Untitled-1 copy

آثار رنگین «کالدر» از طریق صفحاتی که بر پایه‌های ساکن و متحرک قرار گرفته‌اند، به واقعیتِ متغیر عصر خویش اشاره دارند و مخاطبِ خود را به درک متفاوتی از هنر دعوت می‌کنند. ماهی نارنجی (۱۹۴۶)، مجسمه متحرک آویخته‌ شده با اندازه ۴۴۷ در ۱۹۰ سانتی‌متر که در فضای موزه هنرهای معاصر وجود دارد، از این گونه آثار کالدر است. کالدر نخست کار خود را با ساختن مجسمه‌هایی از مفتول فلزی در‌هم‌پیچیده آغاز کرد اما به‌زودی راه‌های ابتکارآمیزی را در پیش گرفت.  مجسمه‌های متحرک او که خود یک مهندس بود، بر اثر باد حرکت می‌کنند و برای او شهرت جهانی به همراه داشته‌اند. می‌توان گفت ساختن مجسمه‌های متحرک هم حاصل نوعی خلاقیت در هنر مجسمه‌سازی است زیرا تا آن زمان پیش‌فرض این بود که هنرمند مجسمه‌ساز موظف است چیزی ثابت و استوار خلق کند.