خاطرات صدرعاملی درباره بازیگران قدیمی و درگذشته

رسول صدرعاملی درباره ابوالفضل پورعرب در فیلم «قربانی» بیان کرد: پورعرب در فیلم «قربانی» خیلی خوب بود. یادم می‌آید در آن زمان دلواپسی‌هایی برای بازی‌اش داشت که من بعدها با بیشتر شدن تجربه‌هایم متوجه آن شدم. بازیگری خیلی کار سختی است. اینکه یک بازیگر از شب قبل فکر کند که چگونه وارد پلان شود و چگونه خارج شود و حس‌ها را چگونه وارد فیلم کند بسیار مهم است. پورعرب در کارش بسیار جدی بود. او گفت: زمانی که ابوالفضل پورعرب برای فیلم «قربانی» آمد فقط فیلم «عروس» را بازی کرده بود و خودش فیلم را در سینماها ندیده بود. زیرا فیلمبرداری «عروس» تمام شده بود و بلافاصله آمد سر فیلم من . همچنین، صدرعاملی درباره بازی عزت‌الله انتظامی در فیلم «شب» ادامه داد: زنده‌یاد انتظامی روی دیالوگ‌ها خیلی حساس بود. اما زمانی که دیالوگ‌ها را با هم مرور می‌کردیم و نکاتش را رعایت می‌کردم دیگر مشکلی نداشتیم. ما برای ۴۰ روز فیلمبرداری رفته بودیم. اولین لوکیشن ما ایستگاه راه‌آهن در فصل پاییز بود. ساعت ۵ بعدازظهر فیلمبرداری را شروع کردیم و صبح تمام شده بود. وقتی بیرون آمدیم، متوجه شدیم نیم‌ متر برف آمده است. این درحالی بود که حدود ۶۰درصد فیلم در شهر و فضای خارجی بود.

او افزود: یادم می‌آید با زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی بعد از فیلمبرداری ایستگاه راه‌آهن، به هتل برگشتیم. من نگذاشتم او داخل اتاقش برود و در همان سالن انتظار هتل با او صحبت کردم و گفتم آقای انتظامی من مجبورم فیلمبرداری کنم و نمی‌توانم کار را به خاطر برف تعطیل کنم. انتظامی به من گفت یعنی چی؟ مگر در این برف می‌شود؟ در پاسخ به او گفتم: نمی‌دانم اما چاره‌ای ندارم و در غیر این صورت کار تعطیل می‌شود. انتظامی گفت به من فرصت بده فکر کنم. به اتاقش رفت و یک ساعت بعد زنگ زد و گفت کار را شروع کنم.

 صدرعاملی با بیان اینکه در فیلم «شب» گروه بسیار خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد: خسرو شکیبایی فوق‌العاده بود و اقتدار بازیگری‌اش در ری‌اکشن‌ها و همچنین واکنش‌ها به بازیگر مقابل، سکوت‌ها و گوش کردن‌ها بود؛ تا آن‌جا که در تدوین، نمی‌توانستیم چیزی از حضور او را کم کنیم. حتی در مونولوگ‌های طولانی که آقای انتظامی داشت، در جاهایی کات می‌کردیم و روی خسرو شکیبایی تمرکز می‌کردیم تا خوب گوش دادن و واکنش‌های او را نسبت به صدای انتظامی در تصویر داشته باشیم. امین حیایی جوان بسیار متعصبی بود که مواظب خسرو شکیبایی و عزت‌الله انتظامی بود و با جان و دل کار می‌کرد تا فیلم به شکل خوبی پیش برود.