سرنوشت نامشخص مجسمه دورنگ فردوسی

اکنون بعد از گذشت سه‌ ماه، قادری این نوید را می‌دهد که مجسمه در سال ۱۴۰۲ توسط ایتالیایی‌ها ترمیم خواهد شد. او گفته است: در سازمان زیباسازی واقعا پیگیر وضعیت مجسمه فردوسی هستیم و ان‌شاءالله در سال آینده با توجه به رایزنی‌هایی که با شرکتی در کشور ایتالیا داشته‌ایم، این اثر را با حضور کارشناسان این شرکت ترمیم خواهیم کرد.

قادری درباره علت تاخیر در ترمیم مجسمه میدان فردوسی بیان می‌کند: رایزنی‌ها برای ترمیم مجسمه از شهریور آغاز شده بود ولی باتوجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد، مجبور به تعویق این فرآیند شدیم.

او ادامه می‌دهد: برای ترمیم اثر از اساتیدی مانند ایرج محمدی و طاهر شیخ‌الحکمایی دعوت کردیم که چند جلسه کارشناسی برای ترمیم آن برگزار و در راستای آن با پنج موسسه خارج از کشور و داخلی صحبت شد و در نهایت به این موسسه ایتالیایی رسیدیم که نمونه‌های موفق مرمت را در دنیا داشته است.در پی دورنگ شدن مجسمه فردوسی، همچنین خبرهایی هم از دورنگ شدن شیرهای اصلی میدان حر منتشر شد که توسط غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ از جنس مس ساخته شده‌اند.

قادری درباره مرمت شیرهای میدان حر گفته است: ترمیم این مجسمه‌ها در حال بررسی است که مجددا شیرها را با فایبرگلاس بسازند. طرح اسکن سه‌بعدی اثرها انجام شده که می‌توان پروژه را سال آینده به انجام رساند ولی برنامه قطعی برای آن نداریم.

او افزود: به هر حال مرمت آثار هنری شهری یک امر مستمر است و شاید ماهی پنج تا ۱۰ اثر را مرمت کنیم؛ برخی از این آثار فاخر است و برخی نه. ولی در سال آینده باتوجه به قراردادی که با یکی از پیمانکاران داشته‌ایم، مرمت آثار را به صورت جدی‌تر و با نظم بیشتر انجام خواهیم داد. قادری همچنین درباره راه‌اندازی موزه مجسمه این نوید را می‌دهد که «پیگیر این هستیم که سال آینده موزه مجسمه را راه بیندازیم و آثار اصلی هنرمندان شاخص را در کنار هم جمع کنیم، همانند همان کاری که در دنیا انجام می‌شود تا نگهداری مرمت و نظارت بر این آثار دقیق‌تر شود.»