فرهادی در سنگلاخ حاشیه‏‏‏‏‏‏‌ها

اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبه‌‌‌‌‌‌‌رو شده‌است.

فرهادی در حال‌حاضر منتظر تصمیم نهایی درباره دعوای سرقت ادبی است که شاگرد سابقش آزاده مسیح‌زاده علیه او مطرح کرده و بر اساس آن مدعی‌شده فیلم «قهرمان» بر اساس مستندی ساخته‌شده که او برای کلاسش ساخته و هرگز اعتباری برای او در این زمینه قائل نشده‌است. در همین رابطه ادعای دیگری نیز مطرح‌شده که تعجب‌برانگیز است.

 ایندی‌وایر با اشاره به مطلب اخیر نیویورکر نوشته است: یکی دیگر از دانشجویان سابق فرهادی به‌نام مصطفی پورمحمدی، معتقد است که فیلم «جدایی» فرهادی در سال‌۲۰۱۲ تا حدودی الهام‌گرفته از فیلم کوتاهی است که او در سال‌۲۰۰۹ در کارگاهی با تدریس این کارگردان ساخته است. هر دو فیلم شامل طرح داستانی است که یک مستخدم کار خود را از شوهرش پنهان می‌کند، هرچند فرهادی این ادعا را رد می‌کند. نامی از مصطفی پورمحمدی در فیلم «جدایی» مطرح نشده و فرهادی هرگز از او اجازه نگرفته و حتی به او اطلاع نداده است که از داستانش استفاده خواهد کرد.

مانی حقیقی، فیلمساز ایرانی که هم به‌عنوان نویسنده و هم بازیگر با فرهادی همکاری کرده بود نیز مدعی شده که فیلم «گذشته» فرهادی بر اساس اپیزودی از زندگی خودش ساخته‌ شده‌است. او مدعی است که فرهادی هرگز اجازه استفاده از داستان زندگی‌‌‌‌‌‌‌اش را نگرفته و تنها زمانی‌که از حقیقی درخواست بازی در این فیلم را داشته، این موضوع را با او درمیان گذاشته است.

حقیقی در این‌باره می‌گوید: «عجیب است که یک نفر به داستان زندگی شما گوش کند و برود و فیلم‌نامه‌ای درباره آن بنویسد و به شما بگوید «دوست داری در این فیلم بازی کنی؟» این نوعی راه دوربرگردان برای برقراری ارتباط است، اما برای من توهین‌‌‌‌‌‌‌آمیز نبود.

مانی حقیقی همچنین عنوان می‌کند؛ فرهادی در نهایت او را از جمع بازیگران فیلم «گذشته» جدا کرد و در هنگام تبلیغ فیلم هرگز صراحتا اشاره‌ای به منبع الهام داستان نکرده است و فقط عنوان کرده که این فیلم از زندگی یک دوست نامشخص الهام گرفته‌ شده‌است. همین روند باعث شد که مانی حقیقی از همکاری با فرهادی دست بکشد.

در بخشی از گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی نیویورکر با گلشیفته نیز یک ادعای جنجالی مطرح ‌شده‌است.

 به گزارش سینما‌دیلی این بازیگر درباره برخورد فرهادی با خودش مواردی را توضیح داد که فرهادی بعد از خودداری از صحبت با او در فضای عمومی، در هتلی در برلین با او صحبت کرده و ادامه داد: «او از من خواست که یک نامه عذرخواهی خطاب به مقامات بنویسم. گفت که بنویسم من خواب امام علی را دیده‌ام و امام از من خواسته که عذرخواهی کنم و بعد از این نامه می‌‌‌‌‌‌‌توانم به ایران برگردم. این مغز من را کاملا به‌هم ریخت. او در ابتدا از من متنفر بود و من را نادیده می‌گرفت، اما بعد می‌‌‌‌‌‌‌گفت که نگران من است، اما در این روش غیرقابل باور من باید رویایی می‌‌‌‌‌‌‌داشتم که گناهانم را بشورم، پس واقعا نمی‌دانید که با چه فردی روبه‌رو هستید.»

نویسنده این مقاله در اینجا اشاره کرده که فرهادی گفته هرگز از گلشیفته نخواسته که چنین نامه‌‌‌‌‌‌‌ای بنویسد و این ادعا دروغ است.