پیشتازان فروش سینما در 1401

همین امر سبب شد در روزهای منتهی به جام‌ جهانی فوتبال سینماداران به دنبال پخش دو مسابقه آخر جام‌ جهانی باشند که البته این کار هم در مقایسه با پخش مسابقات تیم ملی ایران فروش بالایی نداشت و کمتر از ۳۰۰میلیون تومان نصیب سینما کرد. با‌این‌حال در هفته گذشته فیلم جدیدی به کارگردانی سیدجواد هاشمی اکران شد تا شاید همانند دیگر فیلم‌های کودک و نوجوانی که در ماه‌های گذشته تعداد قابل‌توجهی از مخاطبان را به سینما کشانده بودند، این فیلم نیز با استقبال روبه‌رو شود. در کنار این‌ها بعضی سینماها به‌تازگی درخواست اکران فیلم‌های قدیمی و نوستالژیک را مطرح کردند تا شاید خانواده‌ها را به سینما رفتن ترغیب کنند. همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش، می‌گوید: پردیس ملت همانطور که در گزارش اخیر شورای صنفی ذکر شد، از وزارت ارشاد درخواست کرده اجازه نمایش چند فیلم مثل «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «شهر موش‌ها» و «طبقه هساث» را بگیرد که این مجوز صادر شده و ما نیز در شورای صنفی نمایش آن‌ها را بلامانع دانستیم.

او افزود: پردیس‌های سینمایی دیگر هم می‌توانند برخی پس از ارائه درخواستی، فیلم‌های قدیمی را در یکی از سالن‌های خود نمایش دهند. سینماداران درحالی به سمت اکران فیلم‌های قدیمی می‌روند که هنوز صاحبان فیلم‌های جدید و اکران‌نشده، راضی به نمایش فیلم‌های خود در روز‌های نسبتا سوت و کور سینما نشده‌اند؛ هرچند مدت‌هاست زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که تلاش می‌شود تا فیلم‌هایی مثل «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس یا «چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی به نمایش درآیند که البته با توجه به نزدیکی زمان جشنواره فیلم فجر مشخص نیست در این مدت زمان یک‌ماهه این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر!

با این حال در ۹ ماه گذشته فروش کل سینمای ایران به ۳۱۲میلیارد و ۳۱۷میلیون تومان رسیده و بیش از ۱۰میلیون و ۴۴۰هزار نفر هم به تماشای فیلم‌های اکران‌شده نشسته‌اند. در حال حاضر فیلم‌ «انفرادی» ساخته سید‌مسعود اطیابی با دو‌میلیون و ۳۸۳هزار نفر مخاطب و حدود ۷۶میلیارد تومان فروش، پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم سینمایی در سال ۱۴۰۱ تاکنون است. از میان فیلم‌هایی که در همین پاییز روی پرده رفتند به «بخارست» فیلم دیگری از مسعود اطیابی می‌توان اشاره کرد که تاکنون بیش از ۴۱۱هزار بلیت فروخته و حدود ۱۳میلیارد تومان هم فروش داشته است. «جزیره فضایی» (تورنادو ۲) ساخته سیدجواد هاشمی هم از روز سه‌شنبه تاکنون ۲۵۰۰ تماشاگر داشته و نزدیک به ۷۸میلیون تومان فروش کرده است.

«پسر دلفینی» فیلم  محمد خیراندیش با ۷۶۴هزار تماشاگر، ۱۹میلیارد و ۵۰۰هزار تومان فروش داشته و «لوپتو» ساخته عباس عسگری با ۴۲۲هزار تماشاگر، ۱۰میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان فروش کرده‌اند. «بام بالا» ساخته جمال سید‌حاتمی با ۱۸۰هزار نفر تماشاگر، به فروش ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسیده و کمدی «طبقه یک و نیم»  به کارگردانی نوید اسماعیلی با ۲۴هزار نفر تماشاگر، ۷۵۷میلیون تومان فروش داشته است.