فرجام تلخ فریماه

 او در دو ماه اخیر دوبار دچار سکته مغزی شد و ‌بار دوم به کما رفت و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت اما متاسفانه پس از حدود یک هفته کما، در بیمارستان درگذشت. فریماه فرجامی در ۱۸اردیبهشت سال‌۱۳۳۱ در تهران به‌دنیا آمده بود. او مقدمات درس بازیگری را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و مدرک لیسانس خود را در سال‌۱۳۵۶ در این رشته و از این دانشکده دریافت کرد. فریماه در سال‌۱۳۵۹ با فیلم «گفت هر سه نفرشان» به‌کارگردانی غلامعلی عرفان وارد عرصه‌ سینما شد. توقیف فیلم، معرفی فریماه را به تاخیر انداخت و او در همان زمان فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی را بازی کرد. مسعود‌کیمیایی  در مراسم بزرگداشت او طی پیامی ویدئویی درباره او گفته بود: «در سال‌۵۸ تئاتر «شب بیست‌‌‌‌‌‌‌ویکم» را دیدم که دو بازیگر درخشان در آن بودند و من هر دو را برای همکاری دعوت کردم.

فریماه فرجامی و خسرو شکیبایی.»  فرجامی سرانجام با دو فیلم «تیغ‌وابریشم» کیمیایی و «اجاره‌نشین‌‌‌‌‌‌‌ها» ساخته داریوش مهرجویی بود که به‌عنوان یک بازیگر توانمند شناخته شد. در ادامه او برخی از مهم‌ترین نقش‌‌‌‌‌‌‌های سینمای ایران را بازی کرد. او برای ایفای نقش آفاق در فیلم سینمایی«نرگس» ساخته رخشان بنی‌‌‌‌‌‌‌اعتماد، ایفای نقش ماه‌منیر در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی، ایفای نقش مونس در فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی، ایفای نقش فروغ‌‌‌‌‌‌‌الزمان در فیلم «پرده آخر» ساخته واروژ کریم‌‌‌‌‌‌‌مسیحی و... بارها مورد تقدیر قرار گرفت و برای بازی در فیلم پرده‌آخر توانست جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. بازی در سریال «بخش چهار جراحی» به‌کارگردانی مسعود فروتن در سال‌۱۳۶۷ و سریال «روشن‌‌‌‌‌‌‌تر از خاموشی» در سال‌۱۳۸۲ از جمله آثار او در تلویزیون است. «سرب» یکی از نخستین فیلم‌‌‌‌‌‌‌های مطرح سینمای ایران بعد از انقلاب ۵۷ بود که بازیگر زن آن با سری تراشیده به تصویر کشیده می‌شد.

فریماه فرجامی در این فیلم مسعود کیمیایی نقش زنی را بازی می‌کند که مبتلا به تیفوس است و باید موهایش را از ته بتراشد. جلال معیریان، گریمور برجسته سینمای ایران، در مصاحبه‌‌‌‌‌‌‌ای گفته بود با آنکه به آقای کیمیایی پیشنهاد کرده می‌تواند پوستی برای فریماه فرجامی بسازد که شبیه سر تراشیده باشد، کیمیایی از او می‌خواهد سر فریماه فرجامی را روبه‌روی دوربین بتراشد. از اواخر دهه‌هفتاد به‌تدریج حضور فریماه فرجامی در سینمای ایران کمرنگ شد و در نهایت آخرین فعالیت سینمایی او، بازی در فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی در سال‌۱۳۹۸ بوده‌است. بسیاری از او به‌عنوان یکی از برترین بازیگران زن تاریخ سینمای ایران یاد می‌کنند. چهار سال‌پیش، در مراسمی که برای بزرگداشت فریماه فرجامی برگزارشده بود او در مصاحبه کوتاه‌تصویری در خانه‌‌‌‌‌‌‌اش از همکاری با فیلمسازانی چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی و رخشان بنی‌‌‌‌‌‌‌اعتماد یاد کرد و اضافه کرد: «من از خیلی‌‌‌‌‌‌‌ها یاد گرفتم و از کودکی بازیگری و تئاتر را دوست داشتم. امیدوارم که همدیگر را دوست داشته باشیم و به‌هم عشق هدیه بدهیم.»