اسکار سوم؛ خیلی دور! خیلی نزدیک!

 جالب آنکه برخی تحلیل‌ها نیز از احتمال شگفتی‌آفرینی نماینده ایران در اسکار خبر داده‌اند.پریروز نشریه هالیوود ریپورتر در مطلبی با اشاره به ۵ فیلم سینمایی معرفی‌شده به آکادمی،‌ از آنها به عنوان شانس‌های غیرمنتظره شاخه بهترین فیلم بین‌المللی۲۰۲۳ نام برد که با تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان جهانی، حالا باید نظر اعضای آکادمی را جلب کنند. این نشریه از «جنگ جهانی سوم» به عنوانی یکی از این پنج فیلم نام برده و نوشته است: «درام پوچ‌گرایانه هومن سیدی داستان کارگری روزمزد را روایت می‌کند که پس از از دست دادن همسرش در یک فاجعه وحشتناک، به‌طور شگفت‌انگیزی برای بازی در نقش آدولف هیتلر در فیلمی ایرانی و آلمانی از جنگ جهانی دوم انتخاب می‌شود. ترکیب کمدی، درام احساسی و تفسیر اجتماعی ظریف، هیات داوران جشنواره فیلم ونیز را برانگیخت، تا جایی که جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) در بخش افق‌ها به این فیلم رسید.» ساخته هومن سیدی پس از حضور موفق در جشنواره ونیز در سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو نیز در بخش مسابقه اصلی به نمایش گذاشته شد و در نهایت جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص داد.

در گزارش هالیوود ریپورتر فیلم‌های «برادران ما»، انیمیشن «بهار ابدی»، «دختر آرام» و «مارس وان» به عنوان دیگر فیلم‌هایی معرفی شده‌اند که می‌توانند بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها معادلات شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ را تغییر دهند. نامزدهای اولیه اسکار، شامل ۱۵ فیلم، در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و پنج نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند. مراسم نود‌و‌پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود. در ادامه مهمترین رقبای این فیلم برای کسب اسکار را مرور می‌کنیم.

در جبهه غرب خبری نیست

در جبهه خبری نیست

ساخته ادوارد برگر

از آلمان

درباره فیلم: یک درام ضدجنگ است که داستان آن در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول رخ می‌دهد. داستان این فیلم زندگی سربازی آلمانی به نام پائول بویمر را دنبال می‌کند که پس از ثبت‌نام در ارتش آلمان با دوستانش، خود را در معرض خطر واقعیات جنگ می‌بیند و نخستین امیدهای آن‌ها برای قهرمان‌ شدن را از بین می‌برد

نکته/  جوایز /  نظرها: اولین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با واکنش‌های خوبی مواجه شد. این فیلم، با امتیاز بالایی در سایت‌های معتبر بین‌المللی چون آی‌ام‌دی‌بی، راتن تومیتوز و متاکریتیک همراه بوده است. اما شانس اصلی این فیلم موضوع دیگری است. در اسکار سال 2017 در‌حالی‌که همه کارشناسان نماینده سینمای آلمان، یعنی فیلم «تونی اردمن»، را شانس اصلی دریافت اسکار می‌دانستند جایزه به «فروشنده» اصغر فرهادی رسید. کارشناسان معتقد بودند اظهارات ضد‌ایرانی دونالد ترامپ باعث شده بود داوران در نهایت این فیلم را ترجیح بدهند.

نوستالژیا

نوستالژیا

ساخته ماریو مارتونه

از ایتالیا

درباره فیلم: این فیلم داستان بازگشت مردی است که

۴۰ سال از وطن خود به دور بوده است و حالا تصمیم گرفته به زادگاه خود، شهر ناپل، بازگردد. ناپلی که از گذشته تا به امروز تغییری نکرده است، اما دیگر با او غریبه است و بار دیگر باید فرزند گمشده‌ خود را به آغوش بکشد.

نکته/  جوایز/  نظرها: ساخته ماریو مارتونه در شرایطی راهی اسکار می‌شود که فیلم‌های مهمی چون «کیارا» و «ارباب مورچه‌ها» را که فیلم‌های مهم امسال سینمای ایتالیا بودند پشت سر گذاشته است. این فیلم در بخش رقابتی جشنواره کن امسال حضور داشته و توانسته نظرات موافق بسیاری را جلب کرده و در اکران عمومی نیز با امتیازهای بسیار خوبی بدرقه شود. جنس تاریخی اثر و البته نگاه حسرت‌آمیز قهرمان به دوران گذشته و تقابل با مشکلات، ازجمله امتیازهایی است که می‌تواند برای اعضای آکادمی جذاب باشد. این فیلم به‌نوعی یادآور فیلم «نوستالژیا» ساخته فیلمساز محجوب و معتبر سینما، آندره تارکوفسکی، است.

سنت عمر

سنت عمر

ساخته آلیس دیوپ

از فرانسه

درباره فیلم: فیلم که از روی یک داستان واقعی ساخته شده، روایت یک داستان‌نویس به نام راماست که در دادگاه جنایی لارنس کولی شرکت می‌کند تا براساس داستان زندگی او، یک اقتباس مدرن از داستان مده‌آ بنویسد، اما اتفاقات برخلاف انتظار او پیش می‌رود.

نکته/  جوایز/  نظر: فرانسه در شرایطی این فیلم را راهی اسکار نودوپنجم کرده که فیلم، پیش از این، در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و جایزه بزرگ شیر نقره‌ای هیات داوران و جایزه لوییجی دی‌لورنتیس شیر آینده را از آن خود کرد. «سنت عمر» همچنین در جشنواره تورنتو نیز موفق ظاهر شد تا در ادامه با امیدواری بسیاری پا به فصل جوایز بگذارد. اقبال بالایی که به فیلم در جشنواره کن شده، خود محرک بسیار خوبی نزد اعضایی از آکادمی است که معیارشان انتخاب کن است. گرچه واقعی بودن داستان، جنس تاریخی آن و البته موفقیت‌های احتمالی فیلم در فصل جوایز، دیگر پارامترهایی است که می‌تواند موفقیت فیلم را در اسکار ۲۰۲۳ تضمین کند.

نزدیک

نزدیک

ساخته لوکاس دونت

از بلژیک

درباره فیلم: «نزدیک» داستان دو دوست به نام‌های لئو و رمی ۱۳ساله را روایت کرده که با رسیدن به سن نوجوانی، دوستی نزدیکشان ناگهان به هم می‌ریزد. لئو در تلاش برای درک اینکه چه اشتباهی رخ داده ‌است، به دنبال آرامش است و با سوفی، مادر رمی، نزدیک‌تر می‌شود، زیرا پسرها به دنبال بخشش و آشتی برای تلاش برای بازگرداندن دوستی خود هستند.

نکته/  جوایز/  نظرها:  فیلم تا به امروز، چند حضور درخشان را تجربه کرده است. ابتدا در جشنواره کن موفق به دریافت جایزه بزرگ این رویداد و در دومین حضور خود در فستیوال‌های جهانی، موفق به دریافت جایزه فیلم سیدنی از این جشنواره استرالیایی شد. فیلم البته به دلیل ارجاعات دگرباشانه خود، روی کاغذ، شانس چندانی برای دریافت اسکار ندارد اما رزومه پربار «نزدیک» حتی تا همین‌جا نیز می‌تواند نظرات برخی از اعضای آکادمی را به سمت خود معطوف کند و رقیب خطرناکی برای تمام نامزدهای این شاخه محسوب شود.

تصمیم به رفتن

تصمیم به رفتن

پارک چان ووک

از کره جنوبی

درباره فیلم:‌ داستان این فیلم درباره یک بازرس پلیس است که شروع به تحقیق درباره مرگ مردی می‌کند که در کوهستان مرده است اما گرفتار جذابیت مرموز بیوه نه‌چندان غمگین وی می‌شود.

نکته/  جوایز/  نظرها: سینمادوستان طی دو سال اخیر، سونامی بزرگی را از سینمای کره جنوبی به خاطر دارند: از تاریخ‌سازی «انگل» تا آثاری چون «میناری» و «بازی مرکب»، تماما آثاری بودند که توانستند با اقبال چشم‌گیری مواجه شوند. اما تمام داشته‌های نماینده کره جنوبی در اسکار ۲۰۲۳، این تاریخ‌سازی فشرده نیست؛ بلکه «تصمیم به رفتن» تا به امروز موفق شده در دو جشنواره تورنتو و نیویورک، با استقبال مواجه شود و اکران نسبتا خوبی را در آمریکای شمالی پشت سر بگذارد. علاوه بر اینها، فیلم امیدواری بسیاری به شهرت کارگردان خود دارد. کارگردانی که تا به امروز آثار قابل‌توجهی چون «اولدبوی» و «کنیز» سبب شده تا هر ساخته او، به رقیبی سرسخت برای دیگر آثار این بخش تبدیل شود.

آرژانتین ۱۹۸۵

آرژانتین 1985

ساخته سانتیاگو میتره

از آرژانتین

درباره فیلم: یک تریلر سیاسی! در داستان فیلم ولیو استراسرا و دستیارش لوئیس مورنو اوکامپو یک تیم حقوقی جوان را تشکیل می‌دهند تا نخستین محاکمه را علیه ژنرال‌های دیکتاتوری نظامی آرژانتین آماده کنند. آن‌ها پنج ماه فرصت دارند تا مدارک غیرقابل‌انکار را به دادگاه ارائه کنند و ...

نکته/  جوایز/  نظرها: این فیلم به عنوان محصول مشترک آرژانتین و ایالات متحده برای نخستین بار در هفتاد‌و‌نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در ۳ سپتامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. فیلم همچنین در دو جشنواره سن‌سباستین و لندن نیز اتفاق‌های خوبی را تجربه کرد. البته تمام داشته‌های «آرژانتین ۱۹۸۵» این رزومه خوب فستیوالی نیست. این فیلم به نخستین اثریب در تاریخ آرژانتین تبدیل شده که توسط شرکت آمریکایی آمازون استودیوز توزیع می‌شود و این یعنی آنکه تعداد بیشتری از اعضای آکادمی، موفق به تماشای این فیلم می‌شوند که همین می‌تواند شانس افتخارآفرینی اثر در اسکار ۲۰۲۳ را بیشتر کند.

کلوندایک

کلواندایک

ساخته ماریانا ار گورباخ

از اوکراین

درباره فیلم: داستان زندگی یک خانواده اوکراینی در مرز روسیه و اوکراین در آغاز جنگ روایت می‌شود که طی آن، وقتی روستایشان توسط روس‌ها تسخیر می‌شود، ناگهان فلاش‌بکی به فاجعه هوایی ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ زده شده و تجارب مشترکی برای مردم روستا تداعی می‌شود.

نکته/  جوایز/  نظرها: این شاید برای نخستین‌بار در طول تاریخ اسکار باشد که فیلمی از اوکراین، در زمره چند فیلم قدرتمند این رویداد محسوب می‌شود. دلیل آن هم کاملا مشخص است؛ جنگ روسیه و اوکراین. فیلم تا به امروز موفق شده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره ساندنس، جایزه پانورامای جشنواره برلین و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره سارایوو را از آن خود کند. فارغ از این افتخارآفرینی‌ها، تم جنگی اثر و حمایتی که احتمالا بخش عمده‌ای از ۱۰هزار داور آکادمی از اوکراین در این جنگ دارند، به برگ برنده‌ای تبدیل می‌شود که شاید اوکراین را در مسیر یک تاریخ‌سازی در اسکار قرار دهد.

EO

EO

ساخته یرژی اسکولیموفسکی

از لهستان

درباره فیلم: «ای.او.» داستان الاغ خاکستری آواره‌ای است که پس از ترک کردن یک سیرک سیار در سفر به لهستان و ایتالیا، با جلوه‌هایی از مهربانی و بی‌رحمی مواجه می‌شود.

نکته/  جوایز/  نظرها: دوستداران سینما، اسکولیموفسکی ۸۴ساله را با آثاری چون «مهتاب»، «فریاد» و «پایان عمیق» به یاد دارند. فیلمساز کهنه‌کاری که امسال باEO ، داستان یک الاغ را به تصویر کشیده است. این فیلم تاکنون حضور موفقی را در چند جشنواره جهانی تجربه کرده است. EO که در جشنواره کن رونمایی شد، به عنوان برنده جایزه داوران جشنواره کن انتخاب شد. فیلم همچنین در جشنواره فیلم تورنتو و سپس در جشنواره نیویورک‌، با استقبال خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد. جنس فانتزی اثر و ابتکاری که اسکولیموفسکی در روایت بهره گرفته است در کنار حضور موفق در چند رویداد بین‌المللی سبب می‌شود نماینده لهستان در اسکار ۲۰۲۳، حریف دست‌وپابسته‌ای برای سایر فیلم‌های این شاخه نباشد.