ضرب شست ساترا به شبکه‌ خانگی

در همین رابطه کمال تبریزی هم در اظهارنظری کوتاه درباره این تصمیم تصریح کرد: بیست سال طول کشید تا «مارمولک» را پخش کنند، احتمالا بیست سال دیگر طول می‌کشد تا «طناز» را بدون سانسور پخش کنند. دلیل حذف این برنامه را حضور ژاله صامتی و حرف‌هایش درباره خوانندگی و رقص و همچنین حضور مازیار لرستانی و روایت تجربه‌های شخصی‌اش از تغییر جنسیت عنوان کرده‌اند. در همین رابطه محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مجموعه قسمت‌های برنامه «طناز» ۲۸ اسفندماه به دست ساترا رسید تا مجوزهای پخش آن صادر شود. طبعا صدور مجوز نیازمند تشکیل جلسات شورای صدور مجوز انتشار ساتراست. با وجود درخواست صدور مجوز، قسمت‌های «طناز» پایان سال یعنی ۲۸ اسفندماه به دست ساترا رسید و این در حالی است که شورای صدور مجوز ساترا آخرین جلسه خود را برگزار کرده بود.

طبعا اولین جلسه بعد از ایام تعطیلات برای صدور مجوز برگزار می‌شود که همین هفته یا هفته آینده خواهد بود. افراسیابی علاوه بر نداشتن مجوز برای پخش، به محتوای برنامه «طناز» اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد برخی قسمت‌های برنامه «طناز» نیازمند اصلاحاتی است که در شورای صدور مجوز مشخص خواهد شد اما اصلاحات قابل انجام است و بعد از صدور مجوز محتوا توسط روبیکا قابل انتشار خواهد بود. به گفته او قرار است طی این هفته یا هفته آینده جلساتی از سوی شورای صدور مجوز برگزار شود. به گفته‌ معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، شورای صدور مجوز طبق آیین‌نامه محتوایی ساترا اگر نکاتی وجود داشته باشد به پلتفرم اعلام می‌کند و برنامه «طناز» با رعایت آیین‌نامه محتوایی ساترا و بعد از اصلاحات لازم می‌تواند مجوز برای پخش بگیرد.

افراسیابی در پاسخ به اینکه آیا دلایل حذف «طناز» و اصلاح محتوای یادشده به حضور مهمانان و چهره‌هایی که از این برنامه پخش شدند، برمی‌گردد، توضیح داد: موضوع چهره‌ها در کارگروه چهره‌ها مطرح می‌شود که خود ساترا هم عضو این کارگروه است اما مسوولیت آن با وزارت ارشاد است. رویکردی که ساترا به موضوعات دارد، بحث محتواست که پیشتر درباره سریال «سقوط» نیز عنوان شده بود. در ارتباط با چهره‌ها، کارگروه چهره‌ها که ارشاد، ساترا، دادستانی و برخی نهادهای فرهنگی امنیتی عضو آن هستند، تصمیم‌گیرنده هستند و اگر تایید کنند، از نظر ما مشکلی ندارد. اما محتوای برنامه مستلزم رعایت آیین‌نامه محتوایی ساتراست که باید انجام شود.

او افزود: تصمیم‌گیرنده شورای صدور مجوز است اما برخی اصلاحات احتمالا شامل مواردی خواهد بود که در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده است و مواردی است که خلاف عرف جامعه‌ اسلامی است. افراسیابی همچنین گفته است: متاسفانه اظهارنظر نادرست یکی از نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته و بازنشر سخنان ایشان در فضای مجازی باعث شد برخی سکوها تصور کنند که تغییری در مسوولیت نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی انجام شده است در‌حالی‌که طبق قانون تنها نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی صداوسیما و ساتراست و قانون بودجه ۱۴۰۲ هم مسوولیت این حوزه را طبق رویه مرسوم و قانونی به صداوسیما و ساترا سپرده است. موضوع مورد اشاره معاون ساترا مربوط به اظهارنظر مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بوده که در روزهای پایانی سال گفته بود صلاحیت انحصاری صداوسیما (ساترا) و فشار بر حوزه صوت و تصویر فراگیر را از قانون بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.