«تاج» در تنگنا

انتشار این مقاله جنجال بسیاری به وجود آورد. منتقدان می‌گویند این سریال پس از درگذشت ملکه رویکرد سوءاستفاده‌گرانه‌ای نسبت به خاندان سلطنتی بریتانیا داشته و به‌مرور برخی از بدترین سال‌های خاندان سلطنتی بریتانیا را به تصویر می‌کشد که جدایی «چارلز» و همسر نخستش «شاهزاده دایانا» بخشی از آن است. پس از چند روز حالا مشخص شد در فصل پنجم این سریال صحنه‌ای ساختگی وجود دارد که در آن «شاهزاده ولز» در سال ۱۹۹۱ با «میجر» ملاقات می‌کند تا از سلطنت طولانی مادرش شکایت کند و برای کناره‌گیری اجباری ملکه نقشه بکشد. همین موضوع باعث شد خیلی‌ها علیه این مجموعه دوباره موضع بگیرند و کار تا جایی پیش رفت که «جان میجر» نخست‌وزیر سابق بریتانیا سریال «تاج» را «مهمل» خواند.

حاشیه‌ها باعث شد در نهایت عوامل سریال سکوت خود را بشکنند و به بخشی از اعتراضات پاسخ بدهند. «پیتر مورگان» سازنده این سریال و «الیزابت دبیکی» و «دامنیک وست» بازیگران نقش «دایانا» و «چارلز» در گفت‌و‌گویی که در «ورایتی» منتشر شد، ادعای بی‌مهری سریال «تاج» نسبت به خاندان سلطنتی را رد کردند.

«مورگان» گفت: «فکر می‌کنم همه ما باید بپذیریم که دهه ۹۰ میلادی دوره سختی برای خاندان سلطنتی بود و پادشاه چارلز مطمئنا خاطرات رنج‌آوری از این دوران به یاد دارند... ولی این به آن معنا نیست که تاریخ با او یا خانواده او بی‌مهر است. این سریال نیز قطعا چنین رویکردی ندارد. من عمیقا با این مرد در چنین مقام و خانواده‌ای در چنین موقعیتی همدردی می‌کنم. مردم از آنچه گاهی اوقات انتظار داریم، فهمیده‌تر و دلسوزتر هستند.»

پیشتر نیز حاشیه‌های دیگری به وجود آمده بود و الیور دودن وزیر فرهنگ بریتانیا در سخنانی خواست در ابتدای هر قسمت از این مجموعه بیان شود که مخاطب، داستانی خیالی را تماشا می‌کند. او مقصود از این کار را آگاهی‌رسانی به مخاطبان جوانی اعلام کرد که در زمان این رویدادهای تاریخی زندگی نکرده‌اند و ممکن است داستان را با واقعیت اشتباه بگیرند. پیش از آن اِرل اسپنسر برادر شاهزاده دایانا نیز درخواستی مشابه کرده بود. اما سخنگوی نتفلیکس در پاسخ به درخواست وزیر فرهنگ بریتانیا، گفت این سریال را به عنوان یک درام پیشکش تماشاگران می‌کنیم و مخاطبان هم می‌دانند که این کار غیرواقعی و اقتباسی آزاد از رویدادهای تاریخی است. نتفلیکس هیچ قصدی برای درج تذکر ندارد. «تاج» (The Crown) مجموعه‌ تلویزیونی درام ۴۰قسمتی است که توسط پیتر مورگان ساخته و نوشته شده است. این مجموعه توسط دو شرکت لفت بانک پیکچرز و سونی پیکچرز تلویژن برای شبکه نت‌فلیکس تهیه شده و داستان سلطنت ملکه الیزابت دوم بریتانیا را به ‌تصویر می‌کشد. فصل اول این مجموعه شامل ۱۰ قسمت یک‌ساعته است که در سال  ۲۰۱۶ منتشر شد. پس از استقبال زیاد تماشاگران از این سریال و همچنین مورد ستایش قرار گرفتن از سوی منتقدان، فصل دوم آن نیز سفارش داده شد و در دسامبر ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و پس از آن فصل‌های بعد ساخته شد.