امیدی برای نویسندگان زن

هیات داوران آکادمی نوبل امسال این نویسنده ۸۲ساله را به‌عنوان نماد حقوق زنان و به‌دلیل «شجاعت و دقت بالینی که با آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند» شایسته دریافت این جایزه دانسته‌اند. نوشته‌های آرنو که به‌شدت برگرفته از تجربیات شخصی وی از طبقه، جایگاه اجتماعی و جنسیت است، اغلب نگاهی انتقادی به ساختارهای اجتماعی دارد. این نویسنده پس از دریافت جایزه خود در شامگاه شنبه از آلبر کامو نویسنده فرانسوی که سال۱۹۵۷ برنده نوبل شد، تمجید کرد و به حدود ۲هزار ‌میهمانی که در تالار شهر استکهلم گرد آمده بودند، گفت: ۶۵سال بعد خود را اینجا پیدا کردم و این حس شگفتی و قدردانی عمیقی در من ایجاد می‌کند. وی با تاکید بر اینکه از رمز و رازی که مسیر زندگی و دنباله‌روی خطرناک و انزوای نوشتن را نشان می‌دهد، احساس شگفتی می‌کند، گفت: از اینکه اجازه دادید به کامو و این نویسندگان فقید یا معاصری که آنها را تحسین می‌کنم بپیوندم، سپاسگزارم.

با قدر نهادن بر کار من، مرا مجبور می‌کنید تا در جست‌وجوی واقعیت مصرتر باشم. جایزه خود را تقدیم می‌کنم به همه کسانی که رنج می‌برند و به کسانی که در برابر نژادپرستی و نابرابری به هر طریقی مبارزه می‌کنند و ناشناخته می‌مانند.در اروپا ایدئولوژی عقب‌نشینی در حال افزایش است و هنوز ابعاد خشونت جنگی که توسط روسیه به راه انداخته شده عیان نشده است. این نویسنده در سخنرانی قبل از دریافت جایزه خود توضیح داد از تجربیات شخصی خود در نوشتن کتاب‌هایش بهره گرفته؛ زیرا معتقد است یک کتاب می‌تواند به تغییر کمک کند و به دیگران کمک می‌کند تا خود را دوباره تصویر کنند. آرنو در خارج از فرانسه تنها در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از ترجمه اثر مهمش «سال‌ها» که سال۲۰۰۸ نوشته شده، شناخته شد و نامزدی جایزه معتبر بین‌المللی من بوکر سال۲۰۱۹ را به‌دست آورد.

این‌نویسنده ۸۲ساله بیش از ۲۰کتاب نوشته که بیشتر آنها بسیار کوتاه هستند و وقایع زندگی او و اطرافیانش را تصویر می‌کنند. کتاب‌های وی پرتره‌های سازش ناپذیری از برخوردهای جنسیتی، بیماری و مرگ والدینش را ترسیم می‌کند. وی پیش از این نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده بود که سخنرانی تقریبا همیشه در انحصار مردان بوده و زن‌ها کمتر از مردان پرحرفی می‌کنند و عمل‌گراتر هستند و درباره ضیافت با حضور خاندان سلطنتی سوئد ابراز امیدواری کرده بود شاهد لباس‌های مجلل و کت‌های فراک کمتری باشد؛ اما وی پس از ورود به استکهلم در هفته‌ای که مختص بزرگداشت برندگان امسال جوایز مختلف نوبل بود، گفت تحت تاثیر شکوه و عظمت این جایزه و گستره و نقش آن قرار گرفته است. جوایز نوبل هر سال ۱۰دسامبر، در سالگرد مرگ آلفرد نوبل در سال۱۸۹۶ اهدا می‌شود.