پایان مهشید «هامون»

فرهی که بر دو زبان فرانسه و انگلیسی مسلط بود، در مصاحبه‌ای گفته بود: «من در خانواده‌ای بافرهنگ رشد کردم. بستگانم همگی اهل کتاب و شعر بوده و از طبع لطیفی برخوردار بودند. به همین خاطر وقتی برای تحصیل به آمریکا رفتم با علاقه شخصی خودم در رشته هنر یک مرکز معتبر تحصیل کردم تا سال ۱۳۶۱ که مجددا به ایران برگشتم و با مادر و تنها دخترم زندگی کردم.» این بازیگر که چهل روز پس از قتل مهرجویی فوت کرده است، زمانی درباره همکاری با این کارگردان گفته بود: «خاطرم است که نگران بودم و به مهرجویی گفتم در بازیگری هیچ پیشینه‌ای ندارم، اما ایشان به من اطمینان خاطر دادند که تو از پس این کار برمی‌آیی. ضمن اینکه در «هامون» جلسه دورخوانی و تمرین هم نداشتیم و مهرجویی با راهنمایی‌های دقیق و مدبرانه‌اش به‌نوعی خودم را جلوی دوربین برد. من آن زمان به‌خوبی قدر کار با ایشان را می‌دانستم.»

با اینکه آثار زیادی چون بانو، میکس، خون‌بازی، شیرین و در انتظار معجزه در کارنامه هنری این بازیگر دیده می‌شود اما می‌توان گفت فرهی از جمله بازیگران گزیده‌کار محسوب می‌شد؛ بازیگری که فیلم‌نامه و پیشینه کارگردان برای او اهمیت ویژه‌ای داشت و باعث می‌شد گاه در نقش‌های کوتاه نیز حضور یابد. بیتا فرهی گفته بود: «متاسفانه اغلب نقش‌های خاص به من پیشنهاد می‌شود و این مساله همیشه ناراحتم می‌کند. من دوست دارم در نقش‌های متفاوت و مشکل توانایی‌هایم را به چالش بکشم. یک بازیگر باید بتواند که هر نقش را هرچقدر هم که دور از خود باشد به‌درستی بازی کند. مسلما از معدود فرصت‌های متفاوت بودن با کمال میل استقبال می‌کنم. دلم نمی‌خواهد در یک قالب کلیشه شوم.» این هنرمند درباره اعتبار کسانی که با آنها همکاری کرده گفته بود: «قطعا اعتبار فیلم‌ساز برایم کافی است، چون معتقدم کارگردان شاخص در نهایت می‌تواند تمام اجزای فیلم را جمع کند و به سرانجام برساند. ضمن اینکه به نظرم این خود بازیگر است که با توانمندی‌هایش نقش را بزرگ می‌کند و به آن جهت می‌دهد. برای من ذات نقش مهم است. مهم نوع بازی است نه متراژ نقش.»

بیتا فرهی در طول دوران فعالیت هنری‌اش آثار مهمی را بازی کرد که بسیاری از آنها در خاطر علاقه‌مندان سینما و تلویزیون مانده است. او در حالی درگذشت که این روزها سریال «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی و با نقش‌آفرینی او پس از سال‌ها توقیف روی آنتن رفته است. او در این مجموعه کاراکتر یک زن اشرافی ۷۰-۶۰ساله را بازی کرده است.