خمیردندان‌های خاص با قیمت‌های عجیب

در این میان بهداشت دهان و دندان نیز اهمیت خود را دارد چراکه باکتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در دهان باعث بروز بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لثه، پوسیدگی دندان، بوی بد دهان، ناراحتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ویروسی و دیگر عفونت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شایع دهانی در کودکان و بزرگسالان می‌شود، بنابراین با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از بسیاری این مشکلات پیشگیری کرد. مهم‌ترین محصولاتی که به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک می‌کنند مسواک، خمیردندان، نخ‌دندان و دهان‌شویه‌ها هستند. البته مراجعه در زمان مناسب به دندانپزشک، برای بررسی وضعیت دهان و دندان نیز لازم و ضروری است چراکه داشتن دندان پوسیده می‌تواند به‌جز مشکلات دهان و دندان، باعث بروز بیماری‌های قلبی و یا ایجاد اشکال در دیگر اندام‌های بدن ‌شود.

شرایط محصولات در بازار

همچنان‌که پیش‌تر عنوان شد برای مناسب‌سازی بهداشت دهان و دندان به برخی محصولات نیاز است. این کالاها همه زیرمجموعه خانواده بزرگ مواد شوینده و بهداشتی هستند.

محصولاتی که اخیرا در بازار با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. به این ترتیب درمیان بحبوحه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار، زمزمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گران‌شدن مواد شوینده و بهداشتی نیز از مدتی پیش آغاز شد. در حالی از هجدهم خرداد قیمت برخی مواد شوینده و بهداشتی افزایش پیدا کرد که انجمن صنایع شوینده و آرایشی از مدت‌ها پیش و اواسط‌ماه رمضان به استقبال آن رفته بود. رئیس هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیره این انجمن ۲۸ اردیبهشت در گفت‌وگو با فارس از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰‌درصدی قیمت این محصولات خبر داده بود، اما ستاد تنظیم‌بازار در زمان یادشده بلافاصله این اخبار را تکذیب و عنوان کرد مجوزی برای افزایش قیمت این محصولات صادر نشده است.

درهمین حال محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در هفدهم خردادماه سال‌جاری و در گفت‌وگو با خبر‌گزاری صداوسیما، گفت: «در برخی از محصولات صنایع شوینده، شاهد افزایش قیمت بودیم که با اخذ مجوز از سازمان حمایت، قیمت‌ها در حد معمول اصلاح و کاهش پیدا کرد.‌»

وی با اشاره به افزایش ۲۵‌درصدی برخی از محصولات شوینده نسبت به سال‌قبل گفت: «در برخی از محصولات که مواداولیه آنها برپایه قیمت جهانی محاسبه می‌شود افزایش داشتیم اما دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است.‌»

 وی در پایان از مردم درخواست کرد در مقابل بازار هیجانی مقاومت کنند؛ چراکه به مقدار کافی کالا موجود است و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای تامین کالای موردنیاز خود نداشته باشند.

خمیردندان‌های لاکچری

تا قبل از صدرو مجوز افزایش قیمت‌های فعلی، انواع خمیردندان که یکی از کالاهای مهم بهداشت دهان و دندان است، در طول یک سال‌گذشته چندین‌بار با افزایش قیمت مواجه شد؛ این در حالی است که با جست‌وجو در برخی فروشگاه‌های خاص در شهرهای بزرگ و یا فروشگاه‌های اینترنتی، برخی از خمیردندان‌هایی را مشاهده می‌کنید که قیمت‌های نجومی دارند. به‌عنوان مثال چند نمونه از آنها که در فروشگاه‌های اینترنتی ایمالز، داروخانه آنلاین و دی‌جی‌کالا فروخته می‌شوند را مشاهده می‌کنید: خمیر‌دندان ۵۰ میل سانینو sanino مدل Total Care  ‌۸۰۰‌هزار، خمیر‌دندان ۷۵‌میل کودک بی‌بی کوکول مدل سیب ۷۵۰‌هزار، خمیر‌دندان کمفور مدل وایت ۲۱۵‌هزار، خمیر‌دندان ۷۵‌میل سنسوداین مدل WHITENIG SENSITIVITY & GUM با قیمت ۱۰۶‌هزار و خمیر‌دندان ۷۵ میل زغالی ۴۴۰‌هزار‌تومان فروخته می‌شوند.

قیمت محصولات بازار

اما در بازار ایران محصولات بهداشت دهان و دندان با قیمت‌های پایین هم یافت می‌شود. با توضیح اینکه بیشتر مواداولیه تولید خمیردندان‌ها وارداتی هستند و بنابراین نوسان‌های ارزی بر روی قیمت نهایی آنها تاثیر اساسی دارد، در ادامه قیمت سایر خمیردندان‌ها، مسواک، نخ‌دندان و دهان‌شویه‌ها را مشاهده می‌کنید: خمیر‌دندان ۱۳۰ میلی‌گرمی سفید‌کننده مریدنت مدل ۱۲ Hours ۲۰‌هزار، خمیر‌دندان ۱۲۵ میلی سفیدکننده کلوز‌آپ مدل Menthol Burst ‌ ۲۹هزار و هفتصد، خمیر‌دندان ۱۰۰‌میل ضد‌پوسیدگی سیگنال مدل Herbal ۳۱‌هزار و دویست، خمیر‌دندان ۱۰۰‌گرمی ترمیم‌کننده و سفید‌کننده مریدنت مدل FreshMint Flavor ‌ ۳۱هزار و سیصد، خمیر‌دندان ۱۰۰میلی کولگیت مدلtriple ‌ ۳۴هزار و دویست، خمیر‌دندان ۷۵‌میلی چندمنظوره سیگنال مدلComplete‌ ۴۰هزار و خمیر‌دندان ۷۵ میل آلبودنت مدلcomplete‌ ۶۹هزار‌تومان است. در بخش مسواک نیز محصولات لاکچری در بازار ایران وجود دارد مثلا مسواک‌های برقی اورال‌بی ‌از ۷۵۰ تا ۲‌میلیون‌ تومان هستند، اما مدل‌های معمولی مسواک بزرگ الماس‌مدیوم پنبه‌ریز ۱۳‌هزار و دویست، مسواک کودک نرم سه‌بعدی پاتریکس ۱۹‌هزار و نهصد، مسواک با عملکرد سه‌گانه سیگنال ۲۹‌هزار و هشتصد و مسواک مدیوم دیپ‌اکشن سیگنال ۴۳‌هزار و پانصد‌تومان فروخته می‌شوند. کالای نخ‌دندان مدل پی‌فلوس نیز ۱۵‌هزار، نخ‌دندان پاتریکس مدل زغالی ۲۰‌هزار، نخ‌دندان میسویک ۳۸‌هزار و نخ‌دندان اورال‌بی ‌۵۹‌هزار ‌تومان است و در نهایت قیمت دهان‌شویه نیز مدل ۳۳۰ میل وی‌وان ۲۶‌هزار، دهان‌شویه ۴۰۰ میل میسویک ۳۸‌هزار و دهان‌شویه ۴۵۰ میل سنسوداین با قیمت ۲۶۰‌هزار ‌تومان به فروش می‌رسند.