سیمای متفاوت سینما در سه‌شنبه‌ها

او با اشاره به تنوع آثار روی پرده که شامل مضامین و موضوعاتی از قبیل کودک و نوجوان، خانواده، کمدی و اجتماعی است، گفت: نیاز مخاطب به نشاط و سرگرمی در فضای عمومی و اعتماد او به مضامین آثار روی پرده و همچنین مدیریت صحیح سانس‌ها و نمایش فیلم‌ها که در تعامل دوسویه سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش شکل گرفته، از جمله دلایل اصلی جابه‌جایی پی‌در‌پی رکورد استقبال مخاطبان از سینمای ایران است. براساس فهرست اکران فیلم‌های روی پرده سینماهای سراسر ایران و آمار موجود در سامانه سمفا به نظر می‌رسد موفقیت جذب مخاطب در روزهای گذشته بیش از همه مدیون تراکم آثار کمدی است. نکته جالب این است که پیش از این هم روز ۳۰ خردادماه، شمار مخاطبان سینما از مرز ۲۰۷هزار نفر عبور کرد، تا این روز به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین روزهای سینماها در دوران پساکرونا لقب بگیرد.

نکته جالب و مهم درباره رکورد روزهای پرمخاطب این است که سه رکورد تعداد مخاطبان در سال ۱۴۰۲ هر سه در روزهای سه‌شنبه ثبت شده است.  در این روز بلیت سینماها نیم‌بها و در واقع ارزان‌تر است. علاوه بر سه‌شنبه گذشته که رکورد حضور مخاطبان در سالن‌ها شکست، در دو سه‌شنبه دیگر بهار هم اتفاقات قابل‌تاملی روی داد. پیش‌تر روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه، سینماها مورد استقبال ۲۰۰هزار مخاطب قرار گرفتند که این آمار، پرازدحام‌ترین روز دوران پساکرونا به حساب می‌آمد. در این روز ۲۸۲۸ سانس تعریف شد و گیشه به رقم ۵میلیارد و ۲۱۳میلیون تومان رسید. در آن زمان «فسیل» بیشتر از دیگر فیلم‌ها مورد استقبال قرار گرفت، به‌طوری‌که این فیلم ۱۲۸هزار مخاطب داشت و موفق شد طی ۱۰۵۴ سانس نمایش، به گیشه ۳میلیارد و ۳۰۷میلیون تومانی دست یابد. «فسیل» تنها ۳هزار مخاطب کم داشت تا به رکورد مخاطب روزانه فیلم «مطرب» برسد.

«سه‌کام حبس» دومین فیلم پراقبال آن روز بود. فیلم سامان سالور با ۲۴۱ سانس نمایش، ۱۴هزار و ۹۰۰ مخاطب جذب کرد و توانست ۴۲۶میلیون تومان بفروشد. «آهنگ دونفره» سومین فیلم پرمخاطب بود. نخستین ساخته آرزو ارزانش طی ۳۱۳ سانس، ۱۲هزار و ۱۰۰ مخاطب داشت و ۳۱۷میلیون تومان فروخت. «جنگ جهانی سوم» هم با ۱۹۵ سانس نمایش و ۸۵۰۰ مخاطب و البته فروش ۲۴۵میلیونی خود، در رتبه چهارم قرار گرفت. رونق سه‌شنبه های بازار سینما با توجه به نیم‌بها بودن بلیت‌ها عمدتا به استقبال طیف وسیعی از دانشجویان، دانش‌آموزان و ... مربوط است. به همین دلیل معمولا پاییز‌ها و بهارها تعداد بلیت‌های فروخته‌شده سینما رکورد شکن می‌شود.