بازخوانی سرنوشت اروپا

در بخشی از این کتاب آمده است: «در قرن شانزدهم، اروپا به یک منطقه پرآشوب مبدل می‌شود. تصرف قسطنطنیه توسط ترکان عثمانی در ۱۴۵۳، سقوط غرناطه در اسپانیا در پایان جنگ‌های طولانی رکونکیستا در ۱۴۹۲، و کشف قاره آمریکا در همان سال توسط کریستف کلمب، دنیای مسیحیت را به‌‌سرعت تغییر داد، مسیحیتی که اروپا در طول سده‌های میانی، سال‌های خوب یا بد را با آن زیسته و با آن هم‌هویت شده بود. اصطلاح دینی که در آلمان پا به هستی گذاشته بود بیشتر باعث برخوردهای عقیدتی و مایه گسستگی‌های عمیق و پایدار در جامعه‌های اروپایی خواهد شد. پیشروی پیروزمندانه قدرت ترکان عثمانی در قاره اروپا، تاثیری ماندگار بر روحیه مردم آن روزگار داشته است.

دیدیم پروژه جنگ‌های صلیبی که پاپ پیر دوم، معروف به پیکولومینی، به راه انداخت، جنگی دویست‌ساله بود. بدین ترتیب، خطر عثمانی که از منطقه جنوب شرقی اروپا سر برآورده و تا کشورهای مرکزی و حتی غربی اروپا گسترش یافته بود، برای متحد کردن اراده‌های مقاومت نظامی کشورهای پادشاهی مسیحی و سایر جمهوری‌ها یا امیر‌نشین‌ها کافی نبوده است. از آن بدتر، دیدیم فرانسوای اول، پادشاه فرانسه، برای مقابله با کارل پنجم، سرسلسله پادشاهی هابسبورگ، با سلطان عثمانی هم‌پیمان شده بود. تنها پس از جنگ دریایی لپانت در ۷ اکتبر ۱۵۷۱ به فرماندهی دن خوان اتریش بود که ترکان عثمانی به اجبار به وضعیت دفاعی، دست‌کم در سطح دریا، تن دادند.»

در پشت جلد کتاب آمده است: «از شاهزاده خانم اورپه، دختر پادشاه فنیقیه، که نامش را به قاره اروپا داده است تا اتحادیه اروپای بیست‌و‌هفت عضو، از اسطوره خاستگاه‌ها تا واقعیت امروز، راهی بس طولانی پیموده شده است! به تعبیری از ویکتور هوگو، هوادار پرشور اتحادیه اروپا، درباره این بنای بی‌همتا می‌توان از «ایده‌ای پویا» سخن گفت. در پی‌گیری ایده اتحاد اروپا این کتاب مسیر گاه‌شماری دقیقی را دنبال کرده و آرای پیشگامان طرح اتحاد اروپا را به طرز مبسوطی بررسی می‌کند. در برابر زمزمه‌های بازگشت هویتی و سایر انحراف‌های ناسیونالیستی، کتاب از اروپای ضامن صلحی پایدار و از توسعه اقتصادی در خدمت انسان و رفاه اجتماعی قاطعانه جانبداری می‌کند.» کتاب «اروپا از اسطوره تا واقعیت» با ۲۲۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات فرهنگ معاصر عرضه شده است.