گام‌های معلق اجراهای هنری

البته برخی از رویدادها چون جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه را باید از این قضیه مستثنی کرد، چرا که برپا کنندگان آن با وجود درخواست هنرمندان و فیلمسازان بر تغییر زمان، بر برپایی آن در زمان مقرر مصر بودند. اما بسیاری از جشنواره‌ها در این زمینه انعطاف بیشتری به خرج داده‌اند. از جمله این رویدادها می‌توان به جشنواره عروسکی اشاره کرد. این دوسالانه که باید در این ایام شاهد پرپایی آن می‌بودیم تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است. هرچند به گفته روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، تاریخ جدید جشنواره به‌زودی اعلام می‌شود اما تا به امروز زمان برگزاری جشنواره مشخص نشده است. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک قرار بود از ۲۲ مهر تا ۳۰ به صورت رقابتی برگزار شود.

به گزارش خبرآنلاین، این روزها تئاتر شهر، تالار هنر تماشاخانه ایرانشهر و تعدادی از تماشاخانه‌های خصوصی «صرفا برای تامین آرامش تماشاگران و گروه‌های اجرایی» و «حفظ آرامش و سلامت مخاطبان و هنرمندان تئاتر» تعطیل است و  تئاتر شهرزاد نیز که  با شعار «چراغ کم‌سوی تئاتر را روشن نگه داریم» قرار بود با ۷ اجرا فعال باشد بر برنامه و تلاش یک‌ساله خود خط کشید و اعلام کرد: «جشنواره نیازمند حال‌و‌هوای بهتری است» و «بستر و فضای برگزاری در شرایط کنونی مهیا نیست».

آن‌طور که اعلام شده بود بیش از ۴۰۰ گروه نمایشی برای حضور در جشنواره شهرزاد، فیلم آثار خود را ارسال کردند و فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی‌مرند، علی شمس، اشکان خیل‌نژاد، محسن حسینی و سیما تیرانداز انتخاب آثار این دوره از جشنواره را به عهده داشتند. اما هنوز تاریخ دقیق برگزاری این دوره مشخص نیست:‌ «از این رو به تمام هنرمندان و شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود این جشنواره در تاریخ مقرر برگزار نمی‌شود. بدیهی است تاریخ قطعی متعاقبا در اولین فرصت اعلام خواهد شد.»

پاییز امسال هم مانند سال ۱۳۸۸ برای اهالی موسیقی خاطرات خوشی را به دنبال نداشت. آن سال ارکستر ملی با استعفای فرهاد فخرالدینی همراه و تعطیل شد. ارکستری که با تلاش و رهبری فرهاد فخرالدینی در سال ۱۳۷۷ تشکیل شد. در این ارکستر محمدرضا شجریان آواز خواند و خاطرات خوبی برای مخاطبان به جا گذاشت. اما سال ۱۳۸۸ و اتقافات آن دوره باعث شد این ارکستر بعد از ۱۰ سال نیمه‌تعطیل شود. بازگشایی آن یک سال بعد با رهبری بردیا کیارس همراه شد.

ارکستر ملی فرازوفرودهای زیادی را تجربه کرد. رهبران مختلفی را به خود دیده است. اما جدیدترین خبر رهبری مجید انتظامی بعد از سال‌ها دوری اجرای موسیقی بود. قرار بود در هفته اول مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس، رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» از ساخته‌ها و با رهبری مجید انتظامی اجرا . اما این اجرا هم دستخوش شرایط روز جامعه شد. در ابتدا این موضوع با فیلم تمرین ارکستر ملی تکذیب شد؛ اما در نهایت براساس اعلام سایت فروش بلیت این رویداد لغو و به زمان دیگری موکول شد.