گیشه سینمای اروپا همچنان در حسرت گذشته
بر اساس آمار رسمی منتشرشده از سوی سازمان بررسی سمعی و بصری اروپا، درآمد ناخالص گیشههای اروپا و بریتانیا با ۷۰درصد افزایش به رقم ۵/ ۵میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال پیش ۲۵۰میلیون بلیت بیشتر فروخته شد و آمار فروش بلیت به ۶۵۷میلیون قطعه رسید. فیلمهای پرفروشی چون «تاپ گان: ماوریک»، «آواتار: راه آب» و «مینیونها: ظهور گرو» که پرفروشترین فیلمهای سطح اروپا در سال پیش بودند، به ترتیب هر یک ۳/ ۳۴میلیون، ۶/ ۳۰میلیون و ۲/ ۳۰میلیون قطعه بلیت فروختهاند.با این حال، هر دو رقم درآمد و آمار تماشاگران هنوز بسیار کمتر از آنچیزی است که قبل از همهگیری کووید دیده میشد. فروش بلیت در سال ۲۰۲۲ تنها ۶۷درصد میانگین بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ بود و باکسآفیس ناخالص نسبت به میانگین ۲۰۱۹-۲۰۱۷ هم کاهشی ۲۹درصدی را ثبت کرده است.
حتی بین بازارهای کشورهای اصلی اروپایی نیز تفاوت قابلتوجهی وجود دارد و در حالی که گیشه فروش فرانسه ۸۰درصد میانگین پیش از همهگیریشده، سینماهای ایتالیایی بهسختی توانستند نیمی از میانگین پیش از کووید را به دست آورند. در همین حال فیلمهای اروپایی همچنان در تلاش هستند تا به صحنه نمایش بازگردند و حتی از مرزهای ملی عبور کنند. به استثنای فیلم «هیولاهای عجیب: اسرار دامبلدور» برادران وارنر که در اسم بریتانیایی اما در واقع محصول استودیویی آمریکایی است، هیچ تولید اروپایی نتوانست در سال گذشته بیش از ۵میلیون بلیت در منطقه بفروشد یا در سطح ۲۵ فیلم برتر بنشیند. «هیولاهای عجیب» هم کمتر از ۱۵میلیون تماشاگر در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا داشت. فیلم شماره دو اروپایی که آن هم توسط استودیو یونیورسال حمایت میشد «دانتون ابی: دوره جدید» بود که ۱/ ۴میلیون فروش بلیت داشت. در رده سوم هم هم دنباله کمدی فرانسوی مجموعه «عروسی بد ۳» با ۸/ ۳میلیون بلیت فروخته شده بود که تقریبا تمامی تماشاگرانش از فرانسه بودند.