پیش‌بینی مهم از برگزیدگان برلیناله

اگرچه تا پایان این جشنواره چند روزی بیشتر باقی نمانده اما مانند هر رویداد مهم هنری دیگری بازار پیش‌بینی‌ها تا آخرین روز متوقف نمی‌شود. به‌گزارش ایسنا،‌ در مهم‌ترین این گمانه‌زنی‌ها نشریه معروف اسکرین بر حسب نظر منتقدان خود شانس‌های مهم این دوره را منتشر کرده است. طبق این نظرسنجی، «زندگی‌های گذشته» محصول کشور آمریکا که با مجموعه‌ای از بازیگران آمریکایی و کره‌ای مقابل دوربین رفته است تاکنون موفق به دریافت ۴ ستاره کامل از سوی چهار منتقد سینمایی شده و با مجموع امتیاز ۶/  ۳، در صدر جدول فیلم‌های بخش مسابقه هفتاد و سومین جشنواره برلین از نگاه منتقدان نشریه اسکرین قرار دارد. این فیلم که نخستین ساخته بلند «سلین سانگ» است، داستان دو دوست دوران کودکی از کره جنوبی را دنبال می کند که برای چند روز در نیویورک دوباره به هم متصل می‌شوند.

این فیلم در اولین نمایش جهانی خود ماه گذشته در جشنواره ساندنس به نمایش گذاشته شد. در رتبه بعدی، درام چینی «برج بدون سایه» ساخته «ژانگ لو» با امتیاز ۶/  ۲ قرار دارد. این فیلم درباره یک مرد میانسال و منتقد غذاست که با عکاسش در غذاخوری‌های محلی پکن پرسه می‌زند در حالی که سعی می‌کند دیدگاه جدیدی از زندگی پیدا کند. فیلم «مانودروم» از جان ترنگوف و «دیسکو بوی» به کارگردانی جیاکومو آبروزز هر کدام با امتیاز ۴/  ۲ رتبه‌های بعدی را در جدول منتقدان اسکرین به خود اختصاص داده‌اند.  درام بریتانیایی- آمریکایی «مانودروم» با بازی «جسی آیزنبرگ» و «آدرین برودی» درباره مردی است که با خانواده‌ای مرموز آشنا می‌شود. فیلم سینمایی «دیسکو بوی» که با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو شده، داستان یک جنگجوی فرانسوی و مردی را در هم می‌آمیزد که سعی دارد روستای خود در دلتای نیجر را از دست شرکت‌های نفتی نجات دهد.

در دوره هفتاد و سوم جشنواره برلین در مجموع ۱۹ فیلم به بخش مسابقه اصلی راه یافته‌اند و برای کسب خرس طلای بهترین فیلم و دیگر جوایز اصلی رقابت می‌کنند. «بلک بری» به کارگردانی مت جانسون، «گاوآهن» به کارگردانی فیلیپ گارل، «اینگبورگ باخمن - سفر به صحرا» به کارگردانی مارگارت فون‌تروتا، «در آتش» به کارگردانی کریستین پتزولد، «سرسخت» به کارگردانی نیکلاس فیلیبر و «یک روز همه چیز را به ‌هم خواهیم گفت» از امیلی عاطف (سینماگر ایرانی‌تبار) از جمله دیگر فیلم‌های بخش مسابقه اصلی هستند. امسال کریستین استوارت بازیگر آمریکایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی برلیناله را بر عهده دارد و در کنار او گلشیفته فراهانی، والسکا گریسباخ کارگردان و نویسنده (آلمان)، رادو جود کارگردان و فیلمنامه‌نویس (رومانی)، فرانسین مایسلر کارگردان و تهیه‌کننده (آمریکا)، کارلا سیمون کارگردان و فیلمنامه‌نویس (اسپانیا) و جانی تو کارگردان و تهیه‌کننده (هنگ‌کنگ، چین) دیگر اعضای هیات داوری انتخاب برنده خرس طلای بهترین فیلم، خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران و همچنین جوایز خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی، جایزه هیات داوران، بازیگر نقش اصلی، نقش مکمل، فیلمنامه و دستاورد هنری هستند.

عباس کیارستمی از زبان  نیکی کریمی

امسال در بخش مرور آثار جشنواره برلین با عنوان «جوان در قلب - بزرگ شدن در سینما» شامل نمایش مجموعه‌ای از آثار انتخاب‌شده توسط کارگردانان، بازیگرانان و فیلمنامه‌نویسان بین‌المللی، نیکی کریمی سینماگر ایرانی یکی از چهره‌هایی است که برای برگزیدن فیلم در این بخش انتخاب شده است. او فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران را برای نمایش در این بخش برگزید. به‌گزارش ایرنا، این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران در مراسم اکران ویژه این اثر سینمایی در سالن «کوبیس ۶» در شهر برلین گفت: برای کیارستمی بیشتر از سینما، انسانیت و معرفت اهمیت داشت، شاید به همین دلیل است که فیلم‌هایش سال‌هاست بر جان مخاطب می‌نشینند؛  فیلم‌هایی کوچک، با بودجه‌هایی اندک اما برآمده از دل که بدون هیچ تلاشی همه آنها را دیدند و پسندیدند.

وی ادامه داد: «خانه دوست کجاست؟» را اولین‌بار در هفده‌ سالگی دیدم، عصر جمعه در تلویزیون و آن احساس را هیچگاه فراموش نمی‌کنم. جهانی از نوعی سینمای دیگر، برایم باز شد که شاعرانه، انسانی و به‌شدت متفاوت بود. پلی برایم شد بین ادبیات، علاقه اصلی‌ام و سینما و شعر. در خلاصه داستان «خانه دوست کجاست؟» آمده است: احمد هشت‌ساله مصمم است دفتر مشق بهترین دوستش را پس بدهد تا او اخراج نشود. اما بزرگ‌ترها مدام مانع می‌شوند و او را به بیراهه می‌کشانند. این فیلم ایرانی، ناآگاهی بزرگ‌ترها را به‌طور اجتناب‌ناپذیری آشکار می‌کند.

این ساخته عباس کیارستمی در سال ۱۹۸۹ در جشنواره فیلم لوکارنو در کشور سوئیس نمایش داده شد و در نهایت جایزه یوزپلنگ نقره‌ای و همچنین بهترین فیلم از نگاه هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را کسب کرد. امسال مارتین اسکورسیزی، مارن آده، پدرو آلمودوار، وس اندرسون، ژولیت بینوش، لاو دیاز، آلیس دیوپ، آوا دوورنی، لوکا گوادانینو، ریوسکی هاماگوچی، اتان هاوک، کارولین هرفورث، نادین لابکی، سلین سیاما، ام نایت شیامالان، کارلا سیمون، عبدالرحمان سیساکو و ویم وندرس از جمله دیگر چهره هایی هستند که برای انتخاب فیلم در بخش مرور آثار جشنواره برلین ۲۰۲۳ انتخاب شده‌اند. تیلدا سوئینتون، بازیگر بریتانیایی نیز در این بخش فیلم «کیسه برنج» ساخته محمدعلی طالبی را برگزیده است. هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۶ (۲۷ بهمن) آغاز شده وتا ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در کشور آلمان ادامه دارد.