ترافیک تازه‌های تئاتر در پاییز پایتخت

معمولا طبق سنت بازار تئاتر، با آغاز پاییز و بازگشت جنب‌وجوش در دانشگاه‌ها، نمایش‌ها با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند و تئاترهای پاییزی معمولا گیشه‌های بهتری را تجربه می‌کنند. به گفته رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، در کل کشور حدود ۳میلیون و ۳۰۰هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. همچنین طبق برخی آمارهای غیررسمی و تایید‌نشده، از این میزان، نزدیک به یک‌چهارم از دانشجویان در پایتخت مشغول به تحصیل هستند. بنا به یک سنت در بازار تئاتر، جمعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار نفری دانشجویان پایتخت، از مهم‌ترین گروه‌های مخاطب تئاترها هستند. برخی فعالان تئاتر معتقدند پاییزها، به‌ویژه در روزها و هفته‌های نخست این فصل، پیک فروش این بازار است. 

بازار تئاتر از سال ۱۳۹۴ روند رو‌به‌رشدی را تجربه کرد و برخی تئاترها در همان یکی دو سال اول فروش‌های میلیاردی را تجربه کردند. در ادامه نیز با افتتاح شمار قابل‌توجهی از تماشاخانه‌های خصوصی و حضور پررنگ چهره‌های سینمایی در نمایش‌ها، استقبال عمومی از این هنر اوج گرفت. اگرچه در دوران کرونا، تئاترها بیشترین زیان مالی را تجربه کردند اما با فروکش کردن این بیماری، دوباره بازار تئاتر جان گرفت و به روزهای خوش گذشته‌اش برگشت. گروه‌های نمایشی که در دوران دوساله ممنوعیت‌های کرونایی نتوانسته بودند آثار خود را روی صحنه ببرند، بعد از رفع محدودیت‌ها در تقویم تماشاخانه‌ها صف بستند و قضای وقفه‌ها را در اجراهای پرترافیک به جا آوردند. به هر روی از هفته پیش رو، نمایش‌های جدیدی در مهم‌ترین سالن‌های پایتخت روی صحنه می‌روند.

 تازه‌‌های روی صحنه

تالار قشقایی: از امروز نمایش «هیدن» به نویسندگی مشترک ریحانه رضی و کوروش شاهونه و کارگردانی شاهونه اجرا خواهد شد. بازیگران این نمایش حمید ‌رحیمی، ریحانه ‌رضی، عطا عمرانی، آیت ‌بی‌غم، فرناز ‌حسین‌مردی و مبینا هَداوند‌خانی هستند. نمایش «هیدن» تا پایان شهریور‌ماه ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ روی صحنه می‌رود و مدت‌زمان آن ۷۰ دقیقه است.

تالار سایه: از دیروز تالار سایه میزبان نمایش «تفنگ‌های کارار» نوشته برتولت برشت به کارگردانی بهروز سروعلیشاهی است. در خلاصه داستان این نمایش آمده: «بی‌طرفی در شرایطی خاص که باید مبارزه کرد، صرفا نقابی است که «بزدلی» پشت آن پنهان شده است. اواخر دهه سی میلادی. اسپانیای تحت سلطه ژنرال فرانکو، درگیر جنگ داخلی است. خانم کارار، حالا که شوهرش را کشته‌اند، می‌خواهد پسرانش را از مبارزه علیه رژیم فرانکو بازدارد اما ... ». این نمایش با بازی سایه کبیری، مهدی بازدار، بهروز سروعلیشاهی، مجید تیزرو، فریبا بکلو، عبدالرضا صفری دریایی و آرزو خلیلی تا ۱۴ مهر هر شب ساعت ۱۹ و به مدت ۶۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه سنگلج: این تماشاخانه از امروز میزبان نمایش «کمین ژاله» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش آمده: چند سرباز در کمینی گرفتار می‌شوند که سرگروهبانی سال‌هاست در آن‌جا مراقب ژاله است و... این اثر نمایشی با بازی مرتضی نجفی، حامد مکملی، امیر آمدی‌راد، حسن یاوری، امیرمحمد خوش‌نواز و پیام نوروزی هر شب ساعت ۲۰ به مدت ۹۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

تالار حافظ: این تالار هم از ۲۹ شهریور میزبان نمایش «سه شب با مادوکس» نوشته ماتئی ویسنی‌یک است که با ترجمه محمود نوروزی و کارگردانی شیوا دیناروند روی صحنه می‌رود. مسعود کرامتی، بهاره رهنما، وحید نفر، جواد یحیوی و میلاد رمضانی گروه بازیگران این نمایش هستند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «شخص مرموزی به نام مادوکس وارد شهر کوچکی می‌شود و سه شب در آنجا اقامت می‌کند. اهالی شهر مدعی هستند همگی در یک زمان و مکان با مادوکس ملاقات کرده‌اند.» این نمایش تا ۲۵ مهر هر شب ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه می‌رود.

خانه نمایش دا: این تماشاخانه هم از فردا میزبان نمایش «قوی‌ترین» درباره شک و سوءظنِ خانم ایکس به خانم املی است. «قو‌ی‌ترین» زندگی دو بازیگر تئاتر را از دو جامعه و سطح طبقاتی متفاوت، در سال ۱۸۸۸ در وضعیتی نابسامان در استکهلم سوئد در کافه‌ای که فقط مختص به خانم‌هاست، به تصویر می‌کشد. درگیری‌های ذهنی، روحی و روانی بین طبقات بالا و پایین و جنگ و جدل در مثلثِ قدرت و عشق و پیش‌داوری‌های بینِ دو زن را شاهد هستیم. بازیگران این نمایش هنگامه ارجمند، نازنین حلاج‌فر، نیلوفر ‌صاهی، تابان عسگری، نیلوفر موید و مهسا گنجی هستند. این اثر نمایشی تا ۷ مهر ساعت ۱۹ و به مدت ۵۵ دقیقه اجرا می‌شود.

تماشاخانه اهورا: در این تماشاخانه از امروز نمایش «مرثیه‌ای بر انسانیت» نوشته آلبر کامو با ترجمه و کارگردانی امیرمحمد کاردان اجرا می‌شود. این اثر نمایشی با بازی متینا باقری، نعیم بختیاری، امیرحسین جعفری، غزل دلف، بهنام عموخلیلی، علیرضا ولدخانی و محسن کروبی روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده: یک خدمتکار سیاه‌پوست در دهه ۱۹۵۰ در آمریکا فرزند خردسال یک خانواده ثروتمند را به قتل می‌رساند و علت آن به‌زودی مشخص می‌شود. این اثر نمایشی تا ۱۴ مهر هر شب ساعت ۲۱ اجرا دارد.

پردیس شهرزاد: در این پردیس هم به‌زودی نمایش «شقامک» به کارگردانی سلمان سامنی به صحنه می‌رود. بازیگران نمایش مهدی رضایی، لیلی صبری، کامران طاهری، رسول احمدی و المیرا صارمی هستند. در خلاصه داستان نمایش «شقامک» آمده است: چند جوان تحصیل‌کرده در حوزه‌ علوم انسانی تصمیم گرفته‌اند مستقل باشند چرا که خیال می‌کنند استقلال مالی مقدمه‌ استقلال فکری است. در ادامه تلاش می‌کنند برای رسیدن به هدفشان شاغل شوند اما ... .