داستان آمریکایی، انیمه ژاپنی را شکست داد

جایزه فیلم منتخب مردم جشنواره تورنتو یکی از بهترین عوامل برای پیش‌بینی و شناسایی یک فیلم در فصل جوایز است؛ اما نباید فراموش کرد که جشنواره امسال به دلیل اعتصاب نویسندگان و بازیگران و حضور نیافتن آنها در جشنواره‌ها، با حضور نیافتن برخی از فیلم‌ها و رقبای برجسته در جشنواره مواجه شد و به همین دلیل در مقایسه با بیشتر سال‌ها ترکیب ضعیف‌تری را میزبانی کرد. در سال‌های گذشته «کتاب سبز»، «۱۲ سال بردگی» و «سرزمین آوارگان» که قبلا فیلم منتخب تماشاگران تورنتو شده بودند، در نهایت به عنوان بهترین فیلم اسکار شناخته شدند. «بلفاست»، «لالا لند»، «جوجو خرگوشه» و «فابلمن‌ها» که سال‌های پیش این عنوان را دریافت کرد هم همگی نامزد بهترین فیلم اسکار شدند.

جایزه فیلم منتخب مردم سال ۱۹۷۸ ایجاد شد و از آن زمان ۷ فیلم برنده این جایزه عنوان بهترین فیلم اسکار را هم کسب کردند. «دیکس: موزیکال»، طنزی پرخاشگر از لری چارلز کارگردان «بورات» برنده بخش جنون نیمه‌شب انتخابی مردم شد و «کشتن» ساخته نیکیل ناگش بات و «جهنم یک تابستان» به کارگردانی مشترک فین ولفهارد و بیلی بریک در رده‌های بعدی جای گرفتند. در بخش مستند هم جایزه تماشاگران به فیلم «آقای لباس پوشیدن: جادوی باورپذیری» ساخته رابرت مک‌کالوم رسید که درباره ارنی کومبز سرگرم‌کننده کودکان است و «کمپ تابستانی» ساخته جن مارکوویتز و «کوه کویین: اجلاس شرپا لاکپا» ساخته لوسی واکر در مقام‌های بعدی قرار گرفتند.

در بخش بین‌المللی، هیات داوران متشکل از فیلم‌سازان بری جنکینز، آنتونی شیم و نادین لبکی فیلم «جاسی عزیز» ساخته تارسم سینگ داندوار را که داستانی واقعی از ماجرای «رومئو و ژولیت» است به عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند. این انتخاب متفق‌القول یک جایزه ۲۰ هزار دلاری برای برنده به همراه داشت. هیات داوران در بیانیه خود از این فیلم به عنوان ترکیبی عالی از هنر، هدف و ایمان در بینندگان یاد کردند که دنیایی را خلق می‌کند که هم بسیار سینمایی و هم کاملا واقع‌گرایانه است. فیلم «سولو» ساخته سوفی دوپویس که یک داستان عاشقانه با مرکزیت مواد مخدر است، عنوان بهترین فیلم سینمایی کانادا را از آن خود کرد.