آیا دیدن فیلم‌های ترسناک برای سلامتی خوب است؟

مالمدورف اندرسن در مورد فرآیندهای شناختی دخیل در بازی‌ها و یادگیری تحقیق می‌کند. او می‌گوید: وقت گذراندن در این دنیاهای تخیلی تا حدودی می‌تواند فرصتی برای تهیه دستورالعمل‌های شخصی برای مقابله با بدترین سناریوهای ممکن باشد. یک مطالعه که روی طرفداران فیلم‌های ترسناک در طول همه‌گیری کووید-۱۹ انجام شده بود، نشان داد افرادی که از تماشای فیلم‌های ترسناک لذت می‌برند نسبت به طرفداران فیلم‌های غیرترسناک از نظر روانی تاب‌آوری بیشتری دارند.

مالمدورف اندرسن می‌گوید: آنها از جهاتی در معرض سناریوهای مشابه قرار گرفته‌اند و ممکن است از این تجربه برای طی کردن مسیر هنگام بروز وقایع جدید و نامشخص استفاده کنند. این امکان وجود دارد که اشکال تفریحی ترس به طور کلی بتواند به بهبود تنظیم احساسات و مهارت‌های مقابله‌ای کمک کند.برای بررسی رابطه بین لذت و ترس، مالمدورف-آندرسن و همکارانش در آزمایشگاه ترس دانشگاه آرهوس، گروهی از افراد را که به یک خانه تسخیرشده تفریحی رفته بودند، مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها به طور داوطلبانه ثبت‌نام کرده بودند تا توسط زامبی‌های مغزخوار، دیوانه‌های اره‌برقی‌به‌دست و قاتلان ترسانده شوند. محققان از این شرکت‌کنندگان فیلم گرفتند، ضربان قلب آنها را زیر نظر گرفتند و از آنها پرسیدند در مراحل مختلف چه احساسی داشتند.

مالمدورف-آندرسن می‌گوید: در خانه تسخیرشده هر شب حدود ۷۰ تا ۱۰۰ بازیگر و یک دپارتمان بزرگ برای جلوه‌های بصری ویژه وجود دارد. آنها میهمانان خود را در سطوح مختلف به چالش می‌کشند. یافته‌ها نشان داده است انسان‌ها از دور شدن بیش از اندازه از شرایط طبیعی خود لذت نمی‌برند و تنها از اینکه کمی از حاشیه امن خود دور شوند، لذت می‌برند.مالمدورف-آندرسن می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد ممکن است یک «نقطه شیرین» بین ترس و لذت وجود داشته باشد. نقطه‌ای کاملا درست که در آن شرایط خیلی وحشتناک نیست، اما خیلی هم آرام نیست. به نظر می‌رسد این «نقطه شیرین» جایی است که لذت را به حداکثر می‌رساند.