فهرست پربازدیدترین موزه‌های هنری جهان

رقابت موزه‌ها

موزه‌های هنری جهان هر ساله بر اساس شاخص تعداد بازدیدکنندگان مقایسه می‌شوند و رقابت می‌کنند. همان‌طور که گفته شد موزه‌ها با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف،‌ جلب مخاطب و درآمد می‌کنند. در یک سال گذشته طبق آماری که فوربس منتشر کرده، یک نمایشگاه نقاشی پرمخاطب‌ترین رویداد و موزه معروف لوور در فرانسه پربازدیدترین موزه بوده است. درباره آمار‌ها شاید بد نباشد بگوییم که رقم‌ها چندان خیره‌کننده نیست. ۱۰ موزه پربازدید جهان در سال گذشته میلادی که مبنای رقابت در سال جاری است، مجموعا ۴۰میلیون نفر بازدید‌کننده داشته‌اند. عددی که در مقایسه با جمعیت جهان و انتظاری که داریم، تقریبا ناچیز است.

پربازدیدترین رویداد

نمایشگاه آثار هنری «یوهانس ورمیر»‌ در موزه ملی آمستردام به محبوب‌ترین نمایشگاه هنری جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد. ‌ این نمایشگاه که چندی پیش در موزه ملی آمستردام واقع در هلند برگزار شد و کامل‌ترین مجموعه از آثار خالق «دختری با گوشواره مروارید» را به نمایش گذاشته بود، عنوان پرطرفدارترین نمایشگاهی را به دست آورد که تاکنون در سال جاری میلادی برگزار شده است. «نمایشگاه ورمیر» در موزه ملی آمستردام از دهم فوریه تا چهارم ژوئن برگزار شد. مسوولان موزه پس از پایان نمایشگاه اعلام کردند که ۶۵۰هزار نفر از ۱۱۳ کشور از نمایشگاه بازدید کردند. پیش‌تر موزه ملی آمستردام این نمایشگاه را پربازدیدترین نمایشگاه تاریخ موزه معرفی کرده بود.

نشریه «گاردین»‌ این نمایشگاه را «بیش از یک نمایشگاه و یک معجزه»‌ توصیف کرده بود. در این نمایشگاه ۸۲درصد از آثار هنری یوهانس ورمیر‌، نقاش نامدار، به نمایش گذاشته شده بودند. این نمایش هنری در حقیقت بزرگ‌ترین گردهمایی آثار ورمیر‌ بود و در آن علاوه بر شاهکار «دختری با گوشواره مروارید»‌، برخی از آثار هنری این هنرمند که تاکنون به نمایش گذاشته نشده بودند برای مردم نمایش داده شدند. بلیت‌های این نمایشگاه در عرض چند روز به طور کامل فروخته شدند. یوهانس ورمیر را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه می‌شناسیم. او در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد شد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت که از مشهورترین آنها «دختری با گوشواره مروارید» و «خدمتکار شیردوش»‌ است.

ورمیر‌ مرموزترین هنرمند در بین نقاشان چیره‌دست هلندی است؛ چراکه با وجود نقاشی‌های مشهورش،‌ هیچ اطلاعات شخصی‌ای از او وجود ندارد،‌ نه پرتره‌ای، نه نامه‌ای،‌ نه دست‌نوشته یا خاطراتی. «دختری با گوشواره مروارید» مشهورترین تابلوی نقاشی این هنرمند محسوب می‌شود. این نقاشی که با نام «مونالیزای شمال» هم شناخته می‌شود نماد سبکی به نام «ترونی» است. مهارت ورمیر در به تصویر کشیدن نور در نقاشی‌ها در نحوه نگاه این دختر و بازتاب نور در گوشواره مروارید آن مشهود است. بازدید ۶۵۰,۰۰۰ نفر از نمایشگاه ورمیر،‌ رکورد بازدیدکنندگان سایر نمایشگاه‌ها و موزه‌ها همچون نمایشگاه آثار «ماتیس» در «تیت مدرن» را‌ که در سال ۲۰۱۴، ۵۶۲,۶۲۲  بازدیدکننده جذب کرده بود شکست. با این حال آمار بازدید از نمایشگاه ورمیر از نمایشگاه آثار لئوناردو داوینچی که در سال ۲۰۲۰ در «لوور»‌ پاریس برگزار شد و بیش از ۰۷/ ۱میلیون بازدیدکننده داشت،‌ کمتر است. بر اساس اطلاعاتی که توسط «آرت‌نیوزپیپر»‌ منتشر شده است، ۷۳/ ۱میلیون تعداد کلی بازدیدکنندگانی موزه ملی آمستردام در سال ۲۰۲۲ است. بر این اساس موزه ملی آمستردام در رتبه بیست‌وسوم فهرست پربازدیدترین موزه‌ها جهان قرار می‌گیرد.

فهرست ۱۰ موزه هنری پربازدید

موزه لوور با ۷/ ۷میلیون بازدیدکننده، موزه‌های واتیکان با ۵میلیون بازدیدکننده، موزه بریتانیا در لندن با ۴میلیون بازدیدکننده، تیت مدرن‌  با ۹/ ۳میلیون بازدیدکننده،‌ موزه ملی کره در سئول با ۴/ ۳میلیون بازدیدکننده،‌ موزه اورسی در پاریس با ۳/ ۳میلیون بازدیدکننده،‌ گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی با ۳/ ۳میلیون بازدیدکننده، موزه هنر متروپولیتن با ۲/ ۳میلیون بازدیدکننده،‌ مرکز پمپیدو در پاریس با ۳میلیون بازدیدکننده و ‌موزه هرمیتاژ  با ۸/ ۲میلیون بازدیدکننده مجموعه ۱۰ موزه هنری بازدید جهان را تشکیل می‌دهند.

ارقام بازدید از موزه‌ها عمدتا منتشر نمی‌شوند و از این‌رو هیچ رتبه‌بندی رسمی از ارقام حضور در نمایشگاه‌ موزه‌ها وجود ندارد؛‌ به همین دلیل سنجش نمایشگاه‌های پربازدیدتر از ورمیر دشوار می‌شود. مجموع ارقام بازدید از موزه‌ها معمولا به صورت سالانه محاسبه می‌شود، بنابراین هنوز مشخص نیست که آمار کلی بازدید موزه‌ها در سال ۲۰۲۳ چگونه است. بااین‌حال، برخی نمایشگاه‌های پرسروصدای امسال هنوز به اتمام نرسیده‌اند و محاسبه بازدیدکنندگان آنها ممکن نیست. موزه‌های سراسر جهان هنوز در تلاشند تا رکود ناشی از همه‌گیری کرونا و ماه‌های تعطیلی را جبران کنند. نتایج تحقیقی که «انجمن موزه‌های آمریکایی»‌ در ماه مارس و آوریل انجام داد، مشخص کرد که فقط یک‌سوم موزه‌ها توانسته‌اند به شرایط پیش از همه‌گیری کرونا بازگردند.