ماجرای طرح پرحاشیه

در این کادر، با طراحی مجتبی حسن‌زاده، تصویرهایی از چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و سیاسی از حوزه بانوان ایران دیده می‌شد؛ چهره‌هایی چون پروین اعتصامی، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قریب، فاطمه معتمدآریا، نرگس آبیار، ایران درودی، سیمین دانشور، هما روستا، ثریا قاسمی، حمیده خیرآبادی، مرضیه برومند، مریلا زارعی، توران میرهادی، سیده‌زهرا حسینی، فروغ فرخزاد، پروانه معصومی، مریم میرزاخانی، فاطمه رهبر، بی‌بی‌‌مریم بختیاری، زهره کودایی و تعدادی دیگر از بانوان ورزشکار و سیاستمدار. اما زمان زیادی از رونمایی‌اش سپری نشده بود که طرح این دیوارنگاره با واکنش‌ها و حاشیه‌هایی از سوی برخی از صاحبان تصویرها همراه و به‌سرعت برداشته شد.

مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی اوج، در گفت‌وگو با ایسنا از جایگزینی این طرح با طرحی جدید خبر داد.  او همچنین با انتشار توییتی درباره این اتفاق چنین توضیح داده بود: «ما به عنوان سازمان هنری - رسانه‌ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده‌ایم. تصویر دیوارنگاره تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین‌مان ایران را معرفی کند، برای این روزها که همه جا حرف از زنان است.» معظمی همچنین نوشته بود: «همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم.» از جمله منتقدان به این طرح که تصویرشان در دیوارنگاره نقش بسته بود می‌توان به فاطمه معتمدآریا بازیگر، ژاله علو بازیگر و گوینده، پروانه کاظمی کوهنورد ایرانی فاتح اورست، مرضیه برومند بازیگر و کارگردان اشاره کرد؛ انتقادی که به دلیل استفاده بی‌اجازه از این هنرمندان و زنان شاخص صورت گرفته و از آن به عنوان سوءاستفاده و رویکرد دوگانه از چهره‌ها یاد شده است.

البته چنین انتقادها و تعویض دیوارنگاره مسبوق به سابقه است؛ که آن هم به نحوی به موضوع زنان باز می‌گردد. در پی انتشار انتقاداتی در فضای مجازی و برخی از سایت‌ها به خالی بودن جای زنان در دیوارنگاره مرتبط با جام جهانی دوره قبل در میدان ولی‌عصر(عج)، خانه طراحان انقلاب اسلامی به عنوان متولی طراحی این دیوارنگاره،‌ ضمن تعویض آن بیانیه‌ای نیز صادر کرده بود.