سلام «فرهنگ» به تئاتر

 تالار فرهنگ در ابتدا در اختیار وزارت فرهنگ قرار داشت که بعد از تفکیک وزارت فرهنگ به وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش‌و‌پرورش، به آموزش‌و‌پرورش سپرده شد. از این رو بعد از انقلاب این تالار بیشتر در اختیار گروه‌های دانش‌آموزی سرود، موسیقی و نمایش قرار گرفت. طراح معمار و سازنده این بنای تاریخی و فرهنگی‌هنری یک معمار ارمنی صاحب‌نام ساکن تبریز به نام اوژن آفتاندلیانس است که ساخت بناهای مطرحی همچون تالار رودکی (وحدت)، کاخ‌های نیاوران، بابل، سعدآباد، فرح‌آباد، موزه کلیسای وانک اصفهان و چندی دیگر را در کارنامه خود دارد. اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۲۹۲ هجری خورشیدی (۱۹۱۳میلادی) در شهر تبریز به دنیا آمد.

او که دارای تحصیلات عالی در رشته معماری از مدرسه عالی ملی هنرهای زیبای در پاریس بود، در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت. آفتاندلیانس به مدت سی سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. این معمار برجسته در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی (۱۹۹۷ میلادی) در ایالات متحده آمریکا درگذشت. سبک معماری این بنای یک طبقه نئوکلاسیک و محوطه داخلی سالن در ۱.۵طبقه است. ظرفیت حدودی تالار در طبقه همکف ۳۸۰صندلی و ظرفیت طبقه بالکن ۱۶۰ صندلی است. اکنون با بازگشایی تالار فرهنگ به منظور اجرای تئاتر، بناست یکی از مطرح‌ترین نمایش‌های دهه‌های سال اخیر غرب در آن اجرا شود.

«جنون محض» نوشته مایکل فرین که عنوان بهترین کمدی سال ۱۹۸۲ انگلستان را از آن خود کرده، در طول این سال‌ها تبدیل به یک کمدی کلاسیک مدرن شده و توانسته صحنه‌های تئاتر اروپا را تسخیر کند. «جنون محض» که ریشه در کمدی‌های یونان و کمدی‌های شکسپیر دارد با سلاح خنده تماشاچیان را از فضای روحانی صحنه به فضای روزمره پشت صحنه می‌برد. بسیاری از منتقدان از آن به عنوان مانیفست عشق به تئاتر یاد می‌کنند، چراکه می‌گویند بازیگران هنگام اجرایش به‌رغم هرج‌و‌مرج و آنارشی موجود در زندگی خصوصی‌ خود سعی می‌کنند نمایش را به‌خوبی روی صحنه اجرا کنند.

علیرضا کوشک‌جلالی، نویسنده و کارگردان تئاتر، قصد داشت یک سال پیش این اثر را روی صحنه ببرد که این اتفاق نیفتاد. او سال‌ها در آلمان فعالیت می‌کرد و در آنجا یک چهره شناخته‌شده بود و پس از بازگشت به ایران، فعالیت‌‌های هنری‌اش را ادامه داد و توانست آثار قابل‌تاملی را اجرا کند. در نمایش «جنون محض» بازیگرانی همچون شقایق فراهانی، سعید ‌چنگیزیان و سام کبودوند ایفای نقش می‌کنند و قرار است یک ماه در تالار فرهنگ به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، نبش بانک کشاورزی میزبان تماشاگران باشد.