را در سال ۲۰۱۹ در بخش افق‌های جشنواره ونیز تجربه کرد و در ادامه جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم توکیو را به خود اختصاص داد. همچنین جایزه بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره زوریخ سوئیس را نیز دریافت کرد. این فیلم در سینماهای فرانسه نیز مورد توجه مخاطبان و منتقدان فرانسوی قرار گرفت و جایزه بزرگ بهترین فیلم و همچنین بهترین فیلم از نگاه هیات داوران جشنواره فیلم‌های پلیسی (ریم پولار) را به خود اختصاص داد. روزنامه «لوموند» درباره این فیلم نوشته است: «روستایی در دومین فیلمش یک تریلر خارق‌العاده اجتماعی ساخته؛ فیلمی کاملا متفاوت از آنچه سینمای غرب از سینمای ایران انتظار دارد.»

همچنین سایت سورتی پاریس به مخاطبان خود تماشای این فیلم را پیشنهاد کرده و گفته بود: «در این فیلم سعید روستایی سویه فقیری از پایتخت ایران را نشان می‌دهد، با زاغه‌های اطرافش که ماده مخدر کراک آن را به تسخیر خود درآورده و یادآور مناطقی از پاریس است. فیلمی که ممکن است در انتها طولانی به نظر بیاید، با‌این‌حال با قدرت کامل به پایان می‌رسد.» ساخته روستایی پیش‌تر جایزه بهترین فیلم جشنواره بوردو را کسب کرده بود و حتی به جمع نامزدهای بهترین فیلم خارجی‌زبان در جوایز سزار (اسکار سینمای فرانسه) نیز راه یافت. فیلم «متری شیش و نیم» در ایران هم از نظر مخاطبان از موفقیت زیادی برخوردار شد و علاوه بر اینکه موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند، با عبور از ۲میلیون و ۱۶۰هزار مخاطب، به پربیننده‌ترین فیلم غیرکمدی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ شمسی تبدیل شد.

این فیلم داستان چند تن از ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر به ریاست صمد (پیمان معادی) را روایت می‌کند که به دنبال فروشنده بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) هستند. «متری شیش و نیم» در خارج از ایران به انگلیسی با عنوان «فقط ۶.۵» (Just ۶.۵) و در فرانسه با عنوان «قانون تهران» (La Loi de Téhéran) اکران شده است. در فهرست امسال گاردین تاکنون رتبه‌های ۱۱ تا ۵۰ برترین فیلم‌های اکران‌شده در سینماهای بریتانیا در سال ۲۰۲۳ منتشر شده و ۱۰ فیلم نهایی به‌زودی مشخص می‌شوند. از دیگر فیلم‌های حاضر در این فهرست می‌توان به «مایسترو» ساخته بردلی کوپر (رتبه ۱۲)، «آلکاراس» به کارگردانی کارلا سیمون (رتبه ۱۳)، «دختر ابدی» از جوانا هاگ (رتبه ۱۶)، «جوی لند» به کارگردانی سعیم صادق (رتبه ۲۱)، «فبلمن‌ها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (‌رتبه ۲۳) و «می دسامبر» از تاد هینز (‌رتبه ۲۸) اشاره کرد.