همایون اسعدیان ابراز نگرانی کرد
شباهت وضع فعلی سینماها با فیلترینگ اینستاگرام
همایون اسعدیان در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت اکران فیلمهایی که قرار بود مدتی قبل روی پرده بروند و نیز برنامه شورا برای رسیدگی به وضعیت سینما و فیلمها پس از ناآرامیهای هفتههای اخیر گفت: بهتازگی جلسه مفصلی با سینماداران و پخشکنندهها داشتیم. شورای راهبردی اکران هم هفته قبل جلسهای داشت که برای دو هفته بلیت سینماها نیمبها شد. اما معتقدم تصمیمگیری درباره نیمبها بودن بلیت سینماها در صورتی جواب میداد که تلویزیون همکاری خوبی میداشت و اطلاعرسانی مفصلی درباره آن صورت میگرفت. درحالیکه متاسفانه اطلاعرسانی خوبی اتفاق نیفتاد. در جریان هستم که تیزر هم برای آنها ارسال شده بود. در این شرایط نتیجه نیمبها شدن بلیت این بود که اگرچه در بعضی شهرستانها وضعیت بد نبود اما در تهران هشت درصد افزایش مخاطب داشتیم و ۴۰ درصد افت فروش! این افت فروش اتفاق نمیافتاد اگر پس از نیمبها شدن بلیت، حداقل ۵۰ درصد افزایش مخاطب میداشتیم تا به فروش قبل برسیم.
او افزود: اگر تلویزیون بابت این طرح خبررسانی میکرد تا افزایش مخاطب داشته باشیم و به فروش قبلی برسیم، حداقل بخشهای جانبی سینما مثل بوفه و فضاهای اطراف میتوانستند وضعیت فروش بهتری داشته باشند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در نتیجه بلیت نیمبها در شکل فعلی، به اعتقاد ما کمک چندانی نخواهد کرد.
وی در پاسخ به اینکه پس راهکار را در چه میداند، گفت: امیدوارم تلویزیون این درک را پیدا کند که سینما، سینمای ملی است و اگر در این وضعیت بخواهیم سینما زنده بماند، تلویزیون که یک رسانه ملی است باید از آن حمایت کند. این حمایت به معنای لطف و محبت نیست بلکه به معنای وظیفه در مقابل بخش دیگری از فرهنگ مملکت است.اسعدیان درباره فیلمهایی که در نوبت اکران بودند و پیشبینی میشد مخاطب سینما را بیشتر کنند هم بیان کرد: در این شرایط با توجه به اتفاقات رخداده در جامعه، صاحبان این فیلمها به طور طبیعی تمایلی به اکران ندارند و سازمان سینمایی باید کمک کند تا شرایط مناسب با دادن امتیازهایی به وجود آید که آنها برای اکران ترغیب شوند؛ مثل تامین حداقل فروش همانند آنچه در دوران کرونا انجام میشد.دبیر شورای صنفی نمایش در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی جامعه برخی معتقدند کم شدن مخاطب سینما به نوعی قهر و بیان اعتراض است و آیا در این وضعیت اصلا باید تلاشی صورت گیرد تا وضعیت سینما بهتر شود، گفت: ممکن است این کم شدن مخاطب، قهر هم تعریف شود اما به نظرم یک نگاه دیگر هم میتواند وجود داشته باشد؛ آن هم این است که ما وقتی تصمیم میگیریم از خانه بیرون برویم و دوری بزنیم و به سینما برویم، باید اوضاع و احوال خوب باشد. ما نباید این پارامتر را فراموش کنیم که بههرحال التهابات یک ماه گذشته در کشور بر روحیه مردم تاثیرگذار بوده و اخبار و شنیدهها و حتی یک آتشسوزی در جایی نگرانیهایی را به وجود میآورد. من در پاسخ به اینکه آیا در این شرایط باید برای سینما رفتن و اکران فیلمها کاری کرد، اینطور جواب میدهم که باید برای حفظ «سینما» کاری کرد. او افزود: الان در برخی پردیسهای سینمایی تهران پنج سالن تعطیل شدهاند و تصور کنید یک ماه آینده این تعداد افزایش پیدا کند، آن وقت با چه وضعیتی از بیکاری روبهرو خواهیم شد؟ بنابراین ما (شورای صنفی نمایش) معتقدیم دولت باید حفظ سالنهای سینما و حفظ معیشت افراد را در اولویت قرار دهد. ما در این اوضاع فعلا بحث فرهنگ را کنار میگذاریم و مساله اصلی «معیشت» است. یکسری افراد در سینما کار میکنند، حقوق میگیرند و وقتی در موضوع «تولید» مسائلی را مطرح میکنیم، این را باید در نظر داشته باشیم که فقط یک بخشی از آن به محتوا مربوط میشود، بخش مهم دیگر به معیشت چند هزار نفر مربوط است. این مساله همانند همان چیزی است که درباره فیلترینگ اینستاگرام مطرح میکنیم. آنجا هم دغدغه اصلی آسیب دیدن ۴۰۰هزار شغل است. آیا این غیر از این است که معیشتی نگاه میکنیم؟ افزایش جمعیت بیکار میتواند بحرانزا باشد و در ماجرای اکران و سینما نیز ما از همین زاویه قضیه را دنبال میکنیم که هر اختلالی در سینما، تولید و پروژهها در درازمدت بحرانزا خواهد بود.