بار گیشه همچنان بر دوش کمدی‌ها

آمارهای رسمی ثبت‌شده در سامانه سمفا نشان می‌دهد از نوزدهم تا بیست و هفتم مهر نزدیک ۵۰۵هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم موردعلاقه خودشان در ۱۴۱۶۰ سانس بلیت سینما تهیه کرده‌اند که این تعداد بلیت رقمی معادل ۲۳۰میلیارد و ۵۹۶میلیون و ۳۷۹ هزار ریال به گیشه‌ها سرازیر کرده است. از تازه‌واردها به چرخه اکران باید به فیلم «اخت‌الرضا» به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی اشاره کرد. این فیلم در هشت روز فقط ۷۱۶ مخاطب را به خود جلب کرده است؛ یعنی به طور متوسط ۹۰نفر در روز که با توجه به سالن‌های به نمایش درآمده، به معنی اشغال کمتر از ۱۰صندلی در هر سالن است. البته این بدترین عملکرد برای آثار در حال نمایش نیست. «اخت‌الرضا» با عملکرد ناامیدکننده خود در دوره هشت‌روزه مورد نظر ۱.۵ برابر «مصلحت»، ۵ برابر «کت چرمی» و ۱۳ برابر « نگهبان شب» (نماینده ایران در اسکار) توانسته مخاطب جذب کند.

رتبه‌های فروش

بررسی عملکرد فیلم «هتل» در ۲۲ روز اکران، نشان می‌دهد مجموعا این فیلم کمدی توانسته نظر ۷۹۵هزار مخاطب را در ۱۳۸۶۳ سانس اکران به خود جلب کند و تا کنون درآمدی معادل ۳۷۸میلیارد و ۳۵۶میلیون و ۲۹۹هزار ریال هم به نام خود کرده است؛ عملکردی که اگر آن را به تفکیک روزانه و در مقایسه با ۲۱۳ روز اکران فیلم «فسیل» از نخستین روز اکران تا روز قبل بررسی کنیم، می‌بینیم احتمال اینکه «هتل» جایگاه تاریخی فروش «فسیل» را تصاحب کند دور از انتظار نیست. فیلم «هتل» با سهم ۵۶.۰۶درصدی از کل مخاطبان یعنی ۲۸۳هزار نفر مخاطب برای ۵۱۲۵ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۳۵میلیارد و ۱۷میلیون و ۹۰۹هزار ریال صدرنشین و به دنبال آن «بچه‌زرنگ» با سهم ۱۸.۴۷درصدی مخاطبان دوره یاد‌شده، یعنی ۹۳۲۸۳ مخاطب برای ۲۶۸۲ سانس اکران و درآمدی معادل ۳۵میلیارد و ۷۴۱میلیون و ۶۴۰هزار ریال، دومین جایگاه را در اختیار گرفته است.

اما «فسیل» در همین دوره توانست نظر ۴۵۱۶۵ نفر مخاطب، یعنی معادل ۸.۹۴درصد از کل مخاطبان برای ۱۵۸۵ سانس اکران و درآمدی معادل ۲۱میلیارد و ۳۰۰میلیون و ۷۴۰هزار ریال، را به خود جلب کند تا به این ترتیب جایگاه سوم جدول را به نام خود کرده باشد. به دنبال آن «شهرهرت» با سهم ۵درصدی از کل مخاطبان دوره، یعنی ۲۵۲۹۴ بلیت فروخته‌شده برای ۱۱۹۴ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۲میلیارد و ۲۰میلیون و ۱۴۵هزار ریال، چهارمین جایگاه را در اختیار گرفت. از سوی دیگر «گیج‌گاه» با فروش ۲۳هزار بلیت و سهمی معادل ۴.۶۱درصد از کل مخاطبان در ۱۳۴۴ سانس اکران، درآمدی معادل ۱۰میلیارد و ۷۴۱میلیون و ۸۶۰هزار ریال داشت تا جایگاه پنجم جدول را به ‌نام خود کرده باشد.

پس از آن ششمین جایگاه با سهم ۳.۴۵درصدی از کل مخاطبان، یعنی ۱۷۴۲۲ بلیت فروخته‌شده برای ۹۰۲ سانس و درآمدی معادل ۴میلیارد و ۷۴۱میلیون و ۴۸۵هزار ریال، به «نارگیل ۲» رسید. «هولیا» محصول مشترک ایران و ترکیه نیز با ۹۷۵۱ بلیت فروخته‌شده، یعنی سهم ۱.۹۳درصدی از کل مخاطبان دوره مورد‌نظر برای ۶۱۶ سانس اکران، توانست درآمدی معادل ۴میلیارد و ۷۴۱میلیون و ۴۸۵هزار ریال داشته باشد تا جایگاه هفتم جدول فروش را تصاحب کرده باشد. در پی آن «ستاره‌بازی» که کار مشترک ایران و آمریکاست، با ۱۵۳۶ مخاطب برای ۷۲ سانس و درآمدی معادل ۸۷۶میلیون و ۱۵۰هزار ریال، جایگاه هشتم را در اختیار گرفت.

«زنبور کارگر» هم با فروش ۱۳۲۵ بلیت برای ۱۶۵ سانس اکران و درآمد ۶۶۹میلیون و ۶۵۰هزار ریال، نهم شد تا «بی‌مادر» با فروش ۱۱۶۵ بلیت در ۱۷۷ سانس و درآمد ۵۹۴میلیون و ۶۵۰هزار ریالی، جایگاه دهم را در اختیار داشته باشد. یازدهمین جایگاه نیز به «شماره ۱۰» با فروش ۱۰۵۸ بلیت برای ۸۶ سانس و درآمدی معادل ۴۱۵میلیون و ۸۵۰هزار ریال رسید. «اخت‌الرضا» هم به عنوان تازه‌وارد جدول اکران در نخستن هفته اکران توانست با درآمدی معادل ۲۹۱میلیون و ۴۰۰هزار ریال، در جایگاه دوازدهم قرار گیرد و «آخرین تولد» با فروش ۳۴۰ بلیت برای ۵۲ سانس، توانست درآمدی معادل ۱۶۵میلیون و ۴۷۵هزار ریال داشته باشد تا سیزدهمین جایگاه به نام این فیلم ثبت شود. اما «مصلحت» طی دوره مورد‌نظر توانست نظر ۴۶۱ مخاطب را به خود برای ۱۹ سانس جلب کند تا با درآمدی معادل ۹۱میلیون و ۶۵۰هزار ریال، جایگاه چهاردهم را تصاحب کند. در پی آن «کت‌چرمی» با فروش ۱۳۵ بلیت برای ۱۲ سانس و درآمدی معادل ۶۹میلیون و ۹۰۰هزار ریال، پانزدهمین جایگاه را به نام خود کرد.

شانزدهمین جایگاه هم با فروش ۱۵۳ بلیت برای ۱۳ سانس و درآمدی معادل ۵۷میلیون و ۲۰۰هزار ریال درآمد به «آهنگ دونفره» رسید تا «عروسی مردم» با فروش ۱۰۲ بلیت برای ۱۳ سانس اکران و درآمدی معادل ۵۴میلیون و ۵۰۰هزار ریال، به جایگاه هفدهم رضایت دهد. در پی آن هم «بعد ‌از رفتن» با فروش ۶۲ بلیت برای ۱۱ سانس و درآمد ۳۵میلیون و ۶۰۰هزار ریالی جایگاه هجدهم را در اختیار گرفت. همچنین طبق آمار «نگهبان شب»، «دست‌انداز»، «ارثیه‌ فامیلی» و «ستون ۱۴» قعرنشینان جدول فروش این هفته هستند.